![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
inkfish skrev:Jodå, det vet jag. Men genuint grekisk är pizza inte, lika lite som den är genuint svensk
![]() Hej igen! Vi kanske ska borja en ny trad om pizza?? Jag kan bara inte lata bli att namna en NORSK pizzeria i Aten - Willy's - dar de serverar Lax-pizza!! Det ar val inte genuint norskt men ganska ovanligt!! ![]() Nar man har bott i Grekland ett tag borjar man leta efter annan mat an Grekisk. Jag tycker verkligen om grekisk mat men som sagt lite variation skadar inte. Den godaste grekiska maten ater jag hos hemma hos svarmor!! Mmmmm ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag prövade svensk dito, snabbförvällde färsk spenat blandat med färska späda maskrosblad och vände fortfarande hett i en skvätt multimumsig olivolja från Kreta, pressade färsk citron över och NJJAAAAAAAAA - nästan ! // dreggel-gupp ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill ha god mat vare sig jag äter hemma eller i Grekland. Turistmeny är för mig en meny som skapats enbart för att tillfredställa eller locka turister till stället och där nästan alla mina små favoriträtter eller vällagad tradtionell grekisk husmanskost lyser med sin frånvaro. Höjer sen ägaren lite på ögonbrynen när jag frågar efter någon vanlig liten enkel smårätt ungefär som vad är det det. Då vet jag att det inte är stället för mig. Visst får matsedeln innehålla grillat även om det är något som jag äter lite av både här hemma och i Grekland, men finns det bara grillat på menyn blir jag lite misstänksam.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Utmärkande för en turistmeny är kreativ stavning och spikrak översättning ord för ord.
Favoriter är: Förrätt, delad sallad och friterad småfisk. Huvudrätt, grillade lammkotletter med mkt citron att pressa över, gärna med pommes till. Efterätt: Melon Retsina till och Tsipourou efter. //PO ![]() -burp! |
|
||||
|
||||
![]()
Favoriter är:
Förrätt, delad sallad och friterad småfisk. Huvudrätt, grillade lammkotletter med mkt citron att pressa över, gärna med pommes till. Efterätt: Melon Retsina till och Tsipourou efter. //PO ![]() -burp![/quote] Var det en god lunch? ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
För mig är "turistmeny" de färdiga menyer som presenteras med förrätt, varmrätt och efterrätt med 1/2 kg vin till och till ett "bra" pris...Dessa rätter är då till 99% greksallad, souvlaki och glass....
![]() Jag vill också beställa in olika rätter och är man 2 kan ju det lätt fixas om inte "mese" finns...Ungefär i "halvtid" av en 2 -veckorsresa blir det en pizzakväll och en pastakväll!! Pizzorna på Symi kan vi fotfarande längta tillbaks till ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver. Sådana går jag ALLTID en lång väg förbi.
Smårätter är det bästa! Att dela på små, läckra smårätter är bara SÅ mysigt - man kan ALLTID hitta något som överraskar. Och ju fler man är dess fler rätter att välja mellan! Det får gärna dukas upp små assietter - kanhända det är "turistiskt", men väldigt praktiskt. ![]() ![]() ![]() Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad många vi är som tycker att "smårätter" är de bästa! Så är det för mig med! Ännu bättre om man dessutom hittar någon ny rätt, som man aldrig provat förut bland dem
![]() Sedan har jag blivit mer och mer förtjust i alla dessa vegetariska huvudrätter också, de smakar ju så mycket mer än härhemma...Skulle nog inte ha några som helst problem att vara vegetarian (lite fusk med fisk och skaldjur kanske) i Grekland! Turistmeny för mig betyder alltför "försiktig" meny utan grekisk husmanskost, vilket i och för sig är säkert OK för många. Kommer fortfarande ihåg en resa med dottern i Tyskland (8 år då), då det var enklast att välja "turistmeny" med pizza/hamburgare för husfridens skull. Inte var det bratwurst och knödel som lockade då precis ![]() Ivi Senast redigerad av Ivi den 2006-02-16 klockan 17:18. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Sedan har jag blivit mer och mer förtjust i alla dessa vegetariska huvudrätter också, de smakar ju så mycket mer än härhemma...Skulle nog inte ha några som helst problem att vara vegetarian (lite fusk med fisk och skaldjur kanske) i Grekland!
Ivi[/QUOTE] Jag har bara prövat att äta vegetarisk mat i Grekland och det går hur bra som helst, även i 4 veckor. Har aldrig rest i ett land där det är så lätt att få vegetarisk mat. Alla dessa smårätter gör att man kan kombinera sin egen måltid och det är ingen som ifrågasätter att man bara äter tre förrätter. Favoriterna är många men stuffed tomatoes och baked giant beans ligger nog i topp. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gillar också gigantes (stora vita bönor), fava (kikärtspuré), kokta läckra spröda rödbetor, horta, briam - för inte att tala om grillad feta - ja, listan kan göras lång. Jag är inte vegetar här hemma, men när jag är i Grekland väljer jag ofta bara vegetariska rätter FÖR ATT DET SER SÅ GOTT UT (och ÄR det också!). Sen väljer maken gärna en eller annan liten kötträtt och då får man ju en munsbit... Att det aldrig tas illa upp när man bara beställer smårätter beror väl på att "så gör man" (motsatt här hemma - törs nästan inte göra det ens på en grekisk restaurang, men man borde nog prova! ![]() Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det är klart att du skall våga göra likadant hemma. Det gör alltid jag, du betalar ju för det! Jag har t o m frågat efter "doggybag" en gång, men det satt långt inne...puh! Men jag blev hur väl bemött som helst. ![]() //Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Däremot ser jag det ofta här och har inte ett smack att invända. Oftast är det ju ett sätt att ha råd med ställen dit man inte skulle gå annars. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Varken på Symi, Tinos, Tilos, Amorgos osv. kan jag föreställa mig dessa "tokerier"! Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Aha.
Den större ö som jag passerat mest är Rodos, och där vankar jag lyckligt leende mellan Chalki och Niochori. Underbar mat mitt i massturismen. Och på båda ställena brukar det sitta mängder av turister, det är kul att de upptäckt dem! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Denna typ av meny kanske kan vara bra om man är en stor familj som aldrig ätit grekiskt förr, men definitift inget för "finsmakare"... En annan grej som tycker är trist med dessa trerättersmenyer är att grekerna själva aldrig skulle äta tre separata rätter efter varandra. De beställer oftast in all mat samtidigt, och så kommer den in (och äts) allt eftersom den blir färdig. Det är precis det som är så genuint med det grekiska sättet att äta. Det där med förrätt, varmrätt, dessert är ett franskt påfund som inte hör hemma i Grekland. Inte för mig i alla fall... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Marianne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Däremot som barnfamilj så uppskattar vi om man får frågan om barnets mat (oftast "huvudrätt") skall tas in så fort som möjligt, ett hungrigt och gnälligt barn gör ingen glad... För att återkoppla till huvudfrågan om turistmenyer - på våran första resa till Kreta stötte vi å "fenomenet" med tre förutbestämda rätter och vin till ett fast pris. Som ovana resenärer var det ett sätt att börja smakupplevelsen av grekisk mat. Allt eftersom så har vi börjat prova på att beställa in rätter som man inte vet vad det är men låter gott och oftast blivit nöjda samt upptäckt nya goda maträtter. Däremot har man upplevt att antalet rätter på många restauranger/tavernor (på de charterorter som vi besökt) varierar stort. Från några till väldigt många räter - tror inte ägarna att turister äter något annat än grekisk sallad, tzaziki, moussaka eller souvlaki? //Åke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bägge våra barn ÄLSKAR tzatziki! Väldigt praktiskt om man kommer med hungriga barn med litet tålamod - tzatzikin brukar ju alltid komma in först, och hur ofta har de inte fått sin egen tzatziki? Jo, det är inte så sällan det. Marianne ![]() |
![]() |
|
|