![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med, den stranden är kanon!!!!
Var där förra sommaren och bodde då på ett mycket fint hotell i 4 dagar, kommer tyvärr inte på namnet just nu, men någonstans har jag ett visitkort. Yvonne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Menar du någon strand i Perdika eller menar du Loutsa?
![]() mvh Agapi Senast redigerad av Agapi den 2005-04-04 klockan 21:40. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag menar Loutsa eller Vrachos närmare bestämt.
Var där i slutet av augusti och det var underbart, lugnt och skönt fast det blåste en hel del de första 2 dagarna så vågorn var enorma, men vad gjorde det. ![]() Dit åker jag i sommar igen! Yvonne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Ja, det kan vara väldigt vågigt där. Själv tycker jag det är härligt men har man två småbarn är det lite läskigt. Men vi brukar kolla vädret först innan vi ger oss av dit. Blåser det inte så mycket tar vi Loutsa. Stranden är perfekt och göra sandslott och andra figurer i. Hittills har vi gjort 1 krokodil, en "naken" man, en orm, ett enormt slott. Och fina blev de ![]() Kanske träffas vi där i sommar ![]() Agapi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Yvonne (som älskar att simma i vågorna) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Ruby |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du PO!
Du tar jättefina foton ![]() ![]() Kalitechnikes som min man sa nyss när han såg detta foto. God natt! ![]() Agapi |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*
Var det den restaurangen Epiros beskrev som var på PO:s foto? Vi blev i så fall rekommenderade den på Vings kontor, och gick dit med höga förväntningar. För höga visade det sig, stämningen var stressig och maten vi fick var inte alls god. Turisttätheten vad dock väldigt hög, så vi kanske bara råkade få ett "dåligt" besök. Eftersom så många var där så måste det väl vara ett bra ställe... Ett ställe som vi gillade istället var högre upp, så att säga; om man går mot Valtosstranden, upp för åsnetrappan och så när man kommer högst upp och ska gå nedåt ligger det två restauranger/tavernor, en till höger och en till vänster. Den till vänster ligger liksom "över" vattnet och såg väldigt fin ut, men dit gick vi aldrig. Den som ligger till höger däremot, med fin utsikt över vattnet, var superbra. Härlig personal och god mat! Det är ett ställe vi gärna besöker igen. Någon annan som varit där? Och förresten... taverna vs. restaurang? Vad är egentligen skillnaden? Är taverna en "enklare" restaurang, eller? Var går gränsen? Svårt att bedöma eller? Kram på er alla såhär i påskatider! |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*
Var det den restaurangen Epiros beskrev som var på PO:s foto? Neej, det är inte den jag beskrivit och rekommenderat till Kalimera-träffen ![]() Du är mera på rätt håll om du tar vänster efter Åsnetrappsgränden och fortsätter gränden/gatan/vägen som går ovanför valtosstranden. Den ligger på höger sida, alltså inte den sida som vätter mot vattnet ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=epiros][QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*
Var det den restaurangen Epiros beskrev som var på PO:s foto? Neej, det är inte den jag beskrivit och rekommenderat till Kalimera-träffen ![]() Du är mera på rätt håll om du tar vänster efter Åsnetrappsgränden och fortsätter gränden/gatan/vägen som går ovanför valtosstranden. Den ligger på höger sida, alltså inte den sida som vätter mot vattnet ![]() Höger efter åsnetrappsgränden menar jag ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ahaa.. man ska alltså inte gå ner för gången mot stranden utan fortsätta och sen ligger den på höger sida. Tror vi nästan aldrig gick där när vi var i Parga. Antingen gick vi ner för gången mot stranden.... hmmm...
Måste nog åka till Parga igen bara för att kolla upp det hela ![]() Det var ju förresten skönt att höra att det inte var den restaurangen som var på PO:s foto som var så hiiiiimla bra.... eller var den det, vad tycker ni andra? Är den värd en andra chans?! Solen skiner och snön smälter här uppe i Umeå... sommaren är på väg, härligt! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Citat (epiros): "Återkommer med mer eksakta mat-tips längre till dig fram i kalendern, fast tänker just nu på en Ouzeria i gränderna bakom hamn-promenaden med mat a´la moderne cuisine grece´som trots att jag ätit mig belåten får snålvattnet att rinna i munnen min." Tar gärna del av dina rekommendationer på restauranger/tavernor (vad är egentligen skillnaden?) som serverar genuin grekisk mat. Maten är som sagt nåt vi faktiskt väntar på att få smaka på. H.Novis |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Novis]Hej,
Citat (epiros): Tar gärna del av dina rekommendationer på restauranger/tavernor (vad är egentligen skillnaden?) som serverar genuin grekisk mat. Någon annan än jag kan säkert ge bra definitioner på skillnaderna mellan olika grekiska etablissemang, jag vet bara när och var jag tycker det smakar bra ![]() Återkommer med stor säkerhet i ämnet ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Solen skiner och snön smälter här uppe i Umeå... sommaren är på väg, härligt!
![]() Och i Skåne knoppas det bland buskar och snår ![]() Det är änteligeeeeen Vår pau riktigt ![]() Visst är Livet underbart ![]() ![]() Senast redigerad av epiros den 2005-04-06 klockan 20:20. |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*
Kalitechnika betyder konstnärliga(förmåga). mvh Agapi ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
hej novis!! Maten i parga är väldigt god, speciellt den färska fisken som serveras vid hamnen, men som på många turistorter i grekland så är ändå inte maten som den är ute i byarna. tzatzikin är svagare, portionerna mindre (och dyrare!) vilket är naturligt då restaurangerna alltid vill tjäna som mest på turismen. Men det är inget fel på den mat som jag har ätit där, jag är nog mest lite bortskämd av att äta hos min släkt o på deras restauranger i bytrakterna!! Ett tips om ni besöker ngn by så be dem att själva rekommendera vad som är typiskt grekiskt, ofta kan man beställa lite av varje (tex ett fat med potatis, ett fat med grillade paprikor, ett fat med aberginer osv) på så sätt får alla smaka av det goda. Det är det som jag tycker är tråkigt med turistrestauranger, där ger de OFTAST färdiga portioner som här hemma i sverige, men det finns säkert restauranger även i parga som fortfarande kan servera på "grekiskt vis". Jag tror inte det är något problem att hitta hotellrum för ngn natt mitt i sommaren, så länge ni nöjer er med ngt halvbra ![]() Senast redigerad av Lemonia den 2005-03-29 klockan 22:51. |
|
||||
|
||||
![]()
Obs! vi käkade lunch på stället på bilden, dvs greksallad, vitlöksbröd och Amstel och det receptet missar väl ingen taverna. Vi var där i början av maj och ensamma på terassen, så servicen kan vi inte heller uttala oss om.
Och jag kan mycket väl tänka mig att det blir en knökfull turistfälla i juni-augusti, med det läget. Det vi njöt av var utsikten över staden, hamnen och öarna och att det var första da´n i grekland. Vi var på så gott humör att vi förmodligen kunde käkat skunkragu med rödsprit. Så Ni får helt enkelt ursäkta om jag uttryckte mig så flummigt att det framstod som om maten fick nå´t särskilt betyg. //PO |
|
|||
|
|||
![]()
Vill bara tillägga att parga är bland det mest grekiska du kan upptäcka som turistort. Ett mycket bra val att välja ifall man inte vill bli bunden med bil eller buss för att ta sig till strand och stad. Här har du allt inom gångastånd. Jag har personligen aldrig varit på någon plats som jag trivs bättre på än parga trots att jag rest runt i Grekland varje år. så jag hoppas att ni också kommer att trivas! /Lemonia
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Det låter jättefint. Verkar ju finnas hur mycket som helst att syssla med, och flera fina tips har det kommit. Blir säkert en fin upplevelse! Novis |
![]() |
|
|