Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-18, 11:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Om inte Grekland....

[QUOTE=malou;268156]Tolket JohnS' svar som humoristisk, en spøk .... men tok kanskje feil...

Jo det förstod jag , men tanken slog mig ändå för jag har alltid tolkat norrmän som mer strikta, även inför lagen....men det kanske inte är så?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 11:49
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Han är härlig Piet Hein Men ÄR det så att vi i Sverige tolkar lagen strängare än i Norge

Lissi
Ja, det tror jeg. Sverige er "ordning og reda" på en helt annen måte enn i Norge. Har en kone som jobber for et svensk selskap i Norge, og hun er i allefall meget tydelig på at det er to nokså forskjellige "kulturer" innen arbeidslivet. Det er en helt annen (langt sterkere) respekt for overordnete/sjefer i Sverige enn i Norge og arbeidsmoralen er også høyere i Sverige/blant svensker. Man stiller heller ikke spørsmål (ifrågesetter) til sjefen/om hva sjefen har sagt.
Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 11:57
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hei Lissi,
kunne ikke dy meg, ikke noe vondt ment. Lovverket i Norge og Sverige vet jeg lite om. Men 'den blide danske' er vel et kjent begrep her i landet, rause og vennlige - og at noen her antyder en likhet mellom grekere og dansker er ikke overraskende. Og nå er vi veldig off topic
Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 12:09
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Mina favoriter är Mallorca och Irland

Till Mallorca, försöker vi åka vartannat år och Grekland vartannat.
Irland brukar bli en extraresa då och då. Har varit där fem gånger. En gång tog vi bilen! Det var före Ryanairs tid.

Annars drömmer jag om att återvända till någon av dom mindre öarna i Karibien, d.v.s. båtluffa där. Orken för långa flygresor finns inte här heller. Men kanske en dag.....

Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 12:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Jag har flera favoritresmål utanför Grekland.

Frankrike, både Paris och Provence, vilket jag har utforskat noggrant per cykel. Skulle så gärna vilja visa min man "mitt" Frankrike. Och ta dit hans dotter också, som läser "French Immersion" i Kanada men aldrig har hört den "riktiga" franskan.

Spanien vill jag utforska mycket mer än det jag har sett hittills. Jag älskar Mallorca, Andalusien och Granada, men har ännu inte kommit till Madrid. Ett besök på Pradomuséet har stått på min önskelista ända sedan jag läste spanska på gymnasiet.

Kanada vill jag dels se mer av, dels återse Prince Edward Island med dess huvudstad Charlottetown, där Fred bodde när vi lärde känna varandra. En oerhört charmig liten stad.

Sen finns det så många andra vackra platser i Europa och även hemma i Sverige, som jag skulle vilja visa Fred. Kanske sommarens semester kommer att ägnas åt att utforska hemlandet litet mer?

Karin
Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 08:19
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Det är bara när jag åker till Grekland som jag känner att jag har varit på semester, där infinner sej ett lugn i kroppen och jag bara njuter, känner mej hel

Men eftersom min sambo inte delar min kärlek till Grekland så har det blivit en del andra länder genom åren så min andra favorit är Italien.

Jag älskar att strosa i Venedigs gränder får aldrig nog sen har vi bilat runt Gardasjön otroligt vackert, det finns mycket vackert i Italien men det saknas något så när jag kommer hem planerar jag in min semester till Grekland igen
Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 08:33

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Det är bara när jag åker till Grekland som jag känner att jag har varit på semester, där infinner sej ett lugn i kroppen och jag bara njuter, känner mej hel
PRECIS så känns det för mig också! Andra resor är jättehärliga de med, men det är GREKLAND som är semestern!
Min make är inte riktigt lika glad i Grekland som jag, men eftersom han aldrig tar sig för att boka något själv så blir det ju oftast Grekland. Väl där är han dock supernöjd
Just nu trivs jag som bäst med tre flygbiljetter i byrålådan varav två går till Grekland.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 08:09
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Stinab Visa inlägg
Jag bara SKA TILLBAKA till Österrike på sommarenb
Vi har varit i Bad Gastein 3 gånger de sista åren för en veckas vandring, och det har varit toppen. Vi tillbringade midsommaren 2011 där med kanon väder och blomsterängarna var fantstiska. Dit skall vi igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Orkar inte med långa flygresor längre
Håller med dig fullt. Under nästan 20 års tid gjorde jag 5-6 tjänsteresor per år till Fjärran Östern framför allt Hongkong. Det är ett ställe jag skall tillbaka till, trots krävande resa.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 13:43
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Vi började resa ut till olika länder i Europa för några år sedan. Det gäller att passa på så länge man har ork och kan. Funderar bland annat på afrika och dess djurliv mm.
Numera blir det oftast med buss. Ett enkelt sätt att resa på och man har chans till många bilder.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 13:50
bluesky
Gäst

Hellas er ferie/ semester på sitt beste. Slapper av på en helt annen måte der enn andre steder.

Mitt andre ferieland er Norge. Vakkert her også faktisk.
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 15:53
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Oj, det finns så många men Irland och Dubai är två nya bekantskaper för mig som båda var helt otroliga på olika vis. Irlands landskap och Dubais arkitektur. Annars är ju Italien ett land som man ofta och gärna återvänder till.

Hade varit lättare att skriva de resmål jag inte är så förtjust i.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 16:00

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Hade varit lättare att skriva de resmål jag inte är så förtjust i.
//Ingela
Jättebra ämne för en ny tråd m a o

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 19:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag gillar Spanien, England och Thailand bäst av de länder jag varit i förutom Grekland.
Intressanta resmål allihop, fast på olika sätt. Det de har gemensamt är att befolkningen är vänlig och trevlig, vilket faktiskt betyder en hel del under semestern!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2012-03-21 klockan 20:25.
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 13:57
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Får man drömma fritt så säger Jag .... Jamaica, Barbados, Bermuda, Bahamas. VÄSTINDIEN!!!
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 14:59
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Vi ska åka första gången till Grekland/Kreta i år. Annars brukar vi resa flera gånger per år. Vi har varit 5 ggr till Italien; Sardinien 3 ggr, Kalabrien 1 ggr och Sicilien 1 ggr. Spanien och Kanarieöarna har jag besökt 6 ggr - Fuerteventura 3 ggr, Lanzarote 1-2ggr, Teneriffa 1 ggr, Costa Blanca 1 ggr. Har varit i Paris, Bratislava, Lausanne, Geneve, Frankfurt (osv).... Favoritererna hittills är Fuerteventura, Sardinien och Lanzarote. Värme, fina stränder, god mat, naturen och gärna så lite folk som möjligt uppskattar jag. Folktäta områden är ingen favorit.
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 17:51
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Jag har variti Danmark, Tyskland, England, Spanien, Portugal, Tunisien, Grekland, USA, Bahamas.
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 23:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Vilka härliga rader John! Och nog tycker jag som är skåning (och därmed lite halvt dansk) att det stämmer ganska bra på vårt kära grannland Danmark, och förvisso stämmer det ännu mera på Grekland.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 10:09
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Min make är inte riktigt lika glad i Grekland som jag, men eftersom han aldrig tar sig för att boka något själv så blir det ju oftast Grekland. Väl där är han dock supernöjd

Lissi[/quote]

Haha! Den stämmer in på vår familj också! Det är bara att hänga med dit! Sen tycker han förstås om Grekland men vill nog se annat också lite emellan.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.