Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-26, 14:53
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Rhodos=Raki?

På Tilos fick vi i present en flaska Som vi trodde var ouso, men när vi läste noggrant stod det oyso,smakade som raki .
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 11:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av magge Visa inlägg
Hej på er alla.
Ska framöver åka till Rhodos, resa beställd så det blir fint. Jag är lite insnöad på Raki efter att ha semestrat på kreta. Rakin är ju något som jag tycker passade in perfekt till den grekiska maten, så jag hoppas det finns liknande på Rhodos, såg något om souma men den var väl rätt svår att få tag i. Om det nu finns rakins motsvarighet, är den då ett vanligt förekommande inslag på tavernorna? En annan fråga är om det finns kretansk raki på Rhodos i butiker, typ att den är "importerad" från Kreta, ja ni fattar...

Mvh Magnus

Om jag inte är helt ute och cyklar, vilket sällan händer, så betyder Raki alkohol och drycken kommer från turkarna. På Kreta heter "raki" Tsikoudia, på åtminstone delar av fastlandet kallas motsvarigheten Tsipouro.
Huruvida du hittar Tsikoudia på Rhodos kan jag inte svara på, så du kanske borde ta en omväg över Kreta och köpa med dig en rejäl flaska

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 22:51
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Har fått berättat för mig av en bartender på Rhodos att Souma och Raki ska vara samma sak, fast det heter olika på olika öar. Köpte en liten flaska Souma när jag var med på en bussresa som gjorde ett stopp i Siana förra sommaren. Guiden sa lite på skämt: Det enda man kunde ha Souma till var att stilla klåda efter "mosquito-bits"
Var ju tvungen att prova, o det funkade super-bra till detta

Irene
Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 23:17
akelen akelen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

En vän i byn Pastida sa till oss att Souma är gjort av torkade druvor efter vintillverkningen som får torka i solen och blandas med vatten som får jäsa och sen användas som Souma. Vet inte om vår vän Kostas hade rätt men det smakar pyton tyckte vi.
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 23:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Instämmer med dem som säger att raki i Turkiet smakar som ouzo i Grekland.
Det som jag tänker på när jag hör ordet raki är dock i första hand den man får i Grekland och den tycker jag har stora likheter med Italiens grappa, vilket också innebär att smaken varierar en del från den ena till den andra varianten, men som sagt, grundsmaken tycker jag är som grappa (om vilket många av mina vänner (orättvist) gör som Arne om rakin, kallar det flygfotogen).

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 23:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer med dem som säger att raki i Turkiet smakar som ouzo i Grekland.
Det som jag tänker på när jag hör ordet raki är dock i första hand den man får i Grekland och den tycker jag har stora likheter med Italiens grappa, vilket också innebär att smaken varierar en del från den ena till den andra varianten, men som sagt, grundsmaken tycker jag är som grappa (om vilket många av mina vänner (orättvist) gör som Arne om rakin, kallar det flygfotogen).

Masse
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rak%C4%B1

Den Grekiska rakin, Tsikoudia i mitt fall, om rätt lagad från första bränningen av druvresterna, är rena nektarn
En bra raki ska vara mild nog att dricka mycket av, passa till både kaffe och tilltugg och inte ha någon annan eftersmak än druva. Om den har en bismak eller smakar flygplansbränsle är det "turistraki" av andra och tredje kvalitét - ofta smaksatt för att dölja den dåliga kvalitén. Sån skit skickar jag ut efter att ha luktat på den! Jag är inte okunnig bara för att jag är blåögd och född utanför Greklands gränser. Smakar det skit och luktar unket ska ni be om att få den raki som de ger till Grekiska gäster! Gissa om ni får se mååånga häpna miner då

//Kikh
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.