![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Peter, problemet är generellt.
Vet inte hur många butikslokaler i min stad som slagit igen, tomma lokaler överallt. Hör dagligen om folk som får avsked från sina jobb, en svensk vännina jobbar på Vodafone i Aten där har de avskedat jag vet inte hur många hundra människor i våras. Även hon och hennes man som oxå jobbar på Vodafone ligger illa till i höst. Min man har ett litet byggföretag där det stått stilla sedan november, just nu har han haft 3 småjobb på 1-2 veckor. Hans syster fick kicken från sitt jobb för 2 månader sedan, jag kan rabbla upp hur många som helst som jag både känner och hört ryktesvägen. Jag tror att på turistöar är det nog lättare under säsongen, jobb behövs på alla tavernor, barer och turistshopar. Man har ju en viss stolthet oxå att inte öppna sig för mycket för turister och kanske en rädsla att inte skrämma iväg dem. Greklands normalbefolkning, undantaget rufflarna, har fått sänkta löner på redan skitlöner, min man jobbar i dag för samma pengar som han fick när vi kom hit för 12 år sedan. Sälvklart måste även han sänka sin inkomst annars har ingen råd att anlita honom. Det blir alltså skitpengar som kommer in när han nu har fått de få jobben. Vad som avgjorde för oss var att min dotter som är 16 år kom till oss och sa att hon ser ingen framtid för henne här, hon är väldigt duktig i skolan men med den bästa utbildning i Grekland är konkuransen så hård att hon tvivlar redan nu. Och jag tackar min gud att hon gått i svensk, grekisk och engelsk skola här. I den svenska skolan hon går i vet jag redan nu 2 andra svenskgrekiska familjer som flyttar upp i sommar, sedan finns det några här på Kalimera har jag sett. Många även helgrekiska ungdomar söker sig till andra länder för att hitta jobb, så det är riktigt illa som du förstår. Jag hoppas ialla fall att en dag kunna återvända till ett stabilare Grekland. |
|
||||
|
||||
![]()
I den svenska byggbranschen finns det gott om jobb nu och kanske kan din man hitta en möjlighet där. Min son har jobbat i byggbranschen både i Sverige och Norge och nu är han delägare i ett byggföretag i Oslo. Där jobbar många olika nationaliteter och det finns stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.
Det är extra svårt att behöva byta land om man inte gör det av fri vilja utan om man måste för att kunna försörja sig samtidigt är det ju viktigt att de unga får känna framtidstro och då låter det som din dotter gör ett klokt val och tar vara på sina möjligheter. Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Du verkar vara en väldigt ödmjuk och förstående person som vill hjälpa till på alla sätt, tackar för dina jobbförslag både till min man och mig. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Rotavdragen gör också att enskilda anlitar mer hantverkare för att få jobb utförda i sina hus, lägenheter och sommarstugor. Här i Umeå har det startat ett företag som heter Senioruthyrana som blivit väldigt efterfrågade för alla möjliga typer av jobb främst hos privatpersoner. Det visar ju att det finns en marknad på ett annat sätt än tidigare. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Hej alla,
enligt vissa utländska media står Grekland på gränsen till inbördeskrig. I Aten och Thessaloniki demonstrerar tiotusentals människor varje natt. Folk verkar extremt arga och hatiska, inte minst när det gäller tyskar. Minsta gnista tycks kunna antända krutdurken. Är det verkligen så allvaligt? Är på väg till Kreta snart, men undrar om man verkligen skall fara ... suck! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh, som nu jobbar i tunnast möjliga klädsel i sommarhettan. |
|
||||
|
||||
![]()
Seukel var har du läst att Grekland står på gränsen till inbördeskrig? Vem skulle kriga med vem? Grekland står på gränsen till ekonomisk kollaps med allt vad det innebär men knappast inbördeskrig.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En intressant och helt klart läsvärd artikel. En på det stora hela bra analys av bakgrunden och dagsläget, fast jag skulle vilja sätta frågetecken för ett par saker... Detaljer...
Men jag tror de har fel när man säger att grekland riskerar inbördeskrig. Grekerna är ju eniga i sina protester! Vilka ska de då kriga mot...? Däremot så har CIA:s analytiker tydligen sagt att man riskerar en militärkupp! Det skulle MÖJLIGEN vara något mer troligt... Men ändå inte. Jag har en känsla av att CIA har alltför lätt att måla Fan på väggen... Jag har inte lyckats hitta något mer om det på nätet mer än påståendet. Det skrevs i en ansedd Tysk tidning i förra veckan. Men jag kan tänka mig att de ser en situation där det blir så oroligt på gatorna i Athen och på andra ställen att man beordrar ut militären för att återställa ordningen. Vilket inte är en helt osannolik situation. Och visst. Det kan vara början på en militärkupp men måste inte vara det. Det beror ju på var lojaliteten ligger... Dessutom har inte militären i Grekland idag den kraft och makt de hade vid den tidigare militärkuppen. Och de vet att EU aldrig hade acceperat det heller. I en sådan situation hade EU helt kallt isolerat Grekland med total ekonomisk kollaps som följd. Grekland hade kastats tillbaka till 50-talet på ett par månader och blivit fattigare än Albanien någonsin varit... Nä. Jag tror inte på något av dessa situationer. Däremot tror jag att vi kommer att få leva med dessa protester och strejker under en väldigt lång tid framöver. Men det hindrar väl inte oss!? ![]() Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Peter,
håller med om att ordet inbördeskrig kan leda tankarna fel, möjligen kan det bli ett "krig" mellan demonstranter och säkerhetsstyrkor. Visst åker man dit ändå trots strejker och protester. Men ännu är ju inte frågån löst om Grekland verkligen får sin nästa stödbetalning. Det förutsätter en massa politiskt spel från alla håll (från demonstranterna i Aten till Merkel och Sannfinnländerna). Kommer inte dessa pengar går lander i konkurs i juli. Det betyder att greksiska banker klappar igen närmast omgående. Alla Euros tar slut och det tar tid att trycka nya drachmer. Alltså inget cash ur bankomaterna. Travellercheckes hjälper inte heller. Möjligen endast kontanter. Inte så roligt för alla turister som är i landet då. Alla vi som har vant oss vid att resa med plastkort får tänka om. Förr att stoppa kapitalflykt ut ur landet kommer Schengenreglerna att upphöra genast och hårdare gränskontroller m m att återinföras. Blir på kort sikt definivt knepigare att resa runt i landet. Seukel |
|
|||
|
|||
![]()
Håller i princip med om allt du säger. Men du glömde en sak... OM Grekland skulle gå i konkurs, vilket jag inte tror EU tillåter, kommer det att bli väldigt oroligt i landet. Omfattande protester och civil oro... Och det är en situation som kan sluta på flera olika sätt. Inget av dem på ett bra sätt... Då kan militärkuppen komma...
Men Grekland är i princip lovade mellan 300 och 600 Miljarder till i stödlån. Det lär nog bli klart i morgon fredag. Eller under helgen. Fast Merkel har lagt fram rätt tuffa krav för att låta det gå igenom. Men det löser sig nog... Det måste lösa sig. Sedan om en tid kommer EU, ECB m fl att tillåta Grekland att skriva ner sina lån med mellan 40 och 50 %... Det är enda sättet att rädda landet nu! Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/NW |
|
|||
|
|||
![]()
Helt riktigt. Det är jag som använt ordet konkurs lite slarvigt. Det heter något annat. Stats.... någonting... som jag inte kommer på. Det är i alla fall oerhört intressant att följa.
Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Vad tråkigt Monica!!!
Och jag som bara för några dagar sedan fick glada besked i från Grekland och trakterna där jag bodde....det har lossnat med jobb där.Just nu har min bästa väninnas man,också i byggsvängen väldigt mycket jobb och de får återigen in pengar!De har ju fått leva av vad jorden gett dem men nu får de också sälja potatis m m för att folk fått lite pengar där.Hon var så lycklig när hon berätta detta för mig! Vad märkligt ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Peter,
håller som vanligt med det mesta Du skriver, men statsbankrutter har hänt förr ... I Grekland faktiskt två gånger 1893 och 1933. Hur som helst så tror jag också att EU/Tyskland till slut kommer överens om ett nytt miljardstöd. Det jag är mera rädd för är att det grekiska parlamentet den 28 juni kommer att säga nej till fler besparingar. Då faller alltihopa, både regeringen i Atén och den nästa utbetalningen. Och då är statsbankrutten ett faktum ändå. EU kan då två sina händer och skylla allt på grekerna. Vad som händer sen är svårt att sia om. Vill man vara i landet som turist då? Jag vet inte. |
|
||||
|
||||
![]()
"Kometen!"
|
|
|||
|
|||
![]()
Seukel, ursäkta men jag får lite Jehovas Vittne-känsla av Dina inlägg
![]() Ursäkta men kunde bara inte låta bli..... Hoppas inga andra blir sårade.... |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
laero!
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tänkte precis på samma sak... eller också pingstvännerna i min ungdoms Finland, det är samma tongångar!
|
![]() |
|
|