![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Min botten 5 lista:
Zachynthos. Förmodligen för att Laganas har den fulaste och vidrigaste bargata jag sett i Grekland. Full med packade engelsmän. Ön har visserligen i övrigt flera vackra byar och fin natur, men inget som kan locka mig tillbaka. Santorini är hänförande en gång, Men har man sett det så räcker det. För mycket tingeltangel i Thira och inga fina stränder. Duger som landningsbana. Thassos trivdes vi aldrig på. Många fina stränder men för lite greklandskänsla. Andros. Har tyvärr inte träffat så många otrevliga greker sammanlagt på våra resor i övrigt. Ön har överhuvudtaget inte mycket att bjuda på. Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta. Sten-Åke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Håller med när det gäller Heraklion! Fast det arkeologiska museet är fint! Knossos kan man ha och inte ha! Det som är bra med Heraklion är närheten till färjorna samt bussen till flygplatsen!! Calle! |
|
||||
|
||||
![]()
nossos kan man ha och inte ha!
Calle![/QUOTE] Knossos kan man inte alls "ha och inte ha"! Säg aldrig så mer! Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung. För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva. Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga. Kan ingen av er ert Kreta? Vad gör ni alla där när ni är där? Bottennapp ![]() Erik idag kretas ambassadör |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven) Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare Sten-Åke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Arthur Evans göranden och låtanden har inget med Knossos betydelse att göra, förmisnskar inte Knossos. Kanske är Delos intressantare. men absolut inte viktigare. Erk still ambassadour |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det enda skälet till att jag för första gången besökte Kreta var just blandningen av att uppleva kultur samt även "sno" åt mig lite sol, värme och bad! Arkeologiska muséet i Iraklion är fantastiskt intressant och jag tillbringade flera timmar där. Det jag skrev om Knossos var slarvigt skrivet av mig utifrån min egen upplevelse. Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!). Det jag menade var att en stressad guidad tur till Knossos (under en chartervecka) i 40 graders värme är inte mycket att ha eller minnas! Mycket bättre då att besöka Knossos på egen hand. Muséet här i Rethymno finns numera i anslutning till Fortezza och ej längre nere i Loggian (många guide-böcker har fortfarande felaktiga uppgifter). Calle! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har hittills inte ogillat någon ö i Grekland (har än så länge 5 på min lista), men efter vad jag hört om Mykonos har jag ingen större lust att åka dit... Shoppingen skall tydligen vara något i hästväg, men då reser jag hellre till min gamla hemstad Paris
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Calle![/QUOTE] Det var något helt annat. Erik inte längre ambassadour |
|
||||
|
||||
![]()
Bosse: tack för svaret!
Det var mer slumpmässiga saker som sänkte Tilos för dig, låter det som i mina öron. Jag trodde snarare att det var graden av turistifiering du reagerat på - det kan jag själv göra, trots att jag gillar Tilos så mycket. Tilos är märklig. De HAR jättemycket turism, ändå märks det rätt lite. Jag vet att jag stod och vägde i vad jag skulle tycka under 12-dagarsvistelse där - jag saknade det verkliga vardagslivet, det var inte särskilt omfattande i Livadia. Men så närmade sig lokalvalen och det blev politiska möten och annat i vartenda gathörn. Livadia levde upp och jag fick det där vardagslivet jag saknat. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tilos kommer absolut att få fler chanser. bosse |
|
||||
|
||||
![]()
Om du menar branden i somras, så var vi också där. Det var en evig tur att det brann mitt på dagen. Hade det varit på natten, hade det inte gått lika bra. Sade i alla fall de som var med och släckte. En brand med tillhörande sot och flagor gör ju inte ett så positivt intryck, det medges. Men förutom det, tror jag Tilos bör ligga högre på "Inte-tycka-om"-listan. Det var Lynda på Tilos Travel som hyrde ut cyklar. Hon är från Holland, och det är ju som bekant ett platt land. Uppenbarligen var utväxlingen Hollandinspirerande.
Blåsten hade vi inte så mycket ont av. Det svalkade rätt skönt när vi satt på Livadiastranden. Då är det bra att det inte är en sandstrand. Det ska mycket blåst till för att rucka på stenbumlingarna på den stranden. Välkommen tillbaka till Tilos för ett nytt ickebrandbaserat besök. Bluesea |
|
||||
|
||||
![]()
Har bara ett svar, nämligen
SERIFOS ![]() Vi var där 1998 och har inte åkt dit igen. Vi har passerat med färjan ett flertal gånger genom åren så det har funnits tillfällen att kliva av men icke. Vi blev inblåsta (i tre dagar tror jag det varade, några båtar gick över huvudtaget inte så vi kom ingenstans), bodde dåligt (har aldrig sovit på så tunna lakan någon gång) och dyrt (båtluffare var inte intressanta som hyresgäster) och till råga på allt hade vi kackisar på rummet.. I somras passerade vi Serifos igen och då gick våra goda vänner av där. De har försäkrat oss att allting var jättebra och bilderna därifrån var hur fina som helst. Så kanske, kanske båtluffen 2007 om vi nu inte får för oss att ändra rutten inför 2006. Celbe |
|
||||
|
||||
![]()
Har varit på Samos flera gånger, senast i somras, och har bott i Kokkari, Pythagorion och Samos stad. Den sistnämnda tycker vi är trevligast. Vi har funnit oss ett utmärkt litet hotell (som inte är fullbokat den tid vi är i Grekland) med bra bad, minimarket och själva sta'n på lagom promenadavstånd.
Celbe |
|
|||
|
|||
![]()
Her vrakes de greske øyer i tur og rekkefølge, men ingen har nevnt Samos ennå. Det forstår jeg godt.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Blev nyfiken, vad är dina negativa upplevelser av Rethymno? Time-Share-kommersen, jobbiga inkastare vid fiskrestaurangerna i Venetianska hamnen eller allt skräp på stranden (fast det sistnämnda har det blivit skärpning på efter utplacerandet av papperskorgar allt tätare längs med stranden)! Själva har vi en hel del negativt att säga om staden (vilket inte är så konstigt efter 17 månaders boende här), men jämför vi med vår "hemstad" Malmö så väger Rethymno tungt! Oavsett var i Grekland vi hade hamnat så hade det varit fördel Grekland gentemot Sverige! Trots att vi ibland upplever Grekland som ett "Kalle-Anka-land" med hopplös byråkrati, maffia (eller styrande familjer som det heter officiellt), livsfarlig trafik med mera! Det vi gillar med Rethymno är att det är inte en liten by, men ej heller en storstad! Nära till precis allt! Vidsträckt strand, buss-kommunikationer till övriga orter på Kreta, båten till Pireus, restauranger, universitetet. När vi tog steget att flytta så övervägde vi Hania. Men vi upplever den staden som alltför vidsträckt, långa avstånd mellan strand, båten till fastlandet (Souda-bukten), gamla staden med mera. Och en ort som t.ex. G-polis skulle för oss vara alltför liten att bosätta oss i! Bali! Kanske, vet ej men det får vi kolla upp om vi tröttnar på Rethymno! Men då får minsann alla våra nyvunna grekiska vänner här nere också flytta dit, för dom sociala kontakterna släpper vi inte i första taget!! Nåväl! Heja Rethymno (på gott och ont)!! Calle! Senast redigerad av Calle den 2005-10-24 klockan 01:50. Anledning: Stavvfel! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
19 månader är det snart som vi har bott här! Jag räknade på mina 10 fingrar!! Calle! Senast redigerad av Calle den 2005-10-24 klockan 03:15. |
|
||||
|
||||
![]()
Det var inte bara dåligt i Rethymnon
![]() ![]() Vi träffade förstås trevliga människor där också ![]() ![]() Så fortsatt ni och ha det bra där borta ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi har det bra!! Och nu har sommaren kommit på nytt så här i slutändan av oktober!! Blå himmel, sol och bad!! Inkastare finns väl på varje turistort! Påträngande köpmän har vi inte märkt så mycket av, bortsett från Palme-mannen som har läderbutiken i hörnan av Varda Kallergi/Arkadiou! Men han är en upplevelse i sig (när han tar fram pistolen!). Han brukar alltid sitta på en stol utanför butiken och hojta "Hej, Hej" till alla som ser ut som skandinaver! Calle! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min dotter bodde en period ovanpå en läderbutik som drevs av en svenska och hennes man. Jannis och Anna(eller Lena)Båda var supertrevliga. Bodde utanför staden. Finns paret kvar? Mittemot var det en guldsmedsaffär som drevs av ett danskt/grekiskt par. Letar förtvivlat i minnet efter adressen men just nu är den totalt borta. Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Såklart att Kreta är nerlusat med turister under säsongen!! Kreta är väl fortfarande ett av dom största resemålen när det gäller charter till Grekland! Motiv, well..! Jag har nog sett minst tusen turister som har fotograferat den gamla fyren i Venetianska hamnen här i Rethymno, men det är väl ok, ett individuellt minne från byn! Har man ingen kamera så kan man gå 10 meter till höger eller till vänster och köpa ett retuscherat vykort!! Det där att allting fungerar stämmer inte!! Kanske under en vecka som charter-turist, men välkommen ner att bo en månad "independent" på Kreta och vi kommer att kunna visa hur väldigt mycket det är som inte fungerar! Calle o Git (som trots vissa avigsidor fortfarande älskar Kreta)!! |
![]() |
|
|