![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har två laptops, en Dell och en Toshiba. Min Dell är jag besviken på, har haft stationära Dell tidigare, de har varit bra, men min laptop är kass. Kommer aldrig mer att köpa Dell. Min Toshiba är jag däremot mycket nöjd med.
|
|
|||
|
|||
![]()
Köpte förra sommaren en liten (950 gr) Toshiba Portégé för att ha som resedator. Svindyr, men fullmatad. Har fungerat perfekt även om den bara har behövt jobba periodvis. Suverän att ha med sig i ryggsäcken då den är så lätt.
Köpte en till nu i höst, fast denna gång lite större modell (och tyngre, men billigare än den lilla) som kommer att vara vår "stationära" i huset i Plakias. Uppgraderad till Windows 7 ingick och den blev lite snabbare, iaf vid uppstart. Bosse |
|
|||
|
|||
![]()
Mitt valg ble en bærbar Asus, god skjermstørrelse, greit minne, kapasitet, hastighet. Håper den varer lenger enn den gamle Dell'en som kollapset etter snaue 4 år.
Tok ut spesifikasjoner på en nettbutikk, oppsøkte så en spesialbutikk i byen. Ettersom den modellen jeg var anbefalt å kjøpe nettopp var gått ut av produksjon, hjalp ekspeditøren til med å finne en annen med tilnærmet like kvaliteter. Prisen ble den samme som om maskinen skulle vært kjøpt via nettet. Norske kroner 6500. Så langt fornøyd, men trenger nok noe hjelp til fininnstillinger. Var så utålmodig, satte den opp selv. God skjerm og herlig å kunne skype uten å måtte montere kamera for hver gang. Skulle jeg trenge en mindre variant ved reiser, er de nyere avanserte apple-'telefonene' fasinerende. Har prøvd, supert! |
|
|||
|
|||
![]()
Kjøpte nettopp en ny laptop, en kremhvit og lekker MacBook med 13 tommers skjerm. Jeg er strålende fornøyd!
Har jobbet både på pc og mac tidligere, men mac er suveren! Den er utrolig enkel å jobbe med, og det er lett å sette seg inn i hvordan ting virker for en lite datakyndig (som meg). At det knapt finnes virus som angriper mac er jo også en fordel. Leverandøren klargjorde samt lastet inn de programmene jeg trengte for 1200 NOK, her må jeg legge til at jeg hadde mange av programmene på min gamle mac, så de trengte bare oppgraderes. Da jeg fikk mac'en hjem, var det bare å starte den opp og begynne å jobbe, alt fungerte perfekt, og det har det gjort siden. Mht stasjonær/bærbar maskin blir vel det smak og behag. Selv synes jeg en laptop er like behagelig å jobbe på som en stasjonær. I tillegg til at man kan ta den med på reise, er det også fint å sitte med den i sofaen, på balkongen, i sengen. Jeg har trådløst internett både i Stavanger og Nafplio, og en morgentime i sengen med cappuchino og nettavisene er slett ingen dum start på dagen. PS: Kom på en liten sak mht virus. En venninne kjøpte en ny Toshiba-laptop for halvannet år siden. For noen måneder siden brøt den helt sammen, ingenting virket. Hun leverte den til reparasjon, og der fant de ca 20 ulike viruser på harddisken og 60 på minnepinnen!! Hun har vært meget påpasselig med å oppgradere antivirusprogrammet sitt, men ikke fullt så påpasselig med å ikke åpne lenker i e-poster fra ukjente avsendere... Senast redigerad av Admirala den 2010-01-14 klockan 13:08. Anledning: Virus |
|
||||
|
||||
![]()
Admirala,
Grattis till ett lyckat datorköp! Vilka köp är bra? De köp man är nöjd med, givetvis. ![]() /grimm, som känner att målet nu är satt... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har inntrykk av at vi som har mac er så forelsket at vi aldri kommer til å gå tilbake til pc-varianten. Sier vel noe om hvor bra de er! Sant, Siri...
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hej, Ja, det var en konstig formulering, det håller jag med om. Jag översatte direkt från engelskans "consumer-line products" vilket indikerar att produkten är tänkt för enskild användare eller privat bruk, i motsats till de produkter som är avsedda för företag små som stora. Exempel på "proffs"-datorer som HP säljer är elitebook, probook samt Compaq-notebook. Låt inte detta skrämma er, de är precis lika lättanvända, men tål lite mer stryk. Jag hoppas detta svar inte grumlade till det ännu mer. /Grimm, som verkligen behöver ta lite ledigt. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar, specielllt till Elisabet som svarade exakt det jag ville höra.
![]() Det finns flera anledningar till att jag vill överge min stationära, dels att jag tycker den tar plats och är ful, dels för att jag sitter framför datorn minst 70 timmar i veckan och tycker det är trist att sitta på samma plats, dels för att jag skriver bättre på en laptop. Problemet är ju minnet, som många av er nämner, men det finns ganska "biffiga" laptops idag. Ett annat problem är priset, de är mycket dyrare. Att den skulle "dö" om den inte används visste jag inte. Får väl be någon starta den ibland när jag är bortrest, som att vattna blommorna. Märke spelar ingen roll, dock har andra avrått mig från att köpa Fujitsu och Acer. Själv har jag en liten reselaptop från Toshiba, den är jag nöjd med, förutom att den är kass på att hantera bilder, men det har med minnet att göra. Har tidigare haft en Dell som jag var nöjd med. Och så var det det där med Vista som du nämner Zappa. I Toshiban är det XP, helst vill jag fortsätta med XP. Misstänker att många av mina program inte funkar som de ska med Vista, och jag har inte råd att köpa nya. Jag ska fundera vidare... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jo, det är nog bra, men minne är ju en annan sak ![]() Mycket disk för att LAGRA. Och det kan man, som du säger, köpa till ganska billigt och ha externt. Så behöver man inte heller ha med sig viktiga filer ut i "fält" heller. Men mycket minne för att HANTERA. Dvs redigera bilder/filmer. Det behövs disk till det också, men det ersätter inte minnesbehovet. Sedan vill jag också slå ett slag för att säkerhetskopiera med jämna mellanrum. Har man en DVD-RW skiva (eller ännu hellre blue-ray) så kan man ta kopia av sina filer. Just RW-formatet gör att du kan skriva över nästa gång och behöver inte ha flera säkerhetskopior, utan kan nöja dig med två! Helst skall de läggas in i någon form av brandsäkert skåp. Stöldrisken finns ju också, men i ärlighetens namn är det ju mer lättkrängda saker som oftast är målet vid inbrott. Men risken för brand finns alltid, och då går stora personliga värden till spillo! Kanske hela ens livsverk! ![]() Därav min tidigare rekommendation att alltid partitionera hårddisken. Använd C:\ till att installera operativ och program! Använd en eller flera andra diskar till att spara egna filer! Själv har jag 5 olika partitioner... för olika ändamål ![]() Finns ju nämligen ingen anledning att säkerhetskopiera installationer (operativ/program). Om datorn kraschar måste de ju ändå installeras om! Vad man kan göra däremot är att skapa en sk Ghost, där man tar en kopia av en grundinstallation av datorn. Det kommer ju oftast med en sk Recovery-disc när man köper dator inkl operativsystem idag. Antingen på en separat skiva eller som en separat partition (D:\ i sådana fall), där man kan återskapa systemet från grunden. Det fina med att man gör en egen Ghost är att man installerar datorn plus de olika egna program man använder. Så får man en personlig recovery-disc. "Problemet" är kanske att man med tiden installerar fler och fler program (eller är det bara jag ... ![]() Och så kostar ju programvaran för att skapa Ghosts en del. 629:- i skrivande stund ![]() ![]() Sven |
|
||||
|
||||
![]()
Du har helt rätt Sven, och detta länder till underdånigst eftertanke!!
Alltså; Om man nu har ovärderlig information på datorn i form av bilder etc etc.. då är det läge att se till så att denna info kan säkerställas. Själv inhandlade jag nyligen en extern hårddisk av märke Western Digital med 500 GB lagringsutrymme. Den externa disken är i storlek ungefär som en gammal hyrvideo från 80-talet och i vikt av cirka ett kilo. Priset ligga på 990 Sek. Anslutning via Usb-2-port och strömförsörjning genom en i köpet ingående adapter. Sålunda kunna man enkelt via exv Norton Ghost överföra hela hårddisken/diskarna från den stationära eller bärbara datorn till den externa hårddisken. Den som saknar Ghost-programvaran kan höra av sig till undertecknad så ska vi reda ut var man en gratisvariant sig kunna finna. Skulle sedean olyckan vara framme och datorn havererar vid exv virusattack, ja, då är det bara att boota upp datorn med rescuedisketter från Ghost samt att därefter köra in originaldiskens innehåll som helhet på hårddisken. Så är allt tillbaka på sin plats igen!! I original!!! Arne |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här är ett halvhjärtat försök att blåsa nytt liv i en nästan ett och ett halvt år gammal tråd.......
![]() Köpa laptop är vi snart i färd med att göra här hemma. Tittade in och läste hela denna tråd idag då jag minns att det var på tapeten men att det var SÅ länge sedan ? Vi kommer båda i hushållet att köpa varsin, det finns väldigt olika anledningar, syften och önskemål om varför. Jag behöver visserligen inte men jag känner att syftet att uppgradera från stationär till bärbar (i stort sett stationär) är intressant och bara till fördel i så fall. Därför har jag mer eller mindre dammsugit marknaden, faktablad, tester, prisjämförelser mm. för att underlätta för sambon först och främst. Och det är en klart intressant situation, marknaden är sprängfylld med det ena erbjudandet efter det andra och allt fakta jag hittar visar att det är en djungel att leta i. Men det var som någon nämnde i denna tråd, det är omöjligt att från person till person råda eller avråda till det ena eller det andra. Kanske speciellt steget att över huvudtaget uppgradera från stationär till bärbar. Första frågan att ställa sig är alltid vad man ska ha sin nya dator till. Man kan även ha båda i gång, jag vet inte just nu hur jag själv kommer att göra då jag tar det slutgiltiga beslutet att köpa ? Men med en nuvarande 19" plattskärm så är det givet att en ny laptop inte understiger drygt 15" skärm. Tanken finns även att fortsätta använda 19"-skärmen men jag tänker inte göra mig av med den stationära burken så frågan får inget svar ännu. Har någon annan uppgraderat mera sedan tråden var i gång ? Eller har någon följt utvecklingen på laptops rent allmänt ? Hur som helst ska jag strax kolla prestanda på denna burk, kan vara kul (och kanske chockerande) från vilka prestanda jag går och till vilka, om ett tag ?? Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Uppgradera från stationär till bärbar, hm, det skulle jag inte hålla med om. Jag skulle nog skaffa en sån 10"-13" bärbar att ha med mej på resor och konferenser, men den huvudsakliga lagringen skulle jag fortfarande ha på den stationära.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har min stationära som min huvuddator där jag gör mina "storjobb" som bildbehandling, lagrimgsmedia för dessa och mycket annat. Den bärbara är just det.. bärbar. Den kan jag ta med mig runt i lägenheten om jag behöver den på annan plats. Tex lyssna på en ljudbok (som jag lånar via bibliotek) i solen på balkongen, lyssna på musik via spotify, ta med den på div möten, mm.. //Monica S |
|
||||
|
||||
![]()
Många som väljer att ersätta den stationära med en bärbar, har den ständigt inkopplad till vägguttaget. Resultatet blir då att batteriet tar stryk, då det aldrig får ladda ur helt. Med tiden, så kommer laptopen att hänga sig efter en stunds användning. Detta pga av att batteriet försöker ta laddning. Lösning kan vara attt plocka bort batteriet helt och bara köra med sladd, eller att stänga av operativsystemets försök att ladda batteriet. Eller attt köpa ett nytt batteri. Räkna med minst en tusenlapp.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Tack netwolf för den upplysningen. Jag visste bara att man bör motionera batteriet ibland. Men inte att det är av den anledningen. Det jag har märkt att när batteriet är helt urladdat så kan man inte göra ett smack med den bärbara. Inte ens när jag kopplar till elsladden på den. Är då bara att låta den vara ifred och låta den ladda upp sig. Men har man då sin stationära också så är det ingen panik.
//Monica S |
|
|||
|
|||
![]()
En absolut bestämd uppfattning i mina planer om det jag skrev i går, är att jag har noll intresse att verkligen vara bärbar eller mobil på något sätt med det jag tänker köpa. Det har att göra med den "profil" jag är, vad jag använder datorn till och framför allt var jag använder den. Skulle jag behöva jobba i den någon annanstans än på den stationära platsen hemma så har jag även jobbdatorn och den är mycket mer storleks- och utrymmesmässigt lämplig. Hur jag sedan kommer att ha kommande laptop parallellt med den stationära, ja det blir nog en succesiv "avveckling" av stationär med tiden.
Har ännu en hel de funderingar om detta, många här i forumet känner nog igen delar av det redan sagda i tråden. Hasse ![]() |
![]() |
|
|