Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-12-06, 09:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu förenklar ni resonemanget lite för mycket, journalister har etiska regler att hålla sig till eller borde ha även på Expressen och Aftonbladet.
Ingen har nog sagt nåt annat. Min poäng var att när man pratar om medier och bara menar två kvällstidningar - så förenklar man resonemanget lite för mycket
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-12-06, 10:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ingen har nog sagt nåt annat. Min poäng var att när man pratar om medier och bara menar två kvällstidningar - så förenklar man resonemanget lite för mycket
Och dömer en stor seriös branch i många länder utifrån några (ganska få) som egentligen inte sysslar med journalistik utan med sensationsskriveri.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-12-06, 11:04
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Sant det ni säger.

Jag kan ju berätta lite om det går till på åtminstone min utbildning.
Först lär vi oss att vi ska vara opartiska hit och dit. Och alla får det som en grund. M

en redan efter ett år, nu när vi börjat lära oss nyhetsradio och nyhetsteve ser man hur folk (ja, jag själv är inte undantagen tyvärr) börjar vinkla.
Vi har fått lära oss att man MÅSTE vinkla för att berätta ALLT från ALLA sidor går inte. M
en problemet är nog hur vinklingen sker. De flesta skriker nästan av glädje när man får ett "säg" (alltså något som någon som intervjuas säger) som kan dra till sig lyssnarnas/tittarnas öron.
Och då kan det hända att det låter som om de intervjuade inte alls sa som de egentligen sa under intervjun. Är ni med?

Jag tror att detta bara är början på vad som vissa utvecklar till sk. skandaljournalistik. Tyvärr.
Men man kan ju hålla tummarna för att fler och fler varje år som börjar jobba i mediesvängen skippar skandalerna och erbjuder läsarna/lyssnarna/tittarna seriös opartisk journalistik och därmed låter den som lyssnar eller läser bilda sig sin egen uppfattning.

Hm, nåt sånt.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-12-06, 11:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Och dömer en stor seriös branch i många länder utifrån några (ganska få) som egentligen inte sysslar med journalistik utan med sensationsskriveri.
Vem har dömt ut en hel bransch? Jag tolkar det mer som att vi är flera som lyft fram olika avarter. Pressen ska ju granska ex makthavare och får nog själva tåla at bli kritiserade ibland.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-12-06, 12:25
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Fem unga jägare sköts ihjäl Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Citat:
Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder.

Det där har jag öht aldrig påstått.
Eh, nej det är jag som påstår det. Och det står jag fast vid.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-12-06, 12:27
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vem har dömt ut en hel bransch?
Tänk det undrar jag också...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-12-06, 14:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
en redan efter ett år, nu när vi börjat lära oss nyhetsradio och nyhetsteve ser man hur folk (ja, jag själv är inte undantagen tyvärr) börjar vinkla.
Vi har fått lära oss att man MÅSTE vinkla för att berätta ALLT från ALLA sidor går inte.
Men det är ju rätt. Allt berättande kräver vinkling. Tänk dig själv när du lyssnar på nån - varför inte en äldre person - som ALDRIG kommer till saken. Det är ju otroligt tidsödande och frustrerande att lyssna till.

Det är inte fel att vinkla, tvärtom, det är nödvändigt. Och lika nödvändigt är det att vinklandet är hederligt och opartiskt.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-12-06, 14:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Pressen ska ju granska ex makthavare och får nog själva tåla at bli kritiserade ibland.
Eva
Du kritiserar pressen för vad Aftonbladet gör. Varför inte kritisera Aftonbladet i stället?

Som om jag skulle låta dig få en släng av sleven genom att säga att Greklandsturister super och svinar ner - när det i själva verket bara är svenska ungdomar på Kos jag menar.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-12-08, 14:55
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Det är inte fel att vinkla, tvärtom, det är nödvändigt. Och lika nödvändigt är det att vinklandet är hederligt och opartiskt.
Det håller jag absolut med om! Inga invändningar mot just vinklingen.
Det är SÄTTET man vinklar på som kan störa mig, att man blåser upp stora saker av något litet. Och att man vrider på citat och sånt. Men det kan ju iofs knappast kallas vinkling...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-12-09, 13:11
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

ja, jag kan hålla med om att grekiska medier uppmärksammar många tragedier på dålig sätt.
Men det finns åtmistone en variation i grekisk tv.
Jag ser sällan nyheter på svensk tv... jag förädrar att kolla på BBC än på SVT:s nyheter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT