Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-11-23, 08:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Det är klart att Thailand inte vill gå ut och varna för maneter, de sänker ju hela sin turistnäring då. Sen är ju frågan hur uppblåst detta är i pressen.
I alla tropiska hav förekommer faror som drakfisk, ormar, hajar, rockor och - maneter. Alla mer eller mindre farliga.
Ställer man sen detta i relation till alla som badar, så är siffran låg. Men det är ju klart, det finns ju alltid en risk. Det gör det också med att flyga eller åka bil. Det är väl ett par hundra per år som omkommer i trafiken i vårt land. DET borde pressen skriva om, kan jag tycka.

När jag själv var i Thailand, så badade jag och började liksom "frysa" i vattnet. Det kändes som små nålstick över kroppen. Långt senare har jag kopplat det till att det måste ha varit manettrådar i vattnet. En dag på stranden, såg jag dessutom en jättestor uppspolad manet på stranden.
Det var dock enda gången jag nånsin sett en manet i Thailand.
På västkusten däremot, så ser man dom varje dag på sommarhalvåret. Har dock klarat mig från att bli bränd, peppar peppar.

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-11-23, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Du är ganska erfaren turist, Eva, när det gäller Thailand. Jag tror att under vintern ska du också åka dit. Vågar du bada i havet eller kommer du använda hotellets pool istället?

Enigma
Jag har bara varit i Thailand tre gånger tidigare. Bodde första gången i Surin och gjorde flera utflykter bland annat till Krabi, andra gången bodde jag i Kata och var då också till många olika stränder, tredje gången som var i fjol var jag på Koh Lanta. Har aldrig sett några maneter men en del Jelly Fish.

Jag är väldigt nöjd med mina Thailandsresor och har där funnit den avkoppling jag behöver. Älskar att bada i havet och det kommer jag att göra även i år.
Åker snart iväg och har naturligtvis läst på lite extra med tanke på det som hänt. Eftersom barnbarnen är med kommer jag säkert att vara extra uppmärksam men de är så små så en vuxen kommer alltid att finnas i deras närhet. Vi kommer inte att bada om det regnar och havet är grumligt eller när tidvattnet är på väg in.

Jag funderar mer över de begränsningar trafiksituationen gör för vår resa då barnbilstolar inte förekommer där nere. Vi kommer nog mest att vistas där vi bor och göra en del båtutflykter. Flytvästar tar vi med till barnen.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-11-23, 11:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Måste korrigera mitt eget inlägg och min egen okunnighet. Det jag kallar för Jelly Fish är en manet som jag sett både på Koh Lanta och Kata, Phuket. Tydligen heter kubmaneten Box Jelley Fish på engelska.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-11-23, 15:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är väl ett par hundra per år som omkommer i trafiken i vårt land. DET borde pressen skriva om, kan jag tycka.
Skojar du? Alternativt har du ingen lokaltidning? Där kan du vara rätt säker på att varje dödsolycka i trafiken i ditt område blir åtminstone en notis.

I övrigt kan jag rekommendera en prenumeration på Göteborgs-Posten. Där redovisas plikttroget olycksstatistiken i trafiken flera gånger om året, man får reda på om antalet döda ökar eller minskar, nollvisionen osv. Jag måste säga att jag är bedövande ointresserad

Nu googlade jag "trafikdödade i Sverige" och fick träffar på DN, svt, SR, Sydsvenskan, Dalademokraten, SvD, Hallandsposten.... osv.

Så jag undrar vad mer du kan begära?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-11-23, 15:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Japp, box jelly fish är kubmanet, logiskt nog. Jelly fish är, mig veterligt, manet i allmänhet.

För att förvirra oss ytterligare så är box jelly fish/kubmaneten egentligen inte ens en manet, visar lite googling. Den är "ett nässeldjur som ser ut som en manet". Den kunde ha lurat mig...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-11-23, 16:25
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

En artikel från Expressen 2008:
http://www.expressen.se/nyheter/1.13...eter-pa-phuket

Citat:
Efter den stora fångsten på 40 giftmaneter ger Phukets marinbiologiska center, PMBC, ut en officiell varning, skriver Phuket Gazette.
I arbetet mot de dödliga maneterna har forskarna haft kontakt med sjukhus för att lättare kunna urskilja dem från de ofarliga.
En attack från en giftig manet kan orsaka död på fyra minuter om giftet når hjärtat.
Personer som blivit brända av en manet ska genast gå upp ur vattnet och söka hjälp.
PMBC råder att inte klia på brännsåret och inte skölja det med vatten eller alkohol.
I stället är vinäger ett effektivt medel mot mindre giftiga maneter.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-11-23, 16:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Här har du originalartikeln i Phuket Gazette, jag läste den igår: Länk

Det var efter att den svenska flickan dött som man satte ut fällor där alltså 40 farliga maneter fastnade. Så vitt jag förstår var det första fyndet av kubmanet i Thailand och det var då myndigheterna gick ut med en varning.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-11-23, 17:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Nu står vinäger också på min lista.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-11-23, 18:15
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Eva, instämmer med dig. I år tar jag också med VINÄGER till Thailand.

/Outi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-11-23, 18:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu står vinäger också på min lista.

Eva
Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Eva, instämmer med dig. I år tar jag också med VINÄGER till Thailand.

/Outi
Tacka vet jag Grekland, first aid kits överallt:



Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-11-23, 18:32
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

:-)
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-11-23, 21:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Förresten, om ni är inne på vinäger, jag läste mer om det också igår: det den gör är att den hindrar de nässelceller som ännu inte "briserat" på huden att göra det. Den förhindrar alltså ytterligare skada men påverkar inte den skada som redan är gjord.

Man ska inte gnugga eller hälla på vatten, i båda fallen öppnar sig fler nässelceller.

För den som är mer medicinskt intresserad finns utförligare information här:
Länk till internetmedicin

Där framgår t ex att det faktiskt finns ett motgift i form av ett serum.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-11-24, 14:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Där kan du vara rätt säker på att varje dödsolycka i trafiken i ditt område blir åtminstone en notis.
Precis, en liten notis, är det endast alltsomoftast.

/NW
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-11-24, 16:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Om du lunchade på Mother India igår så bor du förmodligen i/kring Göteborg. GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju.

Manetdöden verkar dock inte vara en prioriterad fråga för GP så det är ju bara att välja tidning efter intresse.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-11-24, 18:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju
Ja, det verkar det ju som om du läser den...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-11-24, 19:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det verkar det ju som om du läser den...
Ja, det är bara när jag vill läsa om mördarmaneter, sexpräster och nakenchocker som jag med förtroende vänder mig till Aftonbladet.

Apropå på det så hade de årets bästa rubrik tidigare i höstas: NAKNA TYSKOR VILSE I SKOGEN.

Det var tre kvinnliga naturister på besök från tyskland som gett sig på skogspromenad och villat bort sig, och eftersom de inte hade en tråd på kroppen hade de inga fickor att lägga mobilen i så de kunde inte slå larm. När de senare hittades var de oskadda - men frös.

Artikeln illustrerades med en lite suddig bild från en barrskog med tre pratbubblor: Hilfe! Hilfe! Hilfe! Jag skrattade i flera dagar. Vi ska vara rädda om våra kvällstidningar
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-11-24, 22:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Ja, vi verkar ha hamnat lite OT i denna tråden. Jag tycker att vi därmed återgår till manet-spåret.

/Wolfen
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-11-24, 23:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Absolut

Jag har fortsatt plöja nätet efter manetfakta och hittat spridda skurar.

* Enligt Bangkok post ska drygt 5500 personer ha avlidit efter manetkontakt sedan 1954. Men: majoriteten är inte semesterfirare vid paradisstränder. Troligen är de flesta fiskare som fiskar vid mangroveträsk, kubmaneten trivs i bräckt vatten.

* Efter den svenska flickans död 2008 citerade norska VG lokaltidningen Matichon:

Matichon skriver nå at kubemanetene også er funnet i Nambor Bay på Phuket, Loh Samah Bay på Krabi, og på øyene Lanta og Phi Phi.
Kubemaneten, som også kalles box jellyfish eller sjøveps på norsk, har vært
svært sjelden i Thailand. I alle fall til nå.
- I løpet av bare ett år har vi funnet en masse kubemaneter i Andaman-havet. Tallet fortsetter å øke, og vi vet ikke hvorfor, sier Wannakiat Tubtimsang til Matichon.

* I mars i år överlevde en 9-årig svensk flicka efter att ha blivit bränd. En
svensk semestrande brandman räddade livet på henne genom att dra loss manetens tentakler från hennes ben och ge henne hjärt/lungräddning.

* I mars i år var en expert från phukets marinbiologiska center på studiebesök i australien, som har längre erfarenhet än Thailand av kubmaneten.

OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken. På ett stort och välorganiserat svenskt forum diskuterades livligt priser på flickor, huruvida det även fanns ryskor i Thailand och om de isåfall var billigare, om man fick ta med flickan ner till hotellfrukosten dagen efter och varför
thailändskor verkade sova så hårt morgonen efter när man ville fortsätta det roliga ...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-11-25, 10:35
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken.

Op, op, op, op - förnedra inte den långt ifrån ryggradslöse torsken - jag skulle hellre kalla dem "slemmiga ryggradslösa amöbor" istället (likheten finns ju där - pösiga och päronformiga typer)

//Åke
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-11-25, 12:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Den här tråden handlar om Kubmaneter. Vill ni diskutera annat så starta en ny tråd.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT