Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-05-25, 11:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men musiken hördes magnifikt runt hela stadsdelen. 5 timmar....kanske mer, för jag gick ner på byn...
Du fick i alla fall lyssna på den.

Citat:
Tiden visar hela tiden 2 timmar back från grekisk tid när jag skriver, men vad gör det???
Tiden i forumet styrs av tiden på den plattform du skriver från.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-05-25, 11:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tinos direkt

Ja, det er veldig trivelig å følge deg på Tinos, Lissi
- akkurat som det alltid bruker å være

Jeg h a r ikke "gitt opp håpet" om å besøke Tinos igjen, selv om det ser ut til å ta litt tid
Men n å r tiden kommer, bor jeg gjerne på Athos igjen der var det veldig bra
- eller så velger jeg Nikoleta, for å komme nærmere Ag.Fokas

Når det gjelder Altana, som ser lekkert ut, så synes jeg ikke beliggenheten er god, men det trenger jeg ikke tenke på heller, siden det er såpass dyrt
Men, vi og har hevet "lista" litt etter hvert...

Ha det fortsatt d e i l i g og n y t dagene, Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-05-25, 21:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Ännu en lat och ändå mysig dag...halvtid här nu.Tänk 14 dagar har redan gått av resan totalt, men 5 dagar kvar i Grekland.. Det har varit många upplevelser att smälta....
Dagen började med frukost på balkongen och sen tog jag en lång runda i byn för att se Chora vakna. Jag gick runt udden upp till monumentet högt över Chora och sen upp till kyrkan åt andra hållet. Vid 9.30 hade jag redan även tagit mig med badgrejer till Ag. Fokas för morgondopp. En Kallifatidesbok fanns också med och jag badade och torkade i halvskugga under det flätade parasollet. Gratis solstolar förstås som alltid. Kan gissa att det är ca 20 grader i havet...inte mer. Idag blåste det mer och det var skönt. Efter ett par timmar knappt hade jag tröttnat på stranden och promenerade hem för dusch. Sen gick jag ut i Chora igen.Jag gick till handarbetsskolan som ligger nära kyrkan. Där är så fint och där finns vävsal och en butik där alla alster säljs. Idag köpte jag en duk till en byrå vi har och jag ska tillbaks i morgon för inköp till en kalimeravän...hoppas det går ner i handbagaget som är det enda jag har..
Lite fika och macka på LeCaffe blev det också....nu har man blivit stammis där...bra läge precis där alla segelbåtar lägger till..
Sen vid halvtredraget blev det promenad hemåt. Jag lagade en god sallad i gårdsköket och åt i den skuggiga trädgården. Så klippte jag bort lite vissna blommor i landen och pratade med trevliga gäster. DET är bland det mysigaste med Nikoletas boende, att man träffar så trevligt folk i trädgården. Just denna vecka har jag bla fått träna franska. Fast idag har kommit svenska stamgäster också.
Efter siesta gick jag ut igen och satte mig på en liten servering i en gränd. Där såg jag att på onsdag och torsdag kväll är det livemusik där.En sångerska med det passande namnet Liseta Kalimeri med musiker ska sjunga. Det vill jag höra så jag hoppar över Panormos och åker på torsdag till Ermopouli på dagsbesök istället och vandrar stadsvandring upp till Ano Syros. Panormos är ganska öde nu och jag lyssnar hellre på livemusik än sitter tämligen ensam på taverna där på kvällen. Jag får många chanser till vandring där.
Kvällen i stan avslutades med att Nikoleta bjöd på fika på ja just LeCaffe och hon vill också hänga med på musikkvällen.
Nu ligger jag och tittar på fina platt-teven, en musikkanal med fin grekisk musik, bl a Haris Alexiou.
I morgon nya äventyr...ska bussen till Steni och sen gå hemåt om ingen buss går tillbaks när jag vill....lift får man alltid om man inte orkar gå hela vägen. Alla hjälper alla när bussnätet är dåligt.

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-05-25, 23:18
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tinos direkt

Toppen Lissi

Monica
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-05-26, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: Tinos direkt

Vilken underbar dag du hade Lissi!

Kul att du ska åka över till Syros.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-05-26, 10:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 832
Standard Sv: Tinos direkt

Jag brukar också "städa" blommorna hos Nikoleta.
Birgitta.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-05-26, 11:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilken underbar dag du hade Lissi!

Kul att du ska åka över till Syros.
Det tänkte jag också Janne! MEN nu går båt endast kl 15 från Tinos och ingen retur förrän 11.30 dan efter. Det måste jag fundera på om jag inte hellre tar Mykonos heldag på torsdag ELLER Panormos torsdag till fredag med övernattning där istället i alla fall...Vandringen lockar som Eija skrev om till Ag Thalassa och så tar jag vägen över berget tjll bussen i Pirgos på fredag....jag tror det blir så.....Det är så härligt att kunna bestämma efter dagsform..men jag är sur att det nu inte är möjligt med dagstur Tinos - Ermopouli. Men eftersom jag bokat lägenheten på gatan hos Nikoleta hela oktober nästa år så hinner jag övernatta både på Syros o Mykonos då i eftersäsong.
Lissi- som bytt rum idag!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-05-26, 16:32
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Tinos direkt

Så härligt du verkar ha det Lissi! Jag njuter med dig samtidigt som jag försöker få till en inlämningsuppgift till högskolan... Det är inte helt lätt att disciplinera sig när det finns så mycket roligare läsning här på Kalimera!

Ha det fortsatt gott!

MVH zakka
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-05-26, 17:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är så härligt att kunna bestämma efter dagsform.
Det är att ha semester och att leva i nuet.

Mykonos blir också bra. Kanske du slipper regn denna gången.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-05-26, 17:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Tror du Janne?? För 5 min sen kom regnet och enligt prognosen för torsdag och fredag blir det regnigt....fast inte heller det gör något. Sol i 16 dagar som vi haft nu räcker gott!!
Idag har inte hänt mycket....frukost, fotopromenad och inköp i byn. Handarbetsskolan fick ett besök till. Så har jag bytt till ett större rum mot gården med skugga på eftermiddan. Jag har ätit god lunch på Michalis....granne med Malamatenia. Premiär...gott!! Så blev det bad vid Ag Fokas. Jag var ensam vid Golden Beach då det var mulet. Så har jag träffat trevliga svenska stamgäster i trädgården och jag har varit med Nikoleta och matat hennes höns....ägg fanns också. Godare finns inte. Nu siesta en stund sen ut på byn igen....blir antagligen imam på Malamatenia.....

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-05-26, 17:59
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Tinos direkt

Kul att du provat Michalis taverna äntligen Lissi! Den blev vår favorit där förra året! Prova deras Grekiska sallad, helt fantastisk! Bjöd på vin gjorde de också flera gånger.

Katitzi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-05-26, 18:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Ja, Katitzi,det har bara kännts konstigt att sitta där med Malamatenia så nära....men den känslan är ju vår! Inte bryr sig nån annan, allra minst Pavlos!. Tavernan gav ett MYCKET gott intryck och Michalissalladen var supergod, med röda bönor, majs, massor av parmesan i lite större flarn, brödkrutonger och marouli... Så fick jag direkt en splitterny Tinosguide 2015. Jag ska absolut äta där fera gånger.

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-05-27, 08:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Ny morgon! Efter en helt galen natt med åska blixt och dunder tills fram på morgonen är nu ALLT täckt med röd sand som fanns i regnet....från Sahara?
Balkongen måste saneras men jag ska be
Nikoleta om rätt grejer att göra det med...
Oväder ska komma tillbaks så nu undersöker jag möjlighet via booking att i stället för att bo i Panormos bo i Pyrgos...därifrån finns också vandringar...och kvällen blir roligare.. Idag blir det vandring till Porto längs havet....hoppas att jag klarar mig utan regn....

Ikväll livemusik med Liseta Kalimeri..gillar efternamnet skarpt!!!.
Lissi.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-05-27, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ny morgon! Efter en helt galen natt med åska blixt och dunder tills fram på morgonen är nu ALLT täckt med röd sand som fanns i regnet....från Sahara?.
De brukar ju kalla den Saharasand. Säkert många som har fullt upp med att tvätta bort den nu, och inte bara på Tinos. Ni får hoppas på mer regn, fast norrifrån.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-05-27, 19:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 085
Standard Sv: Tinos direkt

Härligt med så många fina matställen, då är det bara att välja och vraka. Men jag blev lite nyfiken, vad är marouli?

Ha en fin musikkväll, hoppas det inte blir mycket regn i alla fall.

/ Anne
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-05-27, 19:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Anne...marouli är grönsallad och de strimlar den så fint. Jag brukar säga vad jag vill ha i den och det får jag...

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-05-27, 20:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ikväll livemusik med Liseta Kalimeri..gillar efternamnet skarpt!!!:.
Du har ju nästan hennes förnamn, och jag nästan hennes efternamn. Klart att det blir en bra kväll.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-05-27, 22:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du har ju nästan hennes förnamn, och jag nästan hennes efternamn. Klart att det blir en bra kväll.
Det m å det jo bli da

- og jeg har hørt henne, hun er G O D
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-05-27, 23:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos direkt

Nyss hemma efter halva musikuppträdandet....I min ålder vill man hem vid midnatt!!Liseta Kalimeri var väldigt lik Haris Alexiou i rösten och utseendet och alldeles underbar att lyssna på. Hon kom med båten från Rafina 21.45 och uppträdandet var annonserat till 21.30. Så underbart grekiskt. Folk satt inne i ouzerian, utanför i gränden och på tavernor runtom och lyssnade. Vi var 5 gäster från Nikoletas och Nikoleta som var tillsammans där....men fy vad man luktar rök nu... Man vänjer sig aldrig med allt detta rökande.
Denna sångerska ska jag googla på. Flera av de som var där sa att hon är en stjärna som kommer !

Nu god natt !

Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-05-28, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: Tinos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Liseta Kalimeri var väldigt lik Haris Alexiou i rösten och utseendet och alldeles underbar att lyssna på.
Då förstår jag att hon var bra. Tack för tips!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT