Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-11-08, 21:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hälsning från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
. Han hade varit i Västerås och tyckte att Sverige var kallt. Tro det eller ej, men han kom också förbi idag och hälsade och undrade hur vi mådde... Jag sa till Claes att det var ju kul att möta honom igen. Ikväll satte vi oss på väg hem och tog en ouzo med pikilia på samma ställe. 2 ouzo och 2 tallrikar med smått ovh gott för 5 euro. Så står mannen där helt plötsligt igen och hälsar! Han bjöd oss på vin och ouzo och vi pratade länge. Så mysiga grekerna är!

Lissi- som just nu njuter av Stin geia mas...( eller hur det nu stavas?)
...i Västerås av alla ställen... undrar vad han gjort här!!.. ..

Låter som ni har det riktigt mysigt.. njut av tiden ni har kvar i underbara Grekland!

Sunny, som längtar ner... always!!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-11-09, 09:50
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 776
Standard Sv: Hälsning från Aten

Tack för turen till Athen!
Jag tillhör dem som inte är så förtjust i staden men när jag läser det du skriver förstår jag att det nog är min inställning till staden som är det största hindret.
//
KR
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-11-09, 11:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsning från Aten

Och idag sprang tusentals människor Maraton! Otroligt färggrant skådespel som jag följde från soffan...Kenyanen Felix Kandi satte nytt rekord, en sån senig och uthållig och snabb person! Man kunde springa kortare sträckor också och det gjorde många. Folkfest av bästa märke!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-11-09, 15:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Och idag sprang tusentals människor Maraton! Otroligt färggrant skådespel som jag följde från soffan...Kenyanen Felix Kandi satte nytt rekord, en sån senig och uthållig och snabb person! Man kunde springa kortare sträckor också och det gjorde många. Folkfest av bästa märke!
Jo vi såg det för sent när vi redan bokat och lagt upp resplanen....
Men vi har gått 6 timmar drygt efter havet först förbi Mikrolimani ner mot Faliraki. Så vände vi och gick hela vägen tillbaks och sen runt Pasolimani, runt udden längs vattnet och hundratals fler än vi njöt i långt över 20 grader och sol. Vi åt gott på taverna Samaria, med havet som granne.Ända bort till färjeterminalerna har vi sen gått i solen. Där är öde nu. Jag har ju inte varit på sommaren här sen 1995. Jag kan inte föreställa mig kaoset på sommaren. Nu är det ju idyll. Många badande har vi sett idag och jag gick i till knäna i alla fall. Varmt och skönt.
Nu siesta en stund på rummet. Benen måste få vila.

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-11-10, 12:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Hälsning från Aten

Tack Lissi för inspirerande rapporter. Har läst ikapp nu.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-11-10, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Idag har vi inte gått mer än 10,8 km. Kanske beror det på att vi gått backar upp och ned högt upp i Pireus. Fantastisk utsikt, men smog i luften. Det har varit riktigt varmt och skönt dag också. Man kommer att sakna att inte kunna sitta ute och fika och äta när man kommer hem. Kjol,bara ben och linne, det kan man ju glömma efter i morgon Riktig tur har vi haft med vädret! I morgon är sista hela dagen och DÅ ska vi gå i affärer nån timme eller två. Det har vi inte gjort alls på denna resa mer än en skivaffär och ett konstgalleri i Aten. Jag köpte dock ett litet prydnadsägg idag för 6 euro alldeles granne med Rakadiko, där vi åt långlunch idag. En underbar loppisaffär med stånd ute på gatan. Där hade jag aldrig vågat gå in så trångt var det. Säkert kunde man fyndat!
Pireus är lika härligt som Aten att strosa i och väldigt befriat från klotter jämfört med Aten. Dagens otäcka händelse var en olycka precis där vi råkade stå vid ett övergångsställe. En kvinna på väg över blev påkörd av en motorcyklist. Det såg riktigt illa ut, men inom 30 sekunder kom en motorcykelburen sjukskötare och en polisbil alldeles efter. De måste varit precis på rätt ställe vid rätt tidpunkt för de bara fanns där direkt. Ambulansen kom snabbt. Kvinnan levde och pratade med sjukvårdaren men hade nog skadat huvud och nacke. Vi gick därifrån snabbt och var extra noga vid övergångsställena efter det. Även i Aten såg vi en mc- olycka. Det har vi aldrig gjort förut, men vissa kör ju som idioter i racerfart mitt i stan.
Nu vilar vi en stund på hotellrummet och
ikväll väntar nya äventyr..

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-11-10, 17:00
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 957
Standard Sv: Hälsning från Aten

Kollade Eleonora Zouganeli på Youtube, verkar ju riktigt intressant, kan förstå att konserten var bra. Hon är ett helt nytt namn för mig så tack för tips. Tack också för allt du berättat om Aten och Pireus, det är så roligt att få läsa. Hoppas ni inte behöver se mera olyckor, dock. Trafiken i Grekland överhuvudtaget är ju ingenting att skryta med.

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-11-10, 17:54
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 887
Standard Sv: Hälsning från Aten

Tack Lissi för alla trevliga rapporter
//maji
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-11-10, 22:16
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hälsning från Aten

Lissi,så härliga rapporter från er resa,det har blivit många steg som ni har vandrat.
Ha det fortsatt gott och ser fram emot nya rapporter när nästa resa går av stapeln.
Monica
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-11-10, 22:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hälsning från Aten

Hur har vädret varit i Aten idag Lissi?..

Här i Västerås är de nu 8 gr varmt när klockan är 22.25... det ovanligt varma vädret ska fortsätta enligt väderprognosen... fast det är gråmulet och regnar inte särskilt uppmuntrande.. MEN man slipper iaf att frysa!

Tack för att du rapporterat så flitigt.. ..det blir nog en Aten - vistelse även för mig i framtiden!!..
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-11, 07:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Igår i solen hade vi uppemot 25 grader, men då är det ju i solen . Jag har haft kjol, linne och varit barbent de flesta dagarna på resan. I går kväll satt vi ute och åt lite vin ovh pikilia och då visade en temperaturskylt vid apoteket vi gick förbi 19 grader. När vi kom tillbaks till hotellet några tim senare var det 18 grader. Lagom vinter för mig!.
Nu på morgonen ser det lite mer mulet ut.

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-11-11, 08:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

....fast NU är det strålande sol igen!

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-11-11, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Efter en sista kortärmsdag och en bra bit över 20 grader så är vi nu och packar på mysiga hotel Lilia, ett stenkast från hamnen Zea med alla lyxbåtar. Där satt vi ett par timmar i solen med en frappe med glass i eftermiddags, efter att ha strosat sen kl 10 i stora färjehamnen och i Pireus saluhall och de små gatorna med allehanda basarer. Vi som bara gått i Pireus hamn i februari och december förut och nu i november kan ju inte på något sett föreställa oss kaoset i högsäsong. Jag kan ju bara säga till alla Pireushatare att ni är här vid fel tid på året.
Pireus har fantastiska gågator med affärer och tavernor, hus som nästan är befriade från grafitti och klotter och en avslappad stämning. Jag VET att Grekland är i stor ekonomisk kris, men när man sitter på ett av alla cafeerna i någon av hamnarna Pasolimani(Zea) eller Mikrolimani, så ser man inte det....det är fullt överallt med glada greker. En kopp kaffe och trevligt sällskap ger säkert tröst i eländet!
Sista kvällen ska vi så klart tillbringa på lilla favoritstället i kvarteret nedanför oss. Vi vet inte ens vad det heter, har inte sett nån skylt. Det är en riktig liten kvartersbar. Bara den är värt en resa hit tycker vi. Vi blev jätteglada att den fanns kvar!
Nu är vi incheckade på SAS och hoppas vid Gud att SJ- tåget går som det ska från Kastrup och hem, via byte i Alvesta, så vi slipper övernatta nånstans på hemvägen. Tyvärr är det detta man oroar sig mest för på semestrarna .....att tåget hemma ska gå.
Tack för uppmärksamheten och ett litet fotobrev över "MITT" Aten/Pireus kommer framöver.

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-11-11, 18:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hälsning från Aten

Kom bara att tänka på en sak angående PIREUS... när jag var på Amorgos nu i höst och snackade med en tavernaägare (vill inte säga vilken taverna).. frågade honom om han bodde året runt på Amorgos?
ONEJ... svarade han... jag är bara här under säsongen.. annars bor jag i Pireus...
Gör du.. svarade jag.. och såg säkert ut som om jag skulle kräkas när som helst!!.. ..
Hur är det att bo där då, undrar jag nyfiket?

Oh, det är så bra... det är bara runt hamnområdet som det är stökigt... annars är Pireus riktigt trevligt, jag trivs bra där.. sa han!

OK.. sa jag och kunde ändå inte riktigt tro på honom.. ..MEN.. som sagt någon gång får jag ge Pireus/Aten lite mer tid tror jag!

Ni får ha en fin flight hem imorgon.. and a happy landing!!..
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-11-11, 20:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Vi har just tillbringat dryga 2 timmar på stamstället jag skrev om i förra inlägget. En amerkanska, gift med en grek och boende här sen 20 år pratade vi med. Hon hade inte varit inne i Aten på 8 (!)år... Why should I? .
Barägaren, som kom och bjöd oss på en kanna vin och presenterade oss som "my Swedish friends" hade heller inte varit i Aten på åratal. " I do not need Athens when I live in Piraea !" Vi förstår honom. 15 min promenad från stora hamnen, rakt igenom Pireus finns idyllen vid Zea och ytterligsre 20 min bort finns Microlimani.
Vi kommer garanterat att återvända hit, men vi kommer inte att övernatta mer i Aten. Vi kommer att bo i Pireus. Vi kommer också sannolikt att välja Pireus för utfärd till Tinos, bara för att få någon natt här.

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-11-12, 00:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 339
Standard Sv: Hälsning från Aten

Tack Lissi för alla trevliga rapporter och .........................

................. ett extra JÄTTESTORT TACK FÖR ALLT POSITIVT DU RAPPORTERAT OM KÄRA PIREUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det behövs som motvikt mot allt eländes elände som skrivs om Pireus här på forumet.

Tack, och bra hemresa önskar

Masse,
som är havs- och fartygsnörd och därför också gillar skarpt de stora hamnarna i Pireus, inte minst i högsäsong när allt går för "full maskin".
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-11-13, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Hälsning från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
hoppas vid Gud att SJ- tåget går som det ska från Kastrup och hem, via byte i Alvesta, så vi slipper övernatta nånstans på hemvägen. Tyvärr är det detta man oroar sig mest för på semestrarna .....att tåget hemma ska gå.
Känner alltid samma sak när vi är på väg hem.

Tack snälla Lissi för alla rapporter!

Ser fram emot ett fotoresebrev!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-11-13, 11:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Tack alla för att ni orkat läsa... Nu är vi hemma hos alla nära och kära igen och det känns jättebra! Borta bra....osv. Vi är SUPERNÖJDA med resan....Att vi fick träffa Nikoleta och Marcos från Tinos första dagen var ju riktig bonus!

Resan hem gick perfekt! X96 till flygplatsen tog vi ,3 min promenad från Lilia. En fin färd på dryga timmen längs, Faliro, Glyfada och Vouglianiemis stränder. Fullt badliv det vi såg! Snabb incheckning då det bara var "bagage drop" vi behövde för att slippa kånka på handbagage. Vi hade ju en tvådelad tung skulptur att ta hem...Flyget var fullt till sista plats och landde 25 min före tid så vi hann med SJ-tåget 2 timmar före avgången med vår (ej ombokningsbara) biljett. Inga problem för 2 av de tre tågvärdar som vi åkte med, varken över bron till Malmö eller Alvesta -Kalmar. De värdarna var supertrevliga och "det var absolut inga problem". Tågvärdinnan Malmö- Alvesta lät oss PÅ NÅDER åka med det knappt halvfulla tåget och talade högt om flera gånger för oss att man MÅSTE ha ombokningsbar biljett för att få åka med SJ en avgång före. Förr gällde att 2 tim + eller - var ok från Kastrup, men det har tydligen ändrats. Med tanke på att vi fick stå i Alvesta ca 2,5 timmar på väg ner då inga SJ tåg gick pga en olycka så tyckte vi att vi kunde få lite goodwill tillbaks....

Fototävlingen har jag inte kunnat följa...för många bilder att sitta och titta på på lilla andrioden. Men Nu kan jag slänga mig över "semesterbilderna"

Lissi - från ett grått Kalmar.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-11-19, 11:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hälsning från Aten

Hei Lissi

Nå har jeg tilbakelagt m a n g e mil med vandringer i Athen og Pireus sammen med deg og Claes
Tusen takk for alle rapporter!
Siden vi ikke får våre 3 planlagte dager i Athen nå i desember, var det ekstra fint å være med dere
Athen "venter" på oss, kanskje kommer vi dit i løpet av 2015?
Pireus og Lilia frister også!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-11-19, 12:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Aten

Jag har nu plockat ut bilder på mysiga platser , gatuliv och guldkorn från "Claes och mitt" Aten och Pireus....Det kommer ett fotocollage framöver.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT