Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-27, 20:19
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Dessutom börjar det bli ont om tid.
Ja ...inser att jag börjar bli smått bekymrad... Vad händer?? ...läser och läser...men får ingen "klar" bild över situationen... ..."sällar" mig till många andra, antar jag...
Gammal 2015-04-27, 23:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag tror att det blir långbänk ett bra tag till. Av den enkla anledningen att det inte finns några förberedda lösningar på ett ev. utträde från euron, vare sig för Grekland eller något annat land. Vi behöver inte oroa oss på ett bra tag ännu.

Ingen av skaparna kunde väl drömma om att någon medlem skulle vilja, eller tvingas, att lämna detta "himmelrike" med en gemensam valuta!!

Men, ....... på mycket lång sikt kommer naturligtvis detta att sakta och mycket smärtsamt att rättas till för både Grekland och alla andra inblandade nationer som föll för stolleprovet att vara med. Skönt att vi slapp!!!

Masse
Gammal 2015-04-28, 05:38
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Min tilltro till Grekland är orubblig: Grekerna har överlevt och kommit igen flera ockupationer tidigare.
Gammal 2015-04-28, 06:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Min tilltro till Grekland är orubblig: Grekerna har överlevt och kommit igen flera ockupationer tidigare.
Gammal 2015-04-28, 06:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Gammal 2015-04-28, 06:58

Kan inte låta bli att fundera över hur vi svenskar skulle ha hanterat motsvarande situation...
Nog hade vi också protesterat mot alla nedskärningar, besparingar och inte stillatigande stått vid sidan och sett på när våra landsmän går hungriga, förlorar jobben, kanske tvingas in i prostitution för att kunna försörja våra barn? Tror dock absolut att grekerna rent mentalt är bättre rustade än oss för att klara denna typ av kris (då pratar jag rent mentalt och psykologisk alltså, inte ekonomiskt.)
Man får aldrig glömma folkets situation (oavsett vilket parti som sitter i regeringsposition) och då framför allt hur de har det på fastlandet i de större städerna just nu där det sociala skyddsnätet i form av närstående och vänner som tar hand om varandra och hjälper deras värst utsatta ekonomiskt nu håller på att brista. Det håller på att gå sönder alldeles och situationen är mycket oroande och blir alltmer desperat. På öarna ser man inte av det på samma sätt (det vet vi ju redan), där man kanske har flera olika näringsinriktningar (taverna, hotell och tobakskiosk t.ex).

Senast redigerad av Thira den 2015-04-28 klockan 07:05.
Gammal 2015-04-28, 13:04
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Kan inte låta bli att fundera över hur vi svenskar skulle ha hanterat motsvarande situation...
Nog hade vi också protesterat mot alla nedskärningar, besparingar och inte stillatigande stått vid sidan och sett på när våra landsmän går hungriga, förlorar jobben, kanske tvingas in i prostitution för att kunna försörja våra barn......
Vi kanske hade protesterat men grejen är ju egentligen att det inte går att protestera fram resurser som inte finns.

Skillnaden är att vi inte (i modern tid) hamnat i en sådan situation pga att vi har ett annat förhållningssätt till våra politiker. Vi straffar inte en regering som tar ansvar för statsfinanserna. En finansminister som med hårda nypor styr upp budgeten och stramar åt är närmast en röstmagnet åt sitt parti oavsett om han heter Gunnar Sträng, Göran Persson eller Anders Borg.

Grekerna däremot har och har haft en ovana att alltid rösta bort regeringar som försöker ta impopulära beslut (jag ska tillägga att denna synpunkt lånar jag från Alexandra P som framförde det i en radio-debatt om Grekland för ett par år sedan). Oavsett om det varit Pasok eller ND som faktiskt någon gång lagt förslag för att rätta upp statsfinanser så blir man straffad av väljarna.

När nu en regering, iofs alldeles för sent, gör otrevliga men nödvändiga åtgärder så händer samma sak igen. Före nyvalet hade man uppnått en primärbudget i balans och det syntes faktiskt tecken på ljusning och tillväxt. Då går väljarna återigen den populistiska vägen och röstar fram ett parti som lovar saker som inte kan uppfyllas.
Resultatet ser vi nu; skatteintäkterna minskar, budgetunderskottet ökar igen, banker töms på pengar, räntor på Grekiska statsobligationer stiger, regeringen konfiskerar pengar från sina egna myndigheter och från pensionsavsättningar, en grexit mot folkets vilja rycker närmare osv osv.

Senast redigerad av laero den 2015-04-28 klockan 13:09.
Gammal 2015-04-28, 16:04

Glöm då inte att de röstade fram Samaras med hans planer på hur Grekland skulle ta sig ur krisen.
Jag gillar inte den där "Skyll Dig Själv Mentaliteten" som det blir av ditt resonemang riktigt Laero. Men nu har vi tusen gånger snart, gått igenom vad denna misstro mot politiker beror på och hur den komplexa politiska historien har lett Grekland fram till detta. Orkar inte gå in på det en gång till men för den intresserade går det att läsa om i denna tråd (om det ens är möjligt att någon nu missat det).
Om vi vänder på steken, hur skulle jag göra om jag förlorat jobbet/inget jobb kan få eller om barnen går hungriga? Jag skulle nog knappast tänka långsiktigt då utan ta den hjälp jag kan få och hoppas på att någon kan hjälpa mig att åstadkomma en förändring å det snaraste (särskilt som det varit en långsam slitning under många år), må det så vara en politiker, en kung eller eventuellt och i värsta fall, en Putin. Det var ju inte som så, att grekerna glassade runt och kunde välja på alternativ som bjöds till att åstadkomma något annorlunda.
Jag tycker därför inte det är det minsta märkligt att så många greker valde att lägga sin röst på Syriza utan tvärtom, så är det väldigt förståeligt. Att tänka framåt och långsiktigt när det akuta nuet samtidigt knackar på dörren, nja står det mellan de två så skiter jag nog i det. Ärligt talat. Därmed inte sagt att grekerna inte gjorde det, det har jag ingen aning om.
Men visst, jag ger dig rätt i att det blir svårt att stanna kvar i EMU-samarbetet och samtidigt få till något av de vallöften Syriza givit. Nu pratar de om att hålla en folkomröstning
http://politikigrekland.blogspot.se/
Och att de

Senast redigerad av Thira den 2015-04-28 klockan 16:12.
Gammal 2015-04-28, 17:17
laeros avatar

Jag tror inte att jag använt orden "skyll dig själv". Å andra sidan blir det ju svårt att diskutera missförhållanden i ett land om man inte kan ta upp orsaker till att det ser ut som det gör.
Och visst, Grekland har haft usla politiker men jag ger mig aldrig på att även medborgarna, i en demokrati, har ett ansvar för att rätt/bättre politiker styr.

Din beskrivning Thira om varför syriza blev valda är naturligtvis helt riktig. Det jag menar är att det är beklagligt att grekerna röstar så och inte tänker ett steg längre. Det som händer nu är inte bra för landet/befolkningen oavsett om det blir en grexit eller inte.

Folkomröstning eller nyval är nog en tänkbar väg för att Tsipras ska kunna ta sig ur det hörn han målat in sig i. Men det kostar tid och pengar som en plågad befolkning får betala.

Senast redigerad av laero den 2015-04-28 klockan 17:22.
Gammal 2015-04-30, 11:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Nu undrar jag om inte proppen är på väg att gå ur och förhandlingarna kan vara på väg mot resultat. Grekland verkar visa tecken på kompromissvilja:

http://www.thetoc.gr/eng/politics/ar...s-with-lenders

Det verkar bero på dels tryck inifrån, där opinionen vill att regeringen ska nå en deal där landet stannar kvar i eurozonen, dels från trojkan och långivarna förstås. Och det kanske också beror på att Varoufakis petats från förhandlingarna (han verkar själv vara den ende som anser att det inte är vad som skett ...)
Gammal 2015-05-08, 06:06
laeros avatar

I Ekonomiekot rapporterades häromdagen att tillväxttakten minskat till 0,5%. I höstas låg den på över 2%.
Illa..det är tillväxt som är Greklands chans att komma på fötter men som sagt, det kostar att ha Syriza vid makten.
Gammal 2015-05-08, 06:20
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
I Ekonomiekot rapporterades häromdagen att tillväxttakten minskat till 0,5%. I höstas låg den på över 2%.
Illa..det är tillväxt som är Greklands chans att komma på fötter men som sagt, det kostar att ha Syriza vid makten.
Någon bedriver partipolitisk propaganda på Kalimera!
Lås tråden snälla Janne.
Gammal 2015-05-08, 07:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Lås tråden snälla Janne.
Ser ingen anledning att låsa tråden.
Gammal 2015-05-08, 10:35
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ser ingen anledning att låsa tråden.

Det gör nog "ingen annan" heller, denna tråd om någon behövs för att vi ska kunna byta åsikter om och förstå utvecklingen av Greklands öde inom EU och Euron.

/Hasse
Gammal 2015-05-08, 10:39
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Lås tråden snälla Janne.

Vem är "någon" ?

Vilket parti får reklam?

Ge mig ett konkret exempel på hur propagandan bedrivs.

/Hasse
Gammal 2015-05-08, 11:19
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det gör nog "ingen annan" heller, denna tråd om någon behövs för att vi ska kunna byta åsikter om och förstå utvecklingen av Greklands öde inom EU och Euron.

/Hasse

Gammal 2015-05-08, 13:35
laeros avatar

Citat:
"Någon" startade tråden för att diskutera hur det ska gå för Grekland efter nyvalet. En sådan tråd kan ju ofrånkomligt komma att handla om grekisk partipolitik, märkligt att det skulle cencureras på ett Greklands-forum.

Om nu nån annan inte gillar ämnet så går det ju alldeles utmärkt att låta bli att läsa eller skriva i tråden.

Och ärligt talat ; Ingen blir gladare än "någon" om "nån annan" nöjer sig med att dela sin visdom i andra trådar

Senast redigerad av laero den 2015-05-08 klockan 13:49.
Gammal 2015-05-08, 14:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Om nu nån annan inte gillar ämnet så går det ju alldeles utmärkt att låta bli att läsa eller skriva i tråden.

/kimmen
Gammal 2015-05-08, 14:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Detta kanske räknas som OT, men för alla som tror att nationalekonomi är en vetenskap och inte har nåt med politik, ideologi, värderina och tidsanda att göra, så kan jag rekommendera senaste Dokument Inifrån (kan rekommenderas för alla andra också, förresten), som sändes första gången igår kväll. Går i repris flera gånger och antar jag finns på svtplay.
Gammal 2015-05-08, 19:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Xenos, ta det lugnt! De stora ekonomiska experterna från högerkanten, har ju uttalat sig både nu och tidigare på liknande trådar. De tror sig förstå allt även i Grekisk politik. Troligen så unga, att de behöver oss gamla att käfta med! Låt dem hållas, så får vi se hur det går. De vet ju redan! Vi vet inget!
/ Jannis
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.