Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #321  
Gammal 2015-06-29, 10:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Det typiska är ju att det är företrädare för två banker jag har läst , som avråder från att resa till Grekland. En från AVANZA och en från NORDEA
Bankernas råd ger jag inte ett skit för! Inte i DETTA .

Lissi - som tror att åka är det bästa man kan göra. Ingen turist kommer att bli strandsatt utan pengar eller hjälp.
  #322  
Gammal 2015-06-29, 10:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det typiska är ju att det är företrädare för två banker jag har läst , som avråder från att resa till Grekland. En från AVANZA och en från NORDEA
Bankernas råd ger jag inte ett skit för! Inte i DETTA .

Lissi - som tror att åka är det bästa man kan göra. Ingen turist kommer att bli strandsatt utan pengar eller hjälp.
  #323  
Gammal 2015-06-29, 10:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Vilken dröm för alla tjuvar med alla kontanter som finns både i en del grekiska hem och som turisterna bär på sig. Safebox känns som ett måste.

Eva
  #324  
Gammal 2015-06-29, 10:42
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Vi reser imorgon, jag vill verkligen resa, men vad jag blir stressad över detta. Vi ska ut på öarna, vara borta i 17 dagar. Man kan ju inte känna sig lugn över att allt ska vara som vanligt, men att göra någon ombokning och resa senare är ju inte att tänka på, det är ju nu eller aldrig, och semester nu! Hoppas båtarna kommer att gå och att vi kommer fram och tillbaka.
Men visst brukar strejkerna meddelas någon dag innan?
Detta har vi ju längtat efter och sparat till, och nu är allt upp och nervänt!
Jag känner likadant som du! Det är en stressande situation, men vi reser som planerat till Aten idag och vidare ner till Naxos. Båtstrejker brukar alltid utlysas flera dagar i förväg, och om det är till någon tröst så tycker mina vänner nere på Naxos tycker jag oroar mig i onödan (och så tycker även min grekiske make ) Så man får väl försöka slappna av och tänka också att Grekland behöver oss turister nu mer än någonsin.
Ha en härlig semester!

Delfi
  #325  
Gammal 2015-06-29, 10:53
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Bankernas råd ger jag inte ett skit för! Inte i DETTA .
Ständigt lika djupsinnig...
  #326  
Gammal 2015-06-29, 11:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vilken dröm för alla tjuvar med alla kontanter som finns både i en del grekiska hem och som turisterna bär på sig. Safebox känns som ett måste.
Eva
- jeg har tenkt det samme, Eva, ikke trivelig å ha så mye kontanter med/på seg - og reiseforsikringen dekker ikke store kontantbeløp, om man er uheldig.
Det er jo ikke "standard" med safe på rommet, om man bor på små pensjonater, som mange av oss bruker å gjøre.
  #327  
Gammal 2015-06-29, 11:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
I flg VG/E24 legger Juncker fram et nytt "tilbud" til Hellas i dag kl 12!
De er "centimetere" fra en avtale står det....
jeg glemte å legge ut lenken, legger den ut nå, selv om dette ikke ser ut til å interessere noen

http://e24.no/makro-og-politikk/hell...i-dag/23479261
  #328  
Gammal 2015-06-29, 11:17
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Denna nyhetssidan tillhör en bästa och mest tillförlitliga: http://www.eubusiness.com/EUnews

Detta annonserades i morse. Det kommer EJ att finnas en gräns hur mycket en utländsk turist kan ta ut från bankomaterna!

http://www.eubusiness.com/news-eu/gr...vernment.12gw/

Ingela
  #329  
Gammal 2015-06-29, 11:20
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Bankomater på Santorini

Detta annonserades tidigt i morse. Utländska turister kan ta ut pengar utan gränser från Grekiska bankomater. Och det finns fortfarande kontanter in bankomaterna, jag tog ut i morse, både med mitt Svenska och mitt Grekiska Visakort.

Ingela
  #330  
Gammal 2015-06-29, 11:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Det här är hemskt. The Guardian rapporterar att folk börjar gripas av panik, inte minst pensionärerna som är vana vid att gå in på banken och hämta sina pensioner i månadsslutet, inte ta ut dem i bankomat. (Vissa banker kommer dock att öppnas just för det här syftet). Folk verkar också ha börjat hamstra mat i panik.

Från The Guardian:

Citat:
From Athens, Helena Smith reports:

Reports of panic outside banks, in supermarkets and at petrol stations are now coming through thick and fast. Pensioners, waiting outside closed banks in Salonika, collapsed when it became apparent that the lenders weren’t going to open and they would not be getting their monthly allowance.

An announcement may come later today: "FinMinistry to announce at 4 pm local time, which bank branches will be open for pensioners to withdraw pensions"


In Crete, gas stations were also forced to close after running out of petrol.

Vangelis Kotsos, president of gas station owners in Chania, said around 50% of gas stations had now run dry and described scenes of chaos as nervous Greek motorists (and presumably visiting tourists) flocked to gas stations to fill up.

“A lot have been coming in carrying cans so they have extra reserves.”

I have been getting word from friends around the capital of panic in supermarkets now being stampeded by consumers worried that stocks will run out.

“Mayhem in Carrefour Kolonaki,” said one text, referring to Greece’s upmarket district above Syntagma Square.

Panicked buyers were snapping up everything in sight, not least staple foods such as sugar and flour.

By mid-morning it has become clear that a siege mentality appears to have taken hold of Greeks following the shock announcement of the closure of banks and imposition of capital controls.
  #331  
Gammal 2015-06-29, 11:28
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 607
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tack! För lugnande ord! Nu forsätter jag packa, lite lugnare. Ska fixa ut lite fler euro. Tror oxå att det blir bra. Skulle ha svårt att välja annat resmål vid denna tid på året. Måste ju "hem" till Grekland. Och helt klart att vi behövs.
  #332  
Gammal 2015-06-29, 11:35
Oline Oline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Vi åker på söndag så vi hoppas på någon slags lugn/ lösning...
Jag kommer att växla in tillräckligt med euro så det är jag inte så orolig för (bara man inte blir rånad). Däremot är jag orolig för båtarna. Kommer de att fortsätta gå eller är det säkrare att stanna på ön man landar på?
Inte direkt den semestern man längtat efter hela vintern...
  #333  
Gammal 2015-06-29, 11:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Grekiska regeringen har släppt ett uttalande direkt riktat till (brittiska) turister:

https://twitter.com/EdConwaySky/stat...809792/photo/1
  #334  
Gammal 2015-06-29, 11:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bankomater på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Alla bankomater innehåller euros än så länge och enligt bankerna kommer det att fyllas på precis som vanligt. Det pratas mycket om att de ska vara tomma men både jag, vänner, min man och kunder har tagit ut pengar idag utan problem.

Ingela
Har de sagt att de kommer att fyllas på? Enligt regeringens uttalande i morse trodde de att pengarna skulle räcka fram till måndag lunch på många ställen. Inte längre.
  #335  
Gammal 2015-06-29, 14:09
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

http://www.theguardian.com/business/...ks-closed-live

Just nu ord och inga visor från Juncker, som verkar tagit ledningen i Ja kampanjen för grekernas val på söndag om inget annat samt kallar mer eller mindre grekiska regeringen för löngnare
  #336  
Gammal 2015-06-29, 14:11
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Pensjonistene får pengene sine, grekerne kan ta ut 60 euro dagen (det kan man leve godt på), turistene så mye penger de vil (opp til den grensen de har avtalt med banken sin), det finns bensin/drivstoff på hovedlagrene for mange måneder fram i tid, og nok mat til alle. Fergestreiken er utsatt til oktober, og ingen andre streiker er bemeldt. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!
  #337  
Gammal 2015-06-29, 14:18
Eva Maria Eva Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 12
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Hej! Är på Naxos å här är lugnt. Enligt grekerna finns problemen i Aten, å dom upplever d som framförallt utländsk media försöker framkalla hysteri. Grekland har enorma problem, dom behöver varenda turist dom kan få. Visst, d var tomt i en del bankomater igår, nte kollat idag. Se till att ha mkt euro om du vill va säker. Vi köpte båtbiljetter igår m kort, inga problem. Är man rädd att bli rånad...visst livet är livsfarligt och utgången är viss! Grekland känns som ett MKT tryggt land va d gäller rån....Men visst kan allt hända. Blir d strejk så blir d. Öresundståg strejkade förra året, vi höll på att missa vår flight t Grekland. I medelhavsländer m instabil ekonomi har det allti funnits risk för strejker...Ta d lugnt, ta med kontanter och kom hit å njut...här är underbart! Å t inte ut problemen i förskott! Ha d gott! Må Eva Maria
  #338  
Gammal 2015-06-29, 14:23
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 878
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva Maria Visa inlägg
Hej! Är på Naxos å här är lugnt. Enligt grekerna finns problemen i Aten, å dom upplever d som framförallt utländsk media försöker framkalla hysteri. Grekland har enorma problem, dom behöver varenda turist dom kan få. Visst, d var tomt i en del bankomater igår, nte kollat idag. Se till att ha mkt euro om du vill va säker. Vi köpte båtbiljetter igår m kort, inga problem. Är man rädd att bli rånad...visst livet är livsfarligt och utgången är viss! Grekland känns som ett MKT tryggt land va d gäller rån....Men visst kan allt hända. Blir d strejk så blir d. Öresundståg strejkade förra året, vi höll på att missa vår flight t Grekland. I medelhavsländer m instabil ekonomi har det allti funnits risk för strejker...Ta d lugnt, ta med kontanter och kom hit å njut...här är underbart! Å t inte ut problemen i förskott! Ha d gott! Må Eva Maria


//maji
  #339  
Gammal 2015-06-29, 14:24
ACarlsson ACarlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...

Här är min syn på det hela:

Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt.

Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi?

Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite.

Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur?

Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga.

Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta.
  #340  
Gammal 2015-06-29, 14:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Bankomater på Santorini

Det låter som en gammal krigsfilm "Bankomaterna på Santorini"
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT