Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-05, 20:57
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Underbara foton från OXI -sidans valvakor i The Guardian. Reportern berättar att det råder karnevalstämning på Syntagma nu. Det var länge sedan jag såg så lyckliga leenden på greker i media. Oavsett allt som ligger framför dem nu så värmer det väldigt att se dem så glada igen.Pyttan din rackarns lyckost som är i Aten och får uppleva detta på plats

Jag skulle också vilja vara där...
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 21:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Här på Donussa märks inte mycket, förutom på hamnkafeneion, där det var våldsamma diskussioner bland gubbarna.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:01
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Instämmer med dig helt och hållet
Lena och Janis
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Det lutar mot ett nej.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:32
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Det lutar mot ett nej.
...senaste siffran jag sett från Grekland 59,7 för OXI (nej) ej verifierat...
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 20:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Som det ser ut nu så verkar NEJ få 60 %. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än om det slutade jämt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 21:19
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Citat:
Som det ser ut nu så verkar NEJ få 60 %. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än om det slutade jämt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 21:34
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Här i Koroni trakter är det så lugnt jag sällan har sett! Verkar som folk väntar på nåt! Och nu talar han "kapten Kirk" Varoufakis i tv klädd i t -shirt !Det är väldigt dramatiskt just nu!
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 21:29
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Citat:

Hoppas dock fortfarande på något avtal snabb, då en utdragen osäkerhet kommer vara förödande både för Grekland och Eurozonen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 21:37
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Jag har en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Håller med! Vill att allt ska ordna sig för mitt också älskade Grekland. Jag har en resa beställd jag ska dit i september.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 22:31
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Lesvos.
När 80% av rösterna på Lesvos är räknade är ställningen 62% Nej och 38% Ja. Procentsatserna varierar över ön men tillsammans säger Lesvos-borna NEJ.
Kommer just tillbaka från vårt kafé som var fullt av folk i kväll eftersom vi har ett fantastiskt väder. Jag har alltid trott att vår by var en typisk Samaras by men icke. Jag fick nästan applåder när jag kom dit med mitt Nej-märke.
Jag har också haft en klump i magen ett par dar. Den har inte försvunnit, men jag är stolt över mina grekiska vänner som sagt: Nu räcker det!
Det är meningslöst att införa nya skatter och avgifter som vi ändå inte kan betala. Ge oss ett annat sätt!
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 22:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Det är meningslöst att införa nya skatter och avgifter som vi ändå inte kan betala. Ge oss ett annat sätt!
Fast utan skatter kan det väl aldrig gå???????

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 22:45
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag var lite för JA först, men har ändrat mig,sedan jag har läst på och tänkt till.
Tillsist och tillslut handlar det väl ändå om Grekernas stolthet! Alltså OXI även för mig.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 22:55
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

1. Tror man att detta går utan höjda skatter och utan effektiv skatteindrivning så kan man lika gärna tro att tomten finns.
2. Det är inte självklart att den nyliberala politik som har sin grund i reaganismen och thatcherismen ska funka för att skapa tillväxt. I Sverige har vi under lång tid t.ex stått för en mer keynsianskt inriktad politik.
MEN:
3. Den som är satt i skuld är icke fri. Om jag lånar pengar av min kollega för att köpa nya usbminnen så gör jag det på villkor vi kommer överens om. Betalar jag tillbaka så fine. Gör jag det inte så får jag sämre villkor eller inga lån alls nästa gång...
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 23:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

European leaders who have been used to getting their way in the past cannot presume that they will do so in future. They must show some humility and listen to a Greek people who have been driven to this leap in the dark. They must come up with reforms to fix a rickety single currency from its foundations. In time, that will mean underpinning monetary integration with broader sovereignty-sharing. More immediately, it means having the honesty to admit that the full Greek debts will not be repaid, and being ready to negotiate towards something more realistic.

(Guardian)
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 23:05
Claes på Lesvoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
European leaders who have been used to getting their way in the past cannot presume that they will do so in future. They must show some humility and listen to a Greek people who have been driven to this leap in the dark. They must come up with reforms to fix a rickety single currency from its foundations. In time, that will mean underpinning monetary integration with broader sovereignty-sharing. More immediately, it means having the honesty to admit that the full Greek debts will not be repaid, and being ready to negotiate towards something more realistic.

(Guardian)
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 22:53
Claes på Lesvoss avatar

Nej Lissi utan skatter går det inte. Kanske bättre att beskatta de som kan betala än de som inte kan. Kyrkan, utlandskontona och de med höga pensioner till exempel. Mina vänner kan inte betala den senast elräkningen på € 1000 så även om den höjs med 10% blir det inget klirr i kassan
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 23:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Nej Lissi utan skatter går det inte. Kanske bättre att beskatta de som kan betala än de som inte kan. Kyrkan, utlandskontona och de med höga pensioner till exempel. Mina vänner kan inte betala den senast elräkningen på € 1000 så även om den höjs med 10% blir det inget klirr i kassan
Håller med! De med högst inkomster ska betala mest! Men ALLA ska betala skatt. Ett helt nytt " tänk" hos alla måste till.....Det kommer att ta generationer innan alla förstår nyttan av att betala skatt eftersom man inte fått se att det lönat sig. Jag lider med grekerna och som alltid är det de som redan ligger som det sparkas mest på. Jag hade också röstat OXI...

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2015-07-05 klockan 23:38.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 23:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Et sitat til, så skal jeg legge meg

We have just witnessed Greece stand up to a truly vile campaign of bullying and intimidation, an attempt to scare the Greek public, not just into accepting creditor demands, but into getting rid of their government. It was a shameful moment in modern European history, and would have set a truly ugly precedent if it had succeeded.

http://krugman.blogs.nytimes.com/201...seid=auto&_r=0
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 23:57
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Selv om det er totalt uten betydning - jeg hadde antakelig stemt ja. Euro eller ikke spiller null rolle, den er utspilt. Mens troen på det europeiske fellesskapet og folkedemokratiet derimot finnes . Marxisismen er derimot for ekstrem (for meg), og der befinner seg jo Tsipras? og i hvert fall Varoufakis seg. Men grekerne har 'talt' og valgt nettopp dem - og dermed deres politiske ståsted, håper på det beste fremover.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.