Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2015-07-06, 12:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jamen självklart. Jag bor i Muteborg.
Svara med citat
  #222  
Gammal 2015-07-06, 12:21
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart att jag häpnar. Det har jag förmodligen gjort om jag hört det innan också, det är ju så anmärkningsvärt Och med anmärkningsvärt menar jag att jag mer kan förstå att det går att muta sig till en operation, ett bygglov eller ett tillstånd att driva restaurang - men för att en skattehandläggare inte ska driva in skatt? Det är faktiskt inte klokt.

----

Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.


Man kan köpa allt i Grekland och då även "tjänster" inom skatteförvaltning. Tyvärr. Jag häpnar att du häpnar
Svara med citat
  #223  
Gammal 2015-07-06, 12:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Man kan köpa allt i Grekland och då även "tjänster" inom skatteförvaltning. Tyvärr. Jag häpnar att du häpnar
Dette overrasker meg dessverre ikke
Svara med citat
  #224  
Gammal 2015-07-06, 12:33
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag vill bara påminna om att merparten av grekerna faktiskt betalar skatt, höga sådana.
Resterande av mitt inlägg riktar sig främst till de längre bak i tråden som pratar om att de inte får kvitton vid köp av öl och liknande.

Och så vill jag påminna om de små burkarna (de usla små burkarna som jag tjatat om nu tusen gånger) som brukar st¨å mitt på bordet på restauranger och cafeer. Tittar man i den så ser man en maskinskriven liten lapp, denna är kvittot och nota i ett och samma. När du sedan betalar så får du ut den lilla burken igen, ofta ligger då kvittot i (alltså samma lapp) eller så kommer det ibland bredvid vid sidan av den lilla lilla burken. Och ibland står den lilla lilla burken kvar på bordet hela hela tiden Det betyder inte att man inte får kvitto eller att platsen man besöker skulle vara skattesmitare för det ty det maskinskrivna lilla papperslappen med redogjord och väl bokförd moms ligger ändå däruti

Väldigt många vet inte om detta system och många tänker inte på att kvittot faktiskt ligger däri. Så jag vill bara påminna. Jag hävdar fortfarande lika envist som förut att det blivit bättre med detta ute på öarna. Man får oftast kvitto. Tycker det är märkligt att så många hävdar att det inte blivit en förändring för jag tycker man ser en tydlig skillnad. På många ställen sitter skyltar uppsatta att du inte behöver betala om du inte får kvitto.


Däremot kan jag säga att just i denna situation vet jag inte hur det är. Av fullt förståeliga skäl så gör man kanhända allt man kan för att överleva just nu. Det vet jag inget om. Men om det är så då att man inte får kvitto så skulle åtminstone inte jag tjafsa om ett heller.
I affärerna får jag i princip alltid kvitton.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 12:58.
Svara med citat
  #225  
Gammal 2015-07-06, 12:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Detta är så spännande, precis som deckare, där jag inte heller förstår allt i handlingen
Det blir intressant att se hur det är i Grekland i slutet av september då vi åker ner nästa gång.

Lissi
Så langt fram som til vår neste Hellasferie tenker ikke jeg,
m e n jeg tenker desto mer på familien min, datter og barnebarn, som reiser f.k. torsdag
Svara med citat
  #226  
Gammal 2015-07-06, 12:52
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Om kvitton ökat så är det bra !

Tycker vidare att Varoufakis var tuff och bra mot skattesmitare.

Men enligt denna länk från februari i år så verkar det inte så mycket bättre.

http://www.thelocal.ch/20150624/gree...er-tax-evasion.

Utdrag:

Varoufakis acknowledged that Greece has had a problem with tax collection, noting, for example that the islands of Santorini and Mykonos last year had twice as many tourists as the previous year yet tax receipts had fallen from the islands had fallen by 20 to 30 percent.

Så mindre intäkter trots 100 % uppgång i turister, låter inget vidare.
Svara med citat
  #227  
Gammal 2015-07-06, 13:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Om kvitton ökat så är det bra !

Tycker vidare att Varoufakis var tuff och bra mot skattesmitare.

Men enligt denna länk från februari i år så verkar det inte så mycket bättre.

http://www.thelocal.ch/20150624/gree...er-tax-evasion.

Utdrag:

Varoufakis acknowledged that Greece has had a problem with tax collection, noting, for example that the islands of Santorini and Mykonos last year had twice as many tourists as the previous year yet tax receipts had fallen from the islands had fallen by 20 to 30 percent.

Så mindre intäkter trots 100 % uppgång i turister, låter inget vidare.
Ja men den där artikeln visar ju framför allt på kapitalflytten till Schweitz. Många affärer på Santorini drar in stora mängder pengar på exempelvis guldsmycken etc. Och de som handlar där är de mest kapitaltäta turisterna. Dessa affärer ägs ofta av utlänningar som köpt in sig i "Big Business" i Thira och Oia. De är registrerade utomlands ofta/bor utomlands och agerar endast som ägare. Jag vet inte hur det är med taxeringslagen i Grekland på den punkten. Men det verkar ju troligt då att dessa flyttar sina pengar till utländska konton i vissa fall. Och att Grekland missar div. i skatteintäkter pga detta.
Här kan säkert Ingela korrigera mig om jag har fel angående ägandeskapet. Men så här har jag uppfattat att det går till, säker är jag dock inte.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 13:23.
Svara med citat
  #228  
Gammal 2015-07-06, 13:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Man kan köpa allt i Grekland och då även "tjänster" inom skatteförvaltning. Tyvärr. Jag häpnar att du häpnar
Jag är en cyniker - men jag skulle vara för cynisk om jag inte gjorde det, känner jag. Jag måste få häpna över något så anmärkningsvärt.
Svara med citat
  #229  
Gammal 2015-07-06, 13:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Och så vill jag påminna om de små burkarna (de usla små burkarna som jag tjatat om nu tusen gånger) som brukar st¨å mitt på bordet på restauranger och cafeer.
Men vilka har missat det? (Förutom en enda person i den förra tråden som verkade ha gjort det.)

Eventuella missförstånd om kvittoburkar har inget med Greklands enorma problem med bristande skattedisciplin att göra. Det är ett samhällsekonomiskt problem som landet måste komma tillrätta med, alldeles oavsett kvittoburkar på kafébord.
Svara med citat
  #230  
Gammal 2015-07-06, 13:46
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men vilka har missat det? (Förutom en enda person i den förra tråden som verkade ha gjort det.)

Eventuella missförstånd om kvittoburkar har inget med Greklands enorma problem med bristande skattedisciplin att göra. Det är ett samhällsekonomiskt problem som landet måste komma tillrätta med, alldeles oavsett kvittoburkar på kafébord.

Det är ju annars rätt vanligt förekommande att brist på kvitton på restauranger etc tas upp här. För att inte säga väldigt vanligt. Jag skrev i inlägget att det rörde diskussionen längre bak i tråden. Alltså, det hade inget med era inlägg att göra. Och jo faktiskt, många missar att kvitto och nota är på samma lapp. Det har jag varit med om många gånger på plats i Grekland då kunden frågat personalen varför de inte fått något kvitto.
Svara med citat
  #231  
Gammal 2015-07-06, 13:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.
Svara med citat
  #232  
Gammal 2015-07-06, 14:07
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.
Mycket möjligt. Skulle inte falla mig in att säga att din egna upplevelse av något är fel. Har du märkt det så har du väl märkt det.
Min erfarenhet är dock att det blivit bättre (precis så som jag skrev) och tycker det i ett större sammanhang, visar på en större medvetenhet om vikten av skatterna. Av den anledningen bland annat så skrev jag det jag gjorde. Att du tycker något jag skriver är konstigt är f.ö alldeles okej Ink, för jag kan nog tycka en del av det du skriver också kan vara det. Så är det ju med allmänna och fullständigt demokratiska foum. Ochdet får mn ju acceptera.
Svara med citat
  #233  
Gammal 2015-07-06, 14:13
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

I det danska nyhetsprogrammet Deadline kunde man igår se programledarna sjunga en stödsång för Grekland
Klippet hittar du här: http://www.sydsvenskan.se/danmark/ha...-for-grekland/
Svara med citat
  #234  
Gammal 2015-07-06, 14:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 990
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Här i radion är det bara Grekland och Grekland. Läget verkar svårt, framför allt är tyskarna väldigt negativa just nu. Officiellt säger eurogruppen att man väntar på Greklands förslag. Att Varoufakis har avgått lär inte hjälpa så väldigt mycket.

Bara att vänta och se. Men det känns inte trevligt.

/ Anne
Svara med citat
  #235  
Gammal 2015-07-06, 14:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Ja Thira, jag har aldrig försökt hindra dig från att skriva något som helst, men det är ju ett diskussionsforum och då får man räkna med att andra argumenterar mot det man skriver.

Det finns ju dessutom så mycket mer information att tillgå om en samhällsekonomi än det man själv ser på restauranger och kaféer i Grekland och jag får erkänna att jag blir frustrerad när det samhällsekonomiska perspektivet verkar tillmätas mindre värde här än det vi tycker oss se med våra egna ögon.
Svara med citat
  #236  
Gammal 2015-07-06, 14:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja Thira, jag har aldrig försökt hindra dig från att skriva något som helst, men det är ju ett diskussionsforum och då får man räkna med att andra argumenterar mot det man skriver.

Det finns ju dessutom så mycket mer information att tillgå om en samhällsekonomi än det man själv ser på restauranger och kaféer i Grekland och jag får erkänna att jag blir frustrerad när det samhällsekonomiska perspektivet verkar tillmätas mindre värde här än det vi tycker oss se med våra egna ögon.

Jag förstår det. Men jag har aldrig påstått att det ena skulle ta ut det andra. Bara för att jag kommer med en infallsvinkel eller ett perspektiv av ett problem, så betyder inte det att jag inte inser att problemet i sig är allvarligt. På andra nivåer. Just detta gällde restaurangdiskussionen längre bak i tråden och inte er diskussion om att det förekommer mutor etc, som sagt.
Det kommenterade jag helt enkelt inte för att jag inte har så mycket vetskap om dessa eller har någon personlig erfarenhet/stött på det. Tycker det är två olika saker helt enkelt.
Svara med citat
  #237  
Gammal 2015-07-06, 14:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi
Svara med citat
  #238  
Gammal 2015-07-06, 14:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi
Instämmer..
Svara med citat
  #239  
Gammal 2015-07-06, 14:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi
Tack för den kängan, Lissi, även om jag tyckte att den var onödig. Du ville uppenbarligen trycka till mig och du lyckades.
Svara med citat
  #240  
Gammal 2015-07-06, 14:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nu är det många om och men här men: en BBC-journalist skriver på twitter att uttagsgränsen på 60€ kommer att gälla till fredag OM ECB ligger kvar på nuvarande stödnivå till bankerna.

http://www.thetoc.gr/eng/news/articl...d-until-friday
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT