Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2007-09-06, 08:43
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Min man tokmotionerade (joggade) i 14 dagar. Han fick fruktansvärt ont i knäna och fick ta det lugnare med joggandet och lära sig stretcha benen på rätt sätt. MEN han har inte rökt sedan dess! (2-3 år sedan) Att ersätta en drog med en annan funkar alltså bra! Aina
Svara med citat
  #202  
Gammal 2007-09-06, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Min man tokmotionerade (joggade) i 14 dagar. Han fick fruktansvärt ont i knäna och fick ta det lugnare med joggandet och lära sig stretcha benen på rätt sätt. MEN han har inte rökt sedan dess! (2-3 år sedan) Att ersätta en drog med en annan funkar alltså bra! Aina
Spinning fungerar också och är skonsammare mot knäna, bra för oss som är lite äldre.

Mår som en prinsessa efter varje pass.

Eva
Svara med citat
  #203  
Gammal 2007-09-06, 09:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

"En gång rökare, alltid rökare" är en devis som man ju inte kan veta om den stämmer förrän man har varit icke-rökare resten av livet

Men en sak är säker, det tar mycket längre tid att helt bli av med rökbegäret än man tror när man slutar. Jag vet ju iofs inte om det gäller alla, men för mig var det så. Det är 16 år sedan jag slutade och jag kan fortfarande, om än väldigt sällan, bli fruktansvärt röksugen! MEN det är bara ett sug, inte ett begär - och det är stor skillnad.

Numer har jag ingen svårighet att låta bli att röka när jag blir sugen, men det är nog inte mer än 5-6 år sedan jag fortfarande fick stålsätta mig och plocka fram min INNERSTA VILJA att inte röka, för att inte göra det. Hade jag fallit till föga då, hade jag säkert börjat om.

Nu kan jag röka om jag vill utan att börja om. Sist jag gjorde det var sista kvällen på Karpathos för tre år sedan: då rökte jag tre cigg på en kväll. Å det var sååå gott!! Nästa dag var det inga problem att låta bli.

Men om någon tar fram en cigarr DÅ är jag fort framme och tigger

Malin det kommer att gå jättebra för dig om du verkligen har bestämt dig! Nu är det ju så många som har slutat så det kan anses bevisat att det egentligen inte är svårt, bara men verkligen VILL sluta. Grattis till den första besegrade prövningen!
Svara med citat
  #204  
Gammal 2007-09-06, 11:24
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Bästa rådet är att inte provröka eller unna sig en cigarrett, om man väl lyckats sluta. (Fast det ÄR olika från person till person. Jag hade mycket lättare att sluta än min man.) Jag rökte min sista cigg nyårsaftonen 1999-2000. Vaknade detta årtusende och bestämde mig för att inte röka under 2000-talet, eftersom jag inte rökt efter tolvslaget! Det har gått bra, men jag rökte inte så mycket de sista åren.

Däremot har jag några enstaka gånger drömt att jag rökt och vaknat skräckslagen: "Nu har jag sabbat allt. Jag har rökt under detta årtusende och det går inte att ta tillbaka!" Håhåjaja...

Enda gången jag numer blir röksugen är när jag ser rökare på film eller läser böcker där någon tänder en cigarrett. Då känner man ju inte lukten heller.

Lycka till! Glöm inte att man kan sluta många gånger - det är aldrig för sent.

Aina
Svara med citat
  #205  
Gammal 2007-09-06, 11:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Jag VET att jag är en av dem som aldrig kommer att kunna ta en ciggarett igen utan att trilla ditHar slutat en gång tidigare för 12 år sen och skulle "bara" feströka... det gick inte alls. Har totalt rökt i 26 år och ca ett paket om dagen, så inte kommer det bli lätt men jag ska lyckas
Motion tror jag är bra mot suget, jag gick ut och gick en rask promenad i går när det var som värst.

Tack alla ni som peppar mig

Malin
Svara med citat
  #206  
Gammal 2007-09-06, 15:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Kom igen nilam, du är skitduktig!

Och köp Nicotinell sugtabletter om du inte gillar tuggummin. Finns i två styrkor.

Jag är rökfri sen mer än två år (och slutade med sugtabletterna 8 månader efter rökslutet). Det är UNDERBART.
Svara med citat
  #207  
Gammal 2007-09-06, 15:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Han ljuger hårt. Men å andra sidan är det en (kanske omedveten) överlevnadsstrategi: Man MÅSTE säga att man inte saknar det för annars dör man

En vecka, kanonbra kämpat
Svara med citat
  #208  
Gammal 2007-09-06, 17:34
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
*nikotintuggummin
*berätta för ALLA att han slutat (kollegor, vänner, restauranggäster)
*ett skriftligt kontrakt mellan mig och honom

Hittills säger han att han inte saknar det så mycket Ljuger han?
Jag har exakt samma strategi (plåster istället för tuggummi). Det där med att tala om för alla att man slutat tror jag är bra... Hade jag inte sagt till någon att jag slutat kan jag säga att jag redan nu skulle ha avbrutit...för sååå jobbigt är det Men nu skulle det bli pinsamt att visa hur "kass" jag är så jag håller ut.

Malin
Svara med citat
  #209  
Gammal 2007-09-06, 18:01
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Jag hoppas alla ni som bestämt er verkligen lyckas!

Själv slutade jag -84 men feströkte i många år efteråt. När jag så för 4-5 år sedan drabbades av flera lunginflammationer, gjordes en röntgen. Läkarna upptäckte då något på vänster lunga. De sa att de trodde det var ofarligt men för säkerhets skull ville de operera lungan och ta bort en tårtbit. Allt gick som tur var väldigt snabbt men mycket ångest hann jag med... Jag hade ju trots allt varit rökare!

Till alla lycka hade de rätt, det var inget annat än brosk men... jag säger bara kämpa på, det finns så mycket att vinna.

Inger - som önskar alla lycka till med att sluta röka
Svara med citat
  #210  
Gammal 2007-09-06, 18:16
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Rökte sista ciggen 15 juni 2003. Använde inga "hjälpmedel". Höll räkning på rökfria dagar till 300.(omgivningen informerades dagligen om "siffran") Första året rökte även jag två gånger i drömmen. Båda gångerna med min högsta chef på fest. Vaknade skräckslagen vid dessa tillfäll
till er alla som kämpar.
RaR vipera
Svara med citat
  #211  
Gammal 2007-09-06, 22:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Jag rökte sista cigaretten 21 sept 1992 efter att ha feströkt ganska många år främst vid Greklandsresor. Rökte som ung men höll upp vid graviditeter och amning. Under en period som doktorand var jag uppe i 10-15 cigaretter per dag innan jag insåg att jag skulle gå en förtidig död till mötes med denna ovana. Bestämde mig så för att enbart feströka som jag höll på med i ca tioårs tid. När jag rökte den sista cigartten på en speciell fest visste jag att det var den sista och att jag för all framtid skulle vara en helt rökfri person. Har aldrig sedan dess kännt någon som helst längtan efter en cigarett.

Eva
Svara med citat
  #212  
Gammal 2007-09-06, 22:35
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Grattis till alla som lyckas, men en devis är en gång rökare alltid rökare.

Uffe
Håller med Uffe. Så är det.
Men Jag Har En Plan(!) - att bli rökfri nångång till i livet i alla fall. Åker till Kalymnos den 22:a sept i två veckor. Ska umgås med människor som inte röker och hoppas att jag kan ta intryck av det. Vore kanon om jag var rökfri när jag kommer hem! Mycket promenader och trevliga människor borde kunna sporra. Ett försök är det värt i alla fall! Och jag ska försöka...

Eva
Svara med citat
  #213  
Gammal 2007-09-07, 17:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Visst, en gång rökare alltid rökare. Men det är ingen ursäkt. Det man ska satsa på att är bli rökfri rökare - jfr nykter alkoholist.
Svara med citat
  #214  
Gammal 2007-09-17, 15:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Nu har jag varit rökfri i 13 dagarTycker fortfarande att det är VÄLDIGT jobbigt, men jag kämpar på. Sugtabletter funkar dock bäst av alla hjälpmedel jag testat. Längtar nu bara efter den dagen då jag inte tänker på ciggaretter hela tiden ska komma... För den kommer väl hoppas jag

Malin
Svara med citat
  #215  
Gammal 2007-09-17, 15:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nu har jag varit rökfri i 13 dagarTycker fortfarande att det är VÄLDIGT jobbigt, men jag kämpar på. Sugtabletter funkar dock bäst av alla hjälpmedel jag testat. Längtar nu bara efter den dagen då jag inte tänker på ciggaretter hela tiden ska komma... För den kommer väl hoppas jag
Malin
Tänk att du nu går in i tredje veckan, räkna som när man är gravid

Det dröjer ett tag innan cigaretterna förflyttar sig från pannloben, de drar sig bara sakta bakåt, håller tummarna för dig, såg du programmet på tv i går, inte blev man röksugen av det.
// Helén
Svara med citat
  #216  
Gammal 2007-09-17, 15:54
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Nej, det missade jag nog på Tv...något "skräckprogram" om rökning är nog precis vad man behöver i det här stadiet när det fortfarande är jobbigt. Får kolla upp om det går i repris.

Malin
Svara med citat
  #217  
Gammal 2007-09-17, 18:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Herr Grek fortfarande rökfri. Nu 17 dagar!!
Hälsa honom att han är jätteduktig
//Helén
Svara med citat
  #218  
Gammal 2007-09-17, 19:45
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

HEJA PÅ!
Jag tycker att Ni allihop är SÅÅÅÅÅÅÅ DUKTIGA!
Det är kanon!
Svara med citat
  #219  
Gammal 2007-11-02, 22:46
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

...och jag firar 2 månader rökfri ni den femte novemberJag är så stolt över mig själv, trodde nog inte innerst inne att jag skulle fixa det så bra som jag gjort! Det känns underbart

Malin
Svara med citat
  #220  
Gammal 2007-11-02, 23:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Jag har varit nikotinfri (nästan) i 8 månader nu och det går väl ganska bra. Ett stort problem jag har fått är att jag inte får motgift mot andra sjukdomar, jag har alltså varit förkyld två månader nu. Tydligen inte helt ovanligt då man slutar röka eller snusa, får väl trösta mej med att det borde gå över efter c:a 8-10 månader.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT