Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #181  
Gammal 2015-01-10, 10:28
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Lördag 10 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

... Postkontoret vid Östra stranden...
Du skrev det samme i går, så jeg formoder at posthuset er flyttet fra veststranden til øststranden.

(Øst = samme side af Paleochora som færgekajen, Harris, solopgangen osv.)
Svara med citat
  #182  
Gammal 2015-01-10, 14:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Lördag 10 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Du skrev det samme i går, så jeg formoder at posthuset er flyttet fra veststranden til øststranden.

(Øst = samme side af Paleochora som færgekajen, Harris, solopgangen osv.)
Hei larvih
- jeg er ikke så god på "øst og vest", men postkontoret er vel fortsatt ved sandstranden?
Svara med citat
  #183  
Gammal 2015-01-10, 15:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Nja, vi avser norra stranden, den där posten är belägen. Södra stranden är enligt vårt förmenande Kretas sydkust, detta enär Afrika som via Libyen och Egypten äro belägna cirka 25 Landmil från Kretas sydkust.

Arne och Birgitta direkt från Water´s Edge Café på sydkusten i väntan på mat.

LL
Svara med citat
  #184  
Gammal 2015-01-10, 16:51
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Arne och Birgitta direkt från Water´s Edge Café på sydkusten i väntan på mat.

LL
Svara med citat
  #185  
Gammal 2015-01-10, 21:38
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Min tanke med.....Vissa har ju renkött med sig

Lissi
Men Hallå !

Åka till Grekland med renkött i bagaget ? Vem gör det ?

Åker man till Grekland är det väl för att man är intresserad av landet och dess kultur och vanor.

Inte för att locka grekerna att äta renkött !

Att gå ut och inmundiga mat o dyl före 20-21.00 , ja då tycker jag man går miste om mycket av Grekernas vardagsliv, som vi många andra uppskattar.

Dessutom , grekiska köket med vad allt det underbara det innefattar !!! bara det är ju värt resan dit !

Det vattnas i munnen när jag tänker på det !!!

Torkat renkött kan väl va gott .Men ta med sig till Grekland ? Blaha , blaha , blaha !

/ Tom
Svara med citat
  #186  
Gammal 2015-01-10, 21:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Jag tycker i o f s att man kan ta med vad man vill!!! Bara man åker till Grekland. Vi har alla olika uppfattningar om hur just VÅR semester ska vara. Huuvudsaken är att vi njuter!

Lissi - som f ö aldrig ätit renkött....
Svara med citat
  #187  
Gammal 2015-01-10, 23:06
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Nu tänker jag INTE säga-och vill inte säga att "alla är olika".En av de tristaste och fegaste av alla svenska uttryck.
I Birgittas och Arnes fall,förhåller det sig så att de har rest i övärlden LÄNGE.
Numera,som de flesta vet,tar de långsemester i tex Palechora.
De har sina rutiner,de rapporterar lokalt och trevligt.
Om jag/vi hade valt att stanna länge på en ö i icke turistsäsong,hade vi nog också tagit med oss vissa "viktualier" från Sverige.
Torkat renkött har jag nog ätit i min ungdom. Verkar gott! Det som var roligt tycker jag var Kanadensarens(?) reaktion på renköttet- Hash?!
Lev väl Birgitta och Arne with or without reindeermeat!!!
Svara med citat
  #188  
Gammal 2015-01-10, 23:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Men Hallå !

Åka till Grekland med renkött i bagaget ? Vem gör det ?

Åker man till Grekland är det väl för att man är intresserad av landet och dess kultur och vanor.

Inte för att locka grekerna att äta renkött !

Att gå ut och inmundiga mat o dyl före 20-21.00 , ja då tycker jag man går miste om mycket av Grekernas vardagsliv, som vi många andra uppskattar.

Dessutom , grekiska köket med vad allt det underbara det innefattar !!! bara det är ju värt resan dit !

Det vattnas i munnen när jag tänker på det !!!

Torkat renkött kan väl va gott .Men ta med sig till Grekland ? Blaha , blaha , blaha !

/ Tom





Tom, det krävs ingen avancerad analys för att jag ska samtycka med dig till 100% vad du tycker i detta fall.




/ Hasse
Svara med citat
  #189  
Gammal 2015-01-10, 23:22
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Jamen, de ÄR ju intresserade av vardagligheter och vanor.Det är ju precis det de rapporterar om.Och vem f.an ska lägga sig i vad de äter???
Vi gillar väl alla det grekiska köket!
Om sen Birgitta och Arne väljer att äta vissa rätter som de gillar så är det väl deras sak!
Svara med citat
  #190  
Gammal 2015-01-10, 23:32
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jamen, de ÄR ju intresserade av vardagligheter och vanor.Det är ju precis det de rapporterar om.Och vem f.an ska lägga sig i vad de äter???
Vi gillar väl alla det grekiska köket!
Om sen Birgitta och Arne väljer att äta vissa rätter som de gillar så är det väl deras sak!



Ordet är fortfarande fritt, Malina. Alla kan inte tycka samma sak, det skulle bli ett tvärtrist forum om det vore så. Synd att du använder en svordom för att uttrycka det du upplever är fel. Respektera att vi är olika här.




/ Hasse
Svara med citat
  #191  
Gammal 2015-01-11, 01:19
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Eftersom jag är en nattuggla 😘 och gärna sover lite längre på morgonen så läser jag oftast Arne och Birgittas betraktelse till min frukost och tycker det är jättemysigt att få ta del av deras dagar på Kreta.Känns som oxå jag får prova på lite mer vardagsliv genom detta,dagarna/kvällarna ter sig säkert lite olika för oss alla beroende på hur länge man stannar i Grekland.
Monica😍
Svara med citat
  #192  
Gammal 2015-01-11, 07:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 865
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Renkött är ju jättegott och ett alldeles utmärkt mellanmål. Funkar dessutom mycket bra att ha med sig, då det kan förvaras utan kyla.
Sen tycker jag det är lite kul att ha lite småprylar att dela ut. Ett år gav jag bort en osthyvel, till en hotellvärd, vilket uppskattades rejält (efter att jag förklarat vad den användes till).

/Netwolf
Svara med citat
  #193  
Gammal 2015-01-11, 08:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 11 Januari. Paleochora

Söndag 11 Januari. Paleochora.

Ånyo en vacker morgon med tillhörande tjusig soluppgång. Några moln stå ej att skåda denna dag.

Först några rader angående diskussionen om våra vanor vid besök i Grekland. Låt oss inledningsvis konstatera att vårt omtalade torkade renkött, det som vi själva bereder hemmavid, det rör sig inalles om två kilo, vilket i färdigt skick decimerats till 1,2 kilo. Av detta skär vi tunna skivor och fördelar i sex påsar. En för varje grekresa ungefär.

Man kunna föranledas tro att vi medbringar tvenne torkade renbogar om tio kilo vardera på resan till Grekland. Så är alltså icke fallet. 150 gram i skivat skick är vad det handlar om. Renköttet mumsar vi på företrädesvis vid flyg – och färjeturer.

Tidiga matvanor nu. Heltvisst äro vi icke några nattmänniskor, och har heller aldrig varit det. Vi är däremot extremt morgonpigga, det ligger så att säga i sakens natur. Därav nästa punkt. De tidiga middagarna.

Vi äter en stadig långfrukost var morgon, och då har vi sedan många år tillbaka inget behov av att äta lunch. Med detta sammantaget blir det då istället en tidig middag. Svårare än så är det ej. Vad vi väljer till middagsmat, det är helt enkelt det vi tycker om, även om vi befinna oss i Grekland…

Gårdagens förmiddag gick i lugnets tecken. Vi lämnade upp en kasse smutstvätt till Echaterina att tillsammans med en sedel ordna så att vi dagen efter kunna hämta de rentvättade persedlarna.

Echaterina lät förmäla att det visst icke gick så bra med parningsförsöken mellan de vita hundarna. Tiken bara morrar och fräser när hanen vill komma till. Så det kan bli.

Innan siestavilan ner på byn att folkliv iakttaga samt kompletteringshandla lite viktualier.

Efter siestavilan noterade vi att Haris Wlan nu verkade stabilt och bra. Vi behövde därav icke aktivera GR Cosmotes dongel med tillhörande refillkort.


Middagen nu. Birgitta fick sin hemlagade tomatsoppa hon tycker så mycket om. Arne hade beställt lever, en rätt han likaså gillar. W.E-s hundar gillar också lever.

Vi erfor att Haris son Yiorgos är 12 år gammal, icke 15 som felaktigt uppgavs i tidigare dagboksanteckningar.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Söndag 11 Januari”


Nu snart dags att lyssna på God morgon Världen i P 1.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #194  
Gammal 2015-01-11, 09:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Söndag 11 Januari. Paleochora



Varför ändra på goda vanor? Jag har min rutin också,och då går dagen bäst. Rubba icke mina vanor.
Svara med citat
  #195  
Gammal 2015-01-11, 10:02
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Njuter varje dag av era rapporter, Arne och Birgitta! Språkligt är de lite annorlunda, med vissa ord som idag inte används så ofta. Fortsätt att rapportera som ni alltid gjort, ser fram emot dem varje dag. Kan tillägga att jag saknar i era rapporter "dagens temperatur", den får ni gärna lägga till igen! Önskar er en fortsatt härlig vistelse!
Svara med citat
  #196  
Gammal 2015-01-11, 10:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Söndag 11 Januari. Paleochora

Arne, om ni ska anpassa er till alla olika synpunkter kommer era rapporter till slut att bli mycket koncisa:

"Gick upp.
Gick ut.
Gick in.
Gick och la oss."

Svara med citat
  #197  
Gammal 2015-01-11, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 642
Standard Sv: Söndag 11 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
150 gram i skivat skick är vad det handlar om. Renköttet mumsar vi på företrädesvis vid flyg – och färjeturer.
Vi tar med oss massor med Gott & Blandat på varje resa. Även vi äter på flyg och båtresor.
Svara med citat
  #198  
Gammal 2015-01-11, 10:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 865
Standard Sv: Söndag 11 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Arne, om ni ska anpassa er till alla olika synpunkter kommer era rapporter till slut att bli mycket koncisa:

"Gick upp.
Gick ut.
Gick in.
Gick och la oss."

haha, eller som jag läste på en skylt

Planer för i morgon:
1. Stiga upp
2. Överleva dagen
3. Gå och lägga mig

/Netwolf
Svara med citat
  #199  
Gammal 2015-01-11, 11:10
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Njuter varje dag av era rapporter, Arne och Birgitta! Språkligt är de lite annorlunda, med vissa ord som idag inte används så ofta. Fortsätt att rapportera som ni alltid gjort, ser fram emot dem varje dag. Kan tillägga att jag saknar i era rapporter "dagens temperatur", den får ni gärna lägga till igen! Önskar er en fortsatt härlig vistelse!

Jag saknar också väderrapporten. Man kan ju inte göra det bättre än att tala om vad den Egna termometern visar sedan får ju andra tycka vad dom vill eller hur..........
Svara med citat
  #200  
Gammal 2015-01-11, 11:12
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

även jag ser framemot att läsa Birgittas och Arnes upplevelser och dagar ... förundras dock över hur man som läsare av dessa betraktelser spydigt kan påpeka hur de lever sina dagar! Var och en må resa och leva som hon/han känner är bäst utan påhopp ifrån andra som reser/lever på ett annat sätt.
/emma
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT