Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-02, 15:10
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Har med intresse läst det som skrivits i denna tråd och har en fråga. Vad är horta? Har minsann aldrig hört talas om det och skulle gärna vilja veta mer innan jag beställer in dylikt.
Kicki
Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 15:14
kize kize är inte uppkopplad

Det låter jättegott, jag som älskar spenat. Det skall jag testa så snart jag får tillfälle.
Kicki
Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 16:35
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Har just pratat med min sambo som lät meddela att horta kan vara olika gröna blad men att det bland annat kan vara spenat eller maskrosblad!
Bara som lite kuriosa sådär.
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 07:44
Roditiss avatar
Roditis Roditis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Tänk inte så på semestern för guds skull! Man lever bara en gång! Mia zoi!!!

Ioannis
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 08:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

För mig är nyttig mat också god. Saknar inte mängder av olja. Snabbmat och pommes frites äter jag inte gärna varken här hemma eller i Grekland. Fräscha sallader, mycket frukt, ett glas gott vin, en vällagad kötträtt, någon av alla de grekiska smårätterna. En bit god får eller getost några oliver där är lyckan gjord. Älskar ungsbakade grönsaker. Kokt zucchini med kokt potatis ljuvligt kryddad och med citron. Ungsbakad get och massor av annat gott. Om det sen innebär att vågen inte står på + 4 kg när jag kommer hem så är det ännu bättre. Är över 50 år och vet hur svårt det kan vara att gå ner dessa extrakilon som snabbt försvann för 20 år sedan så nog förstår jag den som vill akta sig för extrakilona under semestern.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 10:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det är ju just för att man bara lever en gång man ska tänka på sin vikt och hälsa! Allt är ju mycket roligare när man mår bra.

Men att hålla vikten i Grekland har jag aldrig upplevt som något problem. Jag rör mig mycket där, det är väl kanske därför. Hemma däremot är det betydligt svårare.
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 15:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Roditis Visa inlägg
Tänk inte så på semestern för guds skull! Man lever bara en gång! Mia zoi!!!
Men nyttig mat är GODARE för mig. Faktiskt. Oavsett vad jag väger. Att dränka maten i olivolja är inget självändamål.

Mia zoi - och förhoppningsvis lite längre
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 16:07
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Om man kan undvika att gå upp våldsamt mycket genom att välja ett nyttigare alternativ - fortfarande god, men nyttig - så är det skönt att kunna behålla sin vikt som man kanske har kämpat för att få ner. Varje hekto ner kräver ju lite jobb, motion och vaksamhet med vad man stoppar i sig. Det känns dumt att förlora det på kort tid genom att "släppa alla hämningar" och vräka i sig onyttig kost...

På tal om "att dränka i olja" - har ni testat att doppa gott bröd i god olivolja? Det är så gott, så det måste nog vara nyttigt .
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 16:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Det går jo an å be om å slippe å få dressing/olje på salater også.

Jeg har gjort det én gang (dårlig samvittighet pga et ENORMT måltid dagen før, ville bare ha en lett salat til lunsj). Og selv om jeg fikk kommentarer både fra grekerne rundt bordet og kelneren, ble salaten servert uten olje.

Ellers så har jeg skrevet en novelle om det å spise magert i Hellas, som jeg skal legge ut på bloggen min i løpet av kvelden. Vel, novelle og novelle, det er rett og slett en beskrivelse av et måltid jeg hadde sammen med en gresk venn som hadde besluttet at han trengte slanke seg. En novelle fra virkeligheten
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 16:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det går jo an å be om å slippe å få dressing/olje på salater også.
Det har jag faktiskt gjort ibland, förr om åren. Bättre att själv få välja mängden.

När jag började åka till Grekland fick man alltid salladen utan olja och vinäger, det fanns på bordet i stället. Numera tycker jag att salladen är mer och mer helt klar när den kommer in, det går väl fortare så. Fast bättre blir det inte
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 07:44
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Godmorgon, grillat lamm, grillad kycklingfilé, sallad utan feta och utan olja.
Be om citronklyftor och ev lite tzatziki på sidan. Mkt bra mat!!
Grillad fisk.
Bekri meze utan ost, kött i tomatsås blir det då

Olika ställen har husets sallad, dvs grönsallad, tomat, gurka paprika, ägg, tonfisk och oliver. Be att få salladsdressingen på sidan och några citroner istället.

Ett tips från ngn som inte bantar men inte gillar för mkt av det goda heller.

Och det vita brödet, ja......är det semester så är det

Må fint/Ewa
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 22:10
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Av en ufoklaring grunn tappar jag vikt i Grekland. Alkoholholdig drikk hver dag ( i motestning til hjemme)- dvs. en pils til lunch og før middag om kvelden. Ofte ett glass eller to med vin utpå kvelden. Frokost er frukt, appelsin el fresh orange juice. Mye vann - herregud, var varmt det er, 6 liter er minimum i løpet av en dag, lunch (gjerne fisk) og middag om kvelden (lam eller gjerne fisk, uten brød). Generelt mye mer fettholdig kost enn normalt. Uforklaring at vekten går ned- men så går den jo opp ! Med te og kaffe og karbofattig mat. Sånn bare er det.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.