Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-21, 09:36
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Myggmaskin & boende/sammanfogad

Behöver er expert-hjälp. Både jag och min son reagerar väldigt mycket på myggbett (min man besväras inte alls) så jag har laddat upp med myggmedel och allergimedicin inför vår båtluff.
Men hur är det med dessa mygg-maskiner som man pluggar in i eluttaget? Köper man dessa här hemma innan resan eller på plats? Finns det olika modeller och vilken är i sånt fall bäst? Hur lång "räck-vidd" har dom, ska man ha en per rum eller täcker de ett stort område? Ledsen om frågorna verkar lite löjliga men vi besväras verkligen av myggbetten. Tacksam för hjälp!

Sen en annan fråga. Vi tänkte fara till Naxos först och anländer dit den 2 juli, jag tänkte inte förboka rum för jag förmodar att det fortfarande finns ganska gott om dom på Naxos. Vi vill bo i Agia Anna och hoppas få hyfsad logi och om någon av er tror annorlunda är jag tacksam för era åsikter.
Vi är sedan lite sugna på att åka till Syros och närmare bestämt Kini men hur är det med rum där i början av juli? Måste man förboka? Vi skulle helst inte vilja ha så mycket bokat utan vara fria att åka vidare när vi vill men samtidigt så har vi med en fyraåring så vi vill ju inte bli stående utan boende. Så vad tror ni om Kini, finns det mycket rum?
Eller vet ni någon annan ö i krokarna som är mysig och har gott om bra boende? Vi åker via Rafina både vid ut- och tillbakaresan och har faktiskt bokat boende där första och sista natten, känns tryggt. Men det går ju inte lika mycket båtar från/till Rafina så vi bör hålla oss i ögrupperna som är hyfsat lätttillgängliga därifrån.
Tack snälla för er hjälp!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-21, 09:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Handla myggmaskinen på plats i Grekland. Tvenne skäl för detta. Maskinen är billigare på plats. Vi föredraga den lilla runda maskinen man proppar in direkt i vägguttaget. Tabletterna man handlar i grekland verkar det vara mera "klös" i än de svenska dito. En maskin räcker för hela studion.

Nu är jag själv mycket känslig för myggbett och kunde i vårens resa den
19/5-15/6 konstatera att det var väldigt lite myggor på de öar vi besökte, bl annat Naxos. Skälet till detta angavs av ortsbefolkningen vara att det den gångna vintern varit väldigt fattigt med regn.

Boende Ag Anna nu. Hotellen växer som svampar ur jorden i området och det ska icke vara några som helst problem med ert boende. När vi var i området 6-11 Juni då stod många Hotel o pensionat helt tomma med undantag av någon enstaka gäst.

Ha en fin resa

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-21, 10:37
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Myggmaskin & boende

På vårt hotell, Naxos fanns det myggmaskin på rummet samt en myggtablett fast sen fick man köpa till fler... jag fick ändå massor av myggbett, fast det har ju iofs. att göra med att jag alltid sparkar av mig täcket på natten och på så sätt blir nerbiten på smalbenen och på fötterna...

När vi kom till Studion som vi blivit medhaffade till visade det sig att vi var de ända gästerna på hotellet. Men sen blev ett rum uppbokat för varje dag vi var där... men jag såg på några ställen bl.a. gabriel studios tror jag att det hette el. nåt sånt att de har en skylt på utsidan av huset där det står t.ex. "I have rooms free" el. "For rooms to let, ask here"! så kika efter såna skyltar el. bara gå in och fråga.. alla hotell har inte några skyltar...

Trevlig resa!!

Senast redigerad av Siri A den 2007-06-21 klockan 10:43.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-21, 10:46
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Finns en myggmaskin med vätska. Fanns på vårt hotell i Petalidi. Den verkade funka bra. Sedan är det inte samma slags mygg som hemma. Jag har mycket mer besvär i Grekland men min man besväras mycket mer av de mygg vi har här hemma. Har det regnat så kommer det mer mygg och sedan finns vissa växter där de trivs bra, tex eucalyptusträden. De myggbett jag fick kom nog när vi vistades utomhus på kvällen, i lägenheten klarade vi oss bra med myggmaskinen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-21, 10:50
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Tack för snabba bra svar! Det verkar mycket hoppfullt att det kanske kommer vara lite mindre mygg i år. Efter era rekommendationer kommer jag att införskaffa maskinen på plats (skönt, slapp jag springa och leta efter en här hemma).
Och jag förbokar inte boende på Naxos, jag känner mig trygg med Arnes svar. Om det mot förmodan inte skulle finnas lämpligt boende i Agia Anna så hittar vi nog boende i någon annan by på Naxos tills vidare. Det är ju en ganska stor ö.
Om någon har fler tips att dela med sig så är jag tacksam för detta.
Kanske någon vet några roliga barn-aktiviteter på Naxos eller någon annan ö som vi inte bör missa när vi reser med en liten kille???
Glad midsommar på er alla!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-21, 11:39
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Gällande mygg maskin, bäst resultat får om du sätter i gång maskinen och stänger alla fönster och dörrar under 10 minuter, använd antingen i flytande form eller tabletter själv har vi en med tabletter i varje rum!

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-21, 11:52
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Hej!
Alla moskitos tycks älska mig. Jag kan meddela att kärleken inte är besvarad.
Vi åker till Naxos varje år och eftersom vi bor inne i Chora besväras vi inte särskilt mycket av moskitos. Men när de dyker upp så nog sjutton hittar de mig .

Mina Moskitobett blir ofta inflamerade och vätskar. För en massa år sedan gick jag till apoteket i Naxos hamn och visade upp mina bett. Apotekaren plockade fam en salva som heter Betnovate-N. Eftersom den är stark ska den användas mycket sparsamt, ett tunt lager hjälper. Här hemma i Sverige är den receptbelagd. Så här står det i Fass:
"Betnovat med neomycin är ett starkt verkande kortisonpreparat, som motverkar inflammation och har en klådstillande effekt, kombinerat med neomycin som har effekt mot bakterieinfektioner"

Roliga barnktiviteter?
Vår son kunde roa sig i timmar med att försöka fånga småkrabbor när han var 4 år. Krabborna brukar hålla till vid kajkanter och stenar. Allt som behövs är ett snöre och korv .

Hälsningar
Ulrika
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-21, 12:08
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Tack snälla ni för alla era superbra svar.
Jag har samma problem med betten som du Ulrika. De blir väldigt illa i Grekland. Hemma reagerar jag också mycket men (som tur är) inte lika mycket som där. Min lille son verkar tyvärr vara som mig, myggen älskar honom också och han får stora svullnader. Detta är första gången för honom i Grekland och jag tror att han kommer reagera precis som jag. Min man får nästan aldrig myggbett, skulle han råka få ett så blir det ett litet märke som snabbt försvinner. Jag får en massa ärr jag. Vi kan sova ihop och jag vaknar på morgonen med 20 myggbett, han har inte fått nåt...märkligt. Så tack för tipset om salvan, kanske inget jag vågar använda på sonen men på mig själv. Men vi kommer även ha ett litet (läs stort) reseapotek med oss.
Det där med småkrabborna var ett kul tips, det ska vi testa!!!
Camilla, jag förmodar att ditt tips om 10 minuter avser att intensivt rensa rummet från mygg innan sovdags?!? För du har väl maskinen inkopplad hela tiden under natten, eller räcker "utrensningen" och du kopplar ur dom sen?
Förlåt att jag är så trög men jag suger åt mig (som myggorna) alla tips och vill vara säker på att jag uppfattat det rätt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-21, 12:20
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Myggmaskin & boende

[QUOTE=Anjas;94622]
Camilla, jag förmodar att ditt tips om 10 minuter avser att intensivt rensa rummet från mygg innan sovdags?!? För du har väl maskinen inkopplad hela tiden under natten, eller räcker "utrensningen" och du kopplar ur dom sen?

Helt rätt, utrensning sen på hela natten!

Trevlig resa Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-21, 13:52
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Jag har också provat myggmaskinen och tycker att den är bättre än rökspiraler och myggmedel som man kliner på!

Köpes bäst på plats!

Såg att Clas ohlsson sålde något som såg ut som ett läppstift som skulle pressas mot bett och vips så skulle det kännas bättre!

Vet dock inget om hur bra det är i realiteten?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-21, 20:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Alla har vi olika system med den ovärderliga myggmaskinen... Jag brukar göra så här: När kvällsbalkongdrinken är slut, och det är dags att inta staden, stänger jag alla fönster och dörrar och byter tablett i maskinen och pluggar i. Sedan går jag. Jag vet inte vad tabletterna innehåller men det kan inte vara nyttigt.... Som Arne skrev för flera år sedan: De Grekiska myggen skrattar åt Svenska tabletter...

När jag sedan kommer hemrumlande på nattkröken tar jag ur maskinen och är försiktig med att öppna dörrar och fönster. Det fungerar bra för mig och jag får ytterst sällan myggbett i Grekland.

Fast det kan ju bero på koncentrationen av Ouzo och Metaxa i blodet också...

Peter
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-21, 20:40
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Myggmaskin & boende

Är ni allergiska mot annat än myggbett?
Om det inte är så går det säkert bra med myggmaskinen.

Men man kan vara allergisk mot medlet i maskinet. På vart första boende i somras höll de med myggmaskin och det var bra för det hade varit surt att köpa något man inte kunde använda... Nu är jag känslig för mycket däribland parfym, men jag fick ett mindre astmaanfall när vi slog på maskinen, inte jätteallvarligt men det var bra jag hade medicin med...

En sak jag tänker på när jag fixar boende är att det gärna får vara i hamnen eller någon annanstans där det fläktar och definintvt inte där det är grönska/sankmark. Då är det mindre mygg.

/Marianne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-21, 21:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Det här med mygg...

De kan vara ett elände såväl hemma som i Grekland. Vissa är känsliga, andra inte. Som väl är så tillhör jag den senare gruppen. Men jag läste en intressant artikel om detta för ett tag sedan.

Det finns i världen ung 2000 myggarter. Alla unika med olika proteinsammansättning. Dvs det ämne som vi reagerar på. Enbart i Sverige finns det ca 250 olika arter! Olika från Norr till Söder. Det innebär att om en Skåning, som inte har några problem här, åker upp till Norrland och blir stungen, kan vederbörande få problem! Helt enkelt för att personen inte är "van" vid den proteinsammansättningen!

De mygg som finns i Grekland är inte alls släkt med våra Svenska myggor även om de ser lika ut! Så det är inte konstigt att en del reagerar kraftigt där. Vi har inget försvar mot deras proteiner!

Så länge leve myggmaskinen. Det är de bästa 8 - 10 € man kan investera i Grekland... Men måtte faan ta de där små mm-stora knotten som finns där...

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-21, 23:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Det här med mygg...

[QUOTE]....Så länge leve myggmaskinen. Det är de bästa 8 - 10 € man kan investera i Grekland... Men måtte faan ta de där små mm-stora knotten som finns där...

Peter[/quote]

Javisst, leve myggmaskinen ('this is very poisening madame, if you keep your windows closed')! Peter, for de små knotten,også store mygg - jeg bruker alltid og med stort hell min Gregiska perfume; Autan stift eller spray. Når de ande damene oser av ekslusive dufter, trekker jeg frem min Gregiska perfume, enten det er på taverna, ferjer, spaserturer eller på terassen. Den er effektiv og sparer problemer i ferien for den som er sensitiv overfor disse ekle uhyrene. Joda, noen smiler litt når damen ved sidebordet smører seg med denne stinkende parfymen. Til tross for at den/de er pepret med 'arr' etter moskito-angrep. Som klør vanvittig.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-21, 23:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Myggmaskin & boende/sammanfogad

Jag tål inte medlet i maskinen utan använder myggA samt kör luftkondtioneringen innan jag lägger mig. Det håller myggen borta. Myggnät kan vara ett alternativ och finns att köpa på många infektionskliniker. Jag köpte ett nät inför en resa till Amazonas men jag brukar inte ta med det till Grekland.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-21, 23:20
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Myggmaskin & boende/sammanfogad

Vi bruker myggmaskinene med beholder med flytende væske, og lar den virke dag og natt gjennom hele oppholdet, noe som har vært ganske effektivt. Min kone reagerer sterkt på myggstikkene, og har som regel blitt plaget av stikk hun har fått på restauranter og andre steder ute, selv om myggmaskinen har holdt myggen borte fra rommet/leiligheten.

I år fikk vi tips iet annet forum om allergimedisisnen Zyrtec, som skulle være et vidundermiddel mot myggplager. Ikke bare skulle den lindre plagene med myggstikk, men myggen skulle også miste interesssen hvis man brukte medisinen forebyggende. Vi hadde lite tro på det, men forsøkte i alle fall. Og under over aller undere, etter å ha tatt en tablett daglig, kom min kone hjem uten et eneste kløende, væskende myggstikk for første gang på 20 - 25 turer. Jeg hadde heller ikke merker etter myggstikk, men det har skjedd kanskje 3 - 4 ganger før.

Zyrtec er tilgjengelig i Hellas, og mye billigere, under et annet, men nesten identisk navn som jeg ikke kan huske nå. Det er i alle fall verdt et forsøk, selv om jeg ikke tør si noe sikkert før vi har forsøkt det et par turer til. Og jeg vet jo ikke om det virker for alle.

Senast redigerad av JohnS den 2007-06-21 klockan 23:51.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-22, 11:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Myggmaskin & boende/sammanfogad

Zyrtec är samma allergitablett som i Sverige kallas Zyrlex och den billigare varianten Cetirizin. Hindrar/dämpar definitivt en allergisk reaktion och klåda även för den som inte är allergisk, och säger ni att den stoppar myggorna så gör den säkert det. De känner ju på vår doft vad vi har i blodet och väljer matbord utfrån det, så varför inte.

Frågan är hur smart det är att käka den om man inte är allergisk. Det är trots allt en medicin och har flera biverkningar, bland annat dåsighet och de som tar den uppmanas att kolla sina reaktioner innan de kör bil eller gör annat som kräver uppmärksamhet. Personer med njurproblem ska inte äta den alls.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-22, 12:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Myggmaskin & boende/sammanfogad

Ja, prøv Zyrtec (eller hva den heter) FØR ferien! Jeg hadde også fått dette rådet, og tok en Zyrtec en kveld noen timer før jeg la meg. Neste morgen var det vanskelig å dra kroppen igang, og jeg var døsig/søvning absolutt hele dagen. Hodet var liksom pakket i bomull, sansene delvis bedøvte. Det var litt ekkelt faktisk. Og det er bare Zyrtec'en som kan være forklaringen på dette. Har aldri følt sånn verken før eller siden.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-22, 14:07
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Myggmaskin & boende/sammanfogad

Sikkert et godt råd å teste virkningene av allergimedisin før ferien. Vi var heldige nok til at vi ikke merket noen som helst bivirkninger i form av døsighet eller annet når vi tok en tablett hver morgen. Kanskje man er så sløv fra før at litt ekstra ikke er merkbart?

Vi var også litt betenkte på å spise tabletter uten å ha allergiske plager, men valgte å gjøre et forsøk siden kona er så plaget av myggstikk til vanlig. Max 2 uker 2 ganger i året ser vi heller ikke den store faren med. Hun kommer nok til å fortsette med å bruke dem ved Hellas-reiser, mens det er mer usikkert om jeg kommer til å bruke dem forebyggende sånn til vanlig, og heller tar dem sporadisk hvis jeg blir mye plaget.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-25, 08:41
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Myggmaskin & boende/sammanfogad

Wow, vad mycket svar som ramlat in. Jag var lite midsommar-ledig från datorn, därför har jag inte varit närvarande.
Angående allergimedicin, jag är pollenallergiker (med alla möjliga korsreaktioner tyvärr). Jag äter Clarityn eller billigare varianter av den. Förr åt jag Zyrlex och tyckte den funkade bättre men idag "tål" jag inte den. Jag blir så trött av de tabletterna att jag inte står ut. Jag somnar nästan bakom ratten, jättejobbigt. Så Zyrlex och de andra billigare tabletterna med samma ämnen går helt bort. Men enligt läkaren så är det olika vad man klarar, en del blir trötta av Clarityn (vilket jag inte känner något av) och dess "kollegor" och en del blir det av Zyrlex och de med samma ämnen. Jag kommer inte ihåg nu vilket ämne som skiljer dessa åt men något är det. Så jag kan hålla med er andra om att man kanske bör prova hemma först vilket som funkar bäst.
Något jag dock inte har kollat är om min fyraåring kan äta Clarityn, får ringa vårdcentralen och kolla det.
Tack snälla alla för ert engagemang!
//Anjas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT