Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-27, 10:37
Myslos avatar
Myslo Myslo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 50
Standard Speedrunner och Highspeed 1

Är speedrunner och Highspeed 1 av den typ av båtar som lätt ställs in när det blåser upp? Letar båtar från pireaus til milos/serifos och förutom agios georgios får jag upp speedrunner och highspeed 1.

Vi ska åka från milos/serifos (har inte bestämt vilken ordning vi tar dem i än...) den 16/6 för att vara två dagar i Aten, och än så länge verkar highspeed 1 vara den enda båt som går den dagen. Om den ofta ställs in känns det jobbigt att förlita sig på den, när man redan bokat boende i Aten.

Funderar på att ta flyget tillbaka från milos till Aten istället, men det verkar vara kortare från pireaus till aten än från flygplatsen och in till stan? Stämmer det?

/matilda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-27, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 645
Standard Sv: Speedrunner och Highspeed 1

Citat:
Är speedrunner och Highspeed 1 av den typ av båtar som lätt ställs in när det blåser upp?
Speedrunner känner jag inte till, men Highspeed har jag åkt många gånger med. Även i ganska dåligt väder. Vad jag vet ställs de inte in oftare än andra större båtar/katamaraner. När i var på Skopelos blåste det som tusan några dagar, men Highspeeden gick ändå. Det gungade rejält, men den gick.

Citat:
men det verkar vara kortare från pireaus till aten än från flygplatsen och in till stan? Stämmer det?
Är du i Pireus är du redan i "stan" så att säga. Städerna är ihopvuxna. Tar ni Metron är ni inne in Plaka på kort tid.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-27, 13:24
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 544
Standard Sv: Speedrunner och Highspeed 1

Vi åkte med Speedrunner 1 från Pireus till Milos för två år sedan. En lagom stor katamaran av engelskt ursprung. Dock är den inte riktigt så stor som Highspeed 1 och 4 (är det väl som är värstingexemplaren) så jag skulle nog vilja säga att om det blåser för mycket ställs den in.

När vi åkte var det perfekt "katamaranväder" och kunde avnjuta en stor del av resan ute på däck.

Celbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-27, 19:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Speedrunner och Highspeed 1

Speedrunner är samma typ av katamaran som Sea Cat körde mellan Göteborg-Fredrikshavn, om någon kommer ihåg.

Speddrunner är något känsligare för dåligt väder än större katamaraner, men därmed inte sagt att de ställs in oftare.

Min personliga bedömning är dock att det är lite trist båtfärd med snabbåt. För mig är båtluff att kunna sitta ute på däck på en riktig båt med reling och hela köret. Nä, tacka vet jag PANAGIA HOZOVIOTISSA, som vi åkte med förra året, mellan Sifnos-Paros. En tvättäkta 70-talsfärja med riktigt teakdäck och genuin atmosfär.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-27, 21:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Speedrunner och Highspeed 1

Speedrunner kan du läsa om på http://www.faktaomfartyg.se/hoverspe...itain_1990.htm och Highspeed 1 kan du läsa om på http://www.faktaomfartyg.se/captain_george_1996.htm
Highspeed 1 är mycket riktigt av modell stor då det gäller Highspeed-båtarna.

Mvh Janérik (som föredrar riktiga båtar)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-29, 23:51
Myslos avatar
Myslo Myslo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 50
Standard Sv: Speedrunner och Highspeed 1

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
.

(som föredrar riktiga båtar)
Jo, men enligt tidtabellerna än så länge verkar jag inte ha så mycket valmöjlighet när det gäller båt. Får upp att det endast är Highspeed 1 som går mellan Milos och Aten den 16/6. Så om det inte kommer upp fler avgångar får jag väl vackert lov och ta den för att komma hem...
även om jag hellre sitter ute på däck och tar det lugnt några timmar extra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT