Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-28, 10:00
Peder Engdahl Peder Engdahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 9
Standard Rafina eller Piraeus

Hej!

Jag funderar på att åka från Rafina istället för Piraeus till Paros i år.

Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter hur det är att åka från Rafina. Seajet2 går därifrån och det verkar gå undan.

""Peder
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-28, 15:40
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Hej Peder!
Kan ej säga hur det är att åka Från Rafina, däremot till Rafina från Paros.
Själva båtresan gick jättesmidigt, MEN.... väl i Rafina var tanken att vi skulle ta en taxi till flygplatsen. Det var verkligen lättare sagt en gjort. Vi hade verkligen gott om tid på oss och tur var det för att få tag på en taxi var näst intill omöjligt. De taxibilar, typ 3 stycken som stannade vid taxikön, nu pratar vi LÅÅÅNG kö ville inte ta upp folk som skulle till flyget.
Plus att det här med kösystem nog är något som endast vi nordbor finner oss i. Så fort det kom en taxi, rusade ickenordbor fram och t om slet ut bagaget ur bagagetutrymmet på en taxi som det redan var på väg folk in i!!! Helt galet!!!! Efter en oerhörd lång väntan förvandlades även jag till en galning, tvingade en taxi som först hade nekat folk som skulle till flyget att ta med oss. Barnen stirrade häpet på sin galna mamma kan jag säga.
Med denna erfarenheten i bagaget kommer inte årets tripp sluta med destination Rafina kan jag lova. Det får bli Pireus, där det både går tunnelbana, buss och taxi.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-28, 16:04
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Citat:
Med denna erfarenheten i bagaget kommer inte årets tripp sluta med destination Rafina kan jag lova. Det får bli Pireus, där det både går tunnelbana, buss och taxi.
Men....det går ju bussar. När vi var där i veckan stod flera bussar och väntade på båtarna.



En liten uppfattning om bussavg. den 25/4 2007.
Tätare avgångar blir det säkert till sommaren.

Jag tänker i alla fall åka oftare från Rafina !

/ Tom
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-28, 23:59
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Har också åkt buss från Rafina till flygplatsen. Jättesmidigt!

Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-29, 10:41
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Ja ni ser vad galet det kan bli! Vi hade blivit tipsade att det bästa alternativet var taxi. Men med facit i hand skulle det alltså varit bättre med buss. Man lär så längeman lever
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-29, 12:54
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Vi åkte från Rafina till Naxos i somras. Det var jätte smidigt, hade bokat och betalt båtbiljetterna på nätet så vi behövde bara hämta ut dem hos agenten i Rafinas hamn. Sedan hann vi med en lunch i lugn och ro. Skönt att slippa Pireus.
Ulrika
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-29, 16:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Jag har åkt taxi från Rafina utan några som helst problem. Om jag minns rätt bad vi receptionen på hotell Koralli ringa åt oss.

En gång fick det bli buss - för då strejkade taxi. Vi fick reda på den varslade strejken kvällen innan i livsmedelsbutiken, och den hygglige killen bakom disken började RINGA kompisar som körde taxi för att höra om någon av dem kunde köra oss nästa morgon

(Jag var rätt tacksam för att ingen kunde, vill bli bli anstiftare av strejkbryteri ).

Vi fick alltså mycket bra hjälp den enda gång taxi inte var tillgänglig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-29, 16:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rafina eller Piraeus

Jag använder mig oftare numera av Rafina än Pireus då jag tycker att det är smidigare. Omväxlande Taxi eller buss beroende på omständigheterna, och det har fungerat alldeles utmärkt. Du når även många öar från Lavrio.

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT