Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-02, 16:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Funderade länge på att boka hos Flyme, men det skulle ha inneburit två flygplansbyten och eventuellt någon övernattning, så jag valde slutligen att boka flygstolar hos Apollo. Dels av bekvämlighet, dels p g a osäkerheten om Flymes framtid. Några tusenlappar dyrare, men direktflyg till Karpathos, så det tyckte vi alla att det var värt. Och visst var det det!!!

Karin
som visserligen inte har hittat någonstans att bo ännu, men det löser sig!!!
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 16:54
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Vi hade bokat biljetter med FlyMe genom Travellink, för att där ingick en försäkring mot flygbolagskonkurs. Dom säger idag att dom betalar tillbaka! Hoppas på det.
Där hade du riktig tur..., jag tror nog att alla här håller tummarna för dig, jag också...
Hoppas bara att ni kan hitta en ny billig resa...

// Siri
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 22:01
pia-mariannes avatar
pia-marianne pia-marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag lider med er alla som har drabbats av FlyMe konkursen.Är riktigt ledsen för jag vet vad roligt det är att resa,och som man planerar allt.
Hoppas innerligen att ni kan få pengarna tillbaka,om inte allt så ändå något.
Önskar att jag kunde trolla......

Många sympatikramar från pia-marianne
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 22:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

FlyMe Europe om konkursen i FlyMe Swede

Pressmeddelande
Fly Me Europe den 9 mars 2007
Uttalande från styrelsen och VD för Fly Me Europe AB med anledning av dotterbolagets Fly Me Sweden AB:s konkurs
Styrelsen och VD beklagar djupt de konsekvenser och problem som uppkommit och uppkommer för dotterbolaget Fly Me Sweden AB:s tidigare kunder, anställda, samarbetspartners m fl med anledning av konkursen i Fly Me Sweden AB.
Den huvudsakliga anledningen till bolagets konkurs är att ett flygbolag till skillnad från andra bolag för flygsäkerhetens skull alltid är beroende av tillräcklig likviditet.
Vid midnatt torsdagen den 1 mars 2007 nödgades styrelsen i Fly Me Europe AB konstatera att man inte från garanten Cognition AS erhållit begärda konkreta bevis för att de utlovade MSEK 33,7 satts in på eller var under överföring till bolagets bankkonto. Styrelsen bekräftade detta för Fly Me Sweden AB. Detta blev ett för flygsäkerheten oacceptabelt faktum i förening med att FlyMe’s kortinlösande bank under torsdag eftermiddag hade spärrat Fly Me Sweden AB:s samtliga likvidkonton. Därför tvingades styrelsen i samråd med flygansvarig Accountable manager vidta de åtgärder som framgår av den pressrelease som distribuerades ut strax efter midnatt, d v s på det nya dygnet den 2 mars 2007.
Som framgår av denna pressrelease var åtgärderna att upphöra med all flygverksamhet och biljettförsäljning, samt att påföljande morgon lämna in ansökan om att dotterbolaget Fly Me Sweden AB skulle försättas i konkurs.
Styrelsen i Fly Me Europe AB hade under torsdagseftermiddagen den 1 mars 2007 fått nya försäkringar från emissionsgaranten Cognition AS och företrädare från huvudaktieägaren om att de förstått vikten av att under natten till den 2 mars kunna framlägga bevis till styrelsen på att det utestående beloppet i emissionen, MSEK 33,7, hade överförts före klockan 11 den 2 mars 2007. Dessa försäkrade återigen att betalning skulle komma men kunde ännu ej uppvisa objektivt konstaterbara bevis för att emissionslikviden om MSEK 33,7 hade skickats.
Ända fram till midnatt försäkrade emissionsgaranten Cognition AS styrelsen om att tidsfristen skulle kunna hållas, men objektivt konstaterbara bevis för detta kunde inte uppvisas vilket styrelsen för Fly Me Europe AB meddelade styrelsen för Fly Me Sweden AB.
Styrelsen för Fly Me Europe AB anser att den uteblivna betalningen om MSEK 33,7 och åtgärden från Fly Me Sweden ABs kortinlösande bank att hålla de sedan tidigare spärrade medlen om drygt MSEK 60 på bolagets konton spärrade i förening med den kortinlösande bankens besked kring midnatt den 1 mars att inte acceptera FlyMe’s begäran om förlängning på kortinlösenavtalet och att ej heller friställa likvid för flygoperationen, är orsaken till att Fly Me Sweden AB hamnat i en situation där inget annat alternativ fanns än att avbryta verksamheten med konkurs som följd. Det är djupt beklagligt att ett bolag som genom hårt arbete från sina många kompetenta och ambitiösa medarbetare just positionerat sig för framgång, tvingats stängas under dessa förhållanden.
Styrelsen för Fly Me Europe AB har fattat beslut om att upprätta kontrollbalansräkning så snart det är praktiskt möjligt för att därefter kalla aktieägarna till bolagsstämma för beslut om bl a nedskrivning av aktierna i Fly Me Europe AB efter dotterbolagets konkurs och övriga frågor som kan bli aktuella i anledning av dotterbolagets konkurs.
Styrelsen i Fly Me Europe AB har även vidtagit indrivningsåtgärder för att driva in den uteblivna emissionslikviden MSEK 33,7 samt arbetar nu bl a för att färdigställa kontrollbalansräkning, omarbetad bokslutskommuniké samt publicering av klargöranden från Fly Me Europe AB i bl a frågor som diskuteras i media avseende bl a bolagets investeringar och garantiavgifter i samband med emissioner.

Källa : Flygrevyn

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 14:27
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Även vi har förlorat våra biljetter och därmed troligen drygt 6000:- vilket är trist, men vi bokade nya med Sterling. Har ni betalt med Visakort så ska ni göra en kortreklamation till den bank kortet är knutet till. Handelsbanken vet jag har i stort sett lovat sina kunder att de ska få pengarna tillbaka. Swebank däremot kunde inte lova något men det kostar ju ingenting att försöka.
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:21
MajaLotta MajaLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Flyget bokat!

Hej på er!!
Också jag som många av er andra förlorade pengar nu i och med FlyMe´s konkurs, våra biljetter till Rhodos för 6500 kr försvann ju över en natt.

MEN efter kontakt med Amerikan Express (som vi betalade med) i fredags så sa de att vi med största sannolikhet får tillbaka våra pengar tack vare en försäkring de har.....så ni som betalat med kort glöm inte kolla.

Så än så länge vågar jag inte hurra men hoppet återvände om att kunna komma iväg någonstans i sommar.

//MajaLotta
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 19:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Nyss hemkommen från en skön skidsemester i Sälen, så måste man börja röja i detta. Vi hade bokat till Rhodos med "FlyMe to the moon", med avresa den 2/6. 4300 hade vi betalt redan i höstas.

Trist, men det var en chansning. Vi hade ju redan då hört om att bolaget hade problem. Vi åkte även med dem förra året till Kreta. 19 pers ombord, så det var ju inte utan att man började fundera.

Har nu kontaktat banken för att ev försöka få pengarna åter av dem. Har inte några större förhoppningar om att lyckas. Får väl hota med att flytta huslånet eller nåt...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 20:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Ny resa bokad! Det blev Kreta, 6000 ToR med Apollo (2 vx & 1 barn).

/Netwolf

Senast redigerad av Netwolf den 2007-03-04 klockan 20:18. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 00:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad

...jag blev också av med min biljett från Göteborg till Rhodos den 7.4.....och även Tommy Adamsson blev drabbad.Han skulle med samma plan och följa med till Karpathos en vecka....

Mikke
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 00:44
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Usch vad arg och besviken och ledsen man blir när sånt här händer! Vi är en stor familj på 6 personer så vi har förlorat 10.000 kr i konkursen, pengar som antagligen bara går upp i rök eller sugs in i ett stort svart hål. Det finns en liten chans att banken betalar en del av förlusten men det allra värsta är faktiskt inte pengarna utan att båtluffen inte blir av! Vi kommer aldrig att hitta så billiga biljetter igen från Göteborg till Grekland. Visserligen kan man ju åka billigt från både Stockholm och Kastrup, men då ska man ta sig dit och det är så smidigt att åka från Landvetter. Eller också kan man ta sista-minuten charter till tex Kreta men det lockar inte just nu. Det var det fria härliga oplanerade båtluffandet som lockade.
Och vi som längtade så till Amorgos!
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det var en intressant utveckling vi fick del av i eftermiddag. Konkursförvaltaren går ut med att han nästan rott en försäljning av FlyMe i hamn och att den nye köparen i så fall tar över åtaganden mot kunderna, dvs kör de planerade avgångarna!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=625040

Man tycker ju att han ska vara ganska säker på sin sak innan han släpper något sådant till media.
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Man tycker ju att han ska vara ganska säker på sin sak innan han släpper något sådant till media.
Hoppas verkligen det stämmer, de nya ägaren kan i så fall räkna mig som kund i framtiden, smart drag av de som skall driva det vidare.
//Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 07:54
Elisabets avatar

Där flög min skåneresa. Utan mej.

Här är deras pressmedelande
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Där flög min skåneresa. Utan mej.
Trist!

Hur många är det av oss Kalimerare som drabbas?
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Trist!
Hur många är det av oss Kalimerare som drabbas?
Det er vel dessverre ganske mange , jeg føler med alle dere som rammes av denne konkursen
- det er virkelig for j....g
Kari
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:43
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Ja, då gick det inte längre då. Redan i höstas skrev jag att fly-me biljetter var ganska hög risk. Lite förvånande att dom orkade hålla ut ända hit...
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:48
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Lite förvånande att dom orkade hålla ut ända hit...
Ja, faktiskt. Det är jäkligt trist. Inte bara för alla resenärer som nu drabbas, vi som inte bokat drabbas indirekt, ju färre bolag det finns desto högre priser. Såg på nyheterna precis, ett par på Arlanda intervjuades, de skulle flyga från Stockholm till Göteborg. Biljetten hade kostat 780 kr för båda, 750 kr var skatter och avgifter. FlyMe tjänade 30 kr på deras biljetter. Inte konstigt om man går i konkurs med sådana marginaler.
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:44
Elisabets avatar

Det var säkert många som bokade 1 kr-resor för en tid sedan.

För mig handlar det inte om så mycket pengar (825 kr) - och det finns ju en liten chans att man får igen dem, beroende på vad de har för skulder. Om det finns några pengar så får ju staten alltid sitt först och sedan kreditgivarna. Kunderna kommer i sista hand.

Så nog är det bäst att räkna med att pengarna är förlorade. Otroligt ledsamt för alla som sett fram emot härliga greklandsresor (och andra resor).
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:50
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Otroligt ledsamt för alla som sett fram emot härliga greklandsresor (och andra resor).
Precis. Det handlar kanske inte om så mycket pengar (även om det finns dem som förlorar mycket), värre är om man inte kommer iväg alls.
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Här har vi en familj på tre personer som skulle åkt den 25:e juli.
Tre familjer, totalt nio personer

Hade en ängel som vaktade mig i förrgår, kan man säga så när det "bara" handlar om pengar, och inte om liv? Då jag höll på med inrikesflyg från Aten till Paros, hade stämt av med alla inblandade, hade mailkontakt med Olympics kontor/agent i Köpenhamn och fick helt plötsligt en stark känsla av att vänta med dem, på så sätt "sparade " jag ca 2000 kr per familj.

Vad man kan läsa i Fly Me´s pressemdelande så finns det ju, om än en liten, chans att få tillbaka något.

Janne: Vi låter nedräknaren vara kvar, har inte gett upp hoppet om att fira min födelsedag på Antiparos, det är lite av en tradition
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:14.