![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har anmält mig till Stockholm
![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Någon som kan ge en utförlig beskrivning??? |
|
||||
|
||||
![]()
Du får jättebra hjälp av Dimitris när kursen börjar.Han lägger ut bilder och text så det finns inte en chans att inte förstå det.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hoppas den här lilla introduktionen kan vara till hjälp
![]() I kontrollpanelen finns en mapp som heter Nationella inställningar och språkinställningar. Den går du in på och väljer fliken "Språk". Överst står sedan "Texttjänster och inmatningsspråk" och sedan en ikon "Information" som du klickar på. Här inne kan du sedan lägga till de språk du är intresserad av och därefter kan du lätt skifta mellan de olika språken genom att klicka på den lilla ikonen som du troligtvis har nere i aktivitetsfältet. Finns den inte där är det bara att lätta till den via kryssrutan "Visa språkfältet på skrivbordet" Lycka till ![]() //Zanét |
|
||||
|
||||
![]()
Hej på er
Jag har sedan fler år tillbaka ett tangentbord med båda språken på knapparna. Köpte mig ett nytt för två månader sen på Kotsovolos 17,9€ har man ett sånt är allt löst plus att grekiska måste finnas med i tecken och språktabellen. Be någon som är i Grekland att inhandla ett. Kotsovolos ligger mitt i Xania och är busenkelt att hitta. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Hej alla blivande studenter.
Jag går också andra terminen i Umeå precis som ciakooler. Fast nu är kursen slut, vi tentade igår. När man gjort som Zanét beskriver och sen vill skriva med grekiska bokstäver kan man ha god hjälp av en bild över hur bokstäverna ligger på tangentbordet. Jag har gjort en beskrivning som finns på http://www.evasresor.se/ellinika. I den finns också en bild som man kan skriva ut och klippa ut och tex tejpa fast nedtill på skärmen. Lycka till i höst! PS till Lissi: Tack igen för filmen. Den har jag sett om många gånger. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
JA så har man då blivit "antagen" och tackat ja till nygrekiska kursen i höst! Säkert ångrar jag mig många gånger..Nu ska jag skaffa mig ett grekiskt tangentbord när jag är på Naxos... annars ska jag läsa Din länk noga EvaA..tyckte det var svårt att se förra gången jag kikade... Det ska bli KUL!! ![]() Lissi - fortfarande sommarlov dock... |
|
||||
|
||||
![]()
Här är en till som kommit in, jag är glad men skräckslagen! Men skam den som ger sig, ska man bo i Grekland så måste man ju kunna lite.... Har inte studerat på universitet på 28 år(är 58) men det ska bli så kul!!!!
Ingegerd |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kom också in! Så nu är vi åtminstone tre i "klassen"! Vi får stötta varandra!
Gunilla |
|
|||
|
|||
![]()
Så trevligt med klasskompisar!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har blivit antagen både till kursen i Sthlm och kursen i Umeå, men vet inte än vilken jag skall tacka ja till - skulle vilja veta litet mera om ev. skillnader mellan kurserna (förutom att Umeå har tenta via nätet och Sthlm på plats). Är det som Zanét tror att den i Sthlm är mer inriktad på det praktiska, d v s mer kommunikation än teori? Någon som vet?
/IngegerdN |
|
||||
|
||||
![]()
Kan du inte maila kursledarna och fråga var deras tonvikt ligger.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Ann |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har försökt öppna dokumentet "Grekiskt tangentbord "och får bara upp skylten"Dokumentet skadat och kan inte repareras!!"
Hur har ni andra lyckats??? |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Lissi för mig funkar det, vet inte om det fungerar bättre för dig att gå direkt till sidan http://evasresor.se/ellinika/images/...angentbord.PDFdu kan ju pröva. Mvh Ann
|
|
|||
|
|||
![]()
Nä, samma resultat" Dokumentet är skadat. Kan inte repareras...
Jag får kontakta Eva direkt .. |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken kurslitteratur ska vi skaffa och var köper vi den?
Gunilla |
|
|||
|
|||
![]()
Boken heter NYGREKISKA..men allt sånt får vi veta vid introduktionen.. Jag har en gammal upplaga, men det har kommit en ny...Synd att det inte är ELLINIKA TORA, den är mycket bättre!! All kurslitteratur kan man köpa via Akademibokhandlare...
Jag tycker att det ska bli jättekul att sätta igång med grekiskan igen! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det ska bli kul! Jag har gått nybörjargrekiska på ett studieförbund tidigare, började 4 gånger och kom som längst till termin 3. Dom lärare jag haft har varit två grekinnor och en svenska som varit gift med en grek. Ingen av dom var utbildade lärare. Istället för att lära oss grekiska handlade det mest om att prata om Grekland på svenska. Det här känns som det är på riktigt!
Gunilla |
|
|||
|
|||
![]()
Jag gick 6 terminer på Folkuniversitetet i Kalmar med en infödd grek som lärare..(Han var från Volos) Vi var 16 när vi började men termin 7 skulle börja var det bara 3 kvar så det blev ingn kurs... Det "närmsta " som fanns i svårighetsgrad som alternativ blev termin 3(!) men det hoppade jag på bara för att hålla igång grekiskan..Sen blev vi för få nästa termin igen så det blev termin 3 en gång till
![]() ![]() Nu bor jag i Lund men där har utbudet på grekiska varit MAGERT om man inte går på universitetet.. Så nu ska jag börja om helt...och se hur det funkar!! Det ska bli jättekul..om jag bara fixar tangentbordet! Är det nån här av er som kan öppna filen från Eva A och kopiera till ett worddokument och skicka..Går det? ![]() ![]() Hur har ni andra kämpat genom åren??? Lissi Senast redigerad av Lissi den 2007-07-12 klockan 11:04. Anledning: Fel i texten |
![]() |
|
|