Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-19, 10:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Öar i dvala

Sista veckan i september var jag på Skopelos. Jag tyckte att det var lite väl sent att vara där. Mycket var stängt och det märktes att man hade börjat förbereda sig för att gå i dvala. Till Alonissos åkte vi bara över dagen, men känslan var inte mindre där.

På Skiathos där vi var första dagarna i oktober märktes det tydligt att det var i slutet av säsongen, men det stängdes inte igen på samma sätt.

Förr har jag varit lika sent på Rhodos, Tilos och Karpathos men där kändes det inte lika stängt som på Skopelos.

Sitter nu och funderar på öar som Sifnos, Milos, Folegandros och Amorgos. Även Lipsi, Fourni, Ikaria, Patmos och Samos. Hur är det på de öarna efter den 20 september och i början av oktober? Har de hunnit börja förbereda dvalan då?

Vad säger ni som brukar resa på senhösten?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-19, 10:47
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Öar i dvala

Hej!
Har inte varit på de öar du vill till men har varit på Naxos i september-oktober ( åkte hem 6/10 tror jag) och där började man stänga några restauranger på Agia Anna, men fortfarande var en hel del öppna. Har också varit på Kreta till 12 oktober och där vi var verkade det inte som om man stängde ner än. Dock hade vattenlandet stängt den 10 oktober pga dåligt väder någon dag. Vi kom dit den 11:e......

Carina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-19, 17:36
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Öar i dvala

Vad bra att du tog upp detta, Elisabet! Drömmen om en sen höstresa (någon annanstans än Kreta) lever fortfarande. Vi vill gärna ha ett resmål med "liv", så det börjar luta åt Rhodos eller Aten, och i så fall en vecka, eftersom vi redan har bokat Kreta/Karpathos i maj. Har lovat att besöka dottern i USA i juni också... Så alla ni senhöstresenärer, kom gärna med ytterligare tips, tack!

Ivi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-19, 17:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Öar i dvala

ÅH Ivi...GE ATEN EN HÖSTVECKA!!!! Det måste vara den ultimata tiden att vara i Aten och ALLT är öppet..musikbarer, konserter om Du vill och BADVÄDER!!
Lissi - som längtar dit
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-19, 18:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Öar i dvala

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Vad säger ni som brukar resa på senhösten?
Jeg sier som jeg har sagt før: Fastlandet stenger ikke! Det er masse flotte steder på fastlandet å dra til, inkludert Athen. (Og Nafplio, men alle er vel lei av at jeg nevner det )

Jeg skjønner at mange synes det er "noe spesielt" med øyene, men gi fastlandet en sjanse, så vil dere se det er "noe spesielt" der også!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-19, 21:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öar i dvala

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg sier som jeg har sagt før: Fastlandet stenger ikke! Det er masse flotte steder på fastlandet å dra til, inkludert Athen. (Og Nafplio, men alle er vel lei av at jeg nevner det )

Jeg skjønner at mange synes det er "noe spesielt" med øyene, men gi fastlandet en sjanse, så vil dere se det er "noe spesielt" der også!
Jag har all respekt för din och andras känsla för fastlandet och det är bra att du påpekar det, för det är säkert inget ovanligt att man frågar/pratar om öarna av bara farten, utan att tänka på att Grekland är så mycket mer.

Men just för mig så är det faktiskt inte så. Tjusningen i Grekland för mig är öarna, ju mindre ö och mer ökänsla desto bättre! Vill jag uppleva fastland så väljer jag företrädesvis andra länder än Grekland. För mig är det alltså själva ö-känslan som är en mycket stor och viktig del av upplevelsen och meningen med att åka till just Grekland.

So I´m sorry men jag upprepar frågan: hur är det med höstöppenheten på de grekiska öarna?

Senast redigerad av Elisabet den 2007-01-19 klockan 21:46.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-19, 22:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Öar i dvala

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Vill jag uppleva fastland så väljer jag företrädesvis andra länder än Grekland. För mig är det alltså själva ö-känslan som är en mycket stor och viktig del av upplevelsen och meningen med att åka till just Grekland.
Jag kan bara säga en sak i bästa välmening: DU MISSAR MYCKET!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-19, 23:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Öar i dvala

Vi var på Naxos c:a 16-25 september, det märktes i Agios Prokopios att det började stängas ner mot slutet, jag skulle bland annat handla Gyros en kväll men det fanns inte i hela byn. Däremot var det enligt uppgift full fart i Naxos stad fortfarande.
Vi funderade lite på att åka vidare till Syros efter Naxos men blev avrådda av Vaggelis då han trodde att det skulle vara ännu mera nerstänkt i småorterna där. Fortsatte därför till Naoussa, Paros och där märktes inte av att det höll på att ta slut på säsongen på annat än att det var lite folk där.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-20, 01:01
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Öar i dvala

Vi har åkt i mitten/slutet av september 1-3 veckor
Lefkas 2002
Lesbos 2003
Kalymnos 2004
Kreta 2005
Lefkas 2006
Vi har inte haft problem med stängda aktiviteter någonstans.
För oss är det perfekt, lägre priser, varmt i vattnet men inte så hett
i luften och mindre turister.

//PO
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-20, 08:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öar i dvala

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag kan bara säga en sak i bästa välmening: DU MISSAR MYCKET!
Ja visst kan man se det så. Man missar ju mycket varje dag på grund av att man är där man är och inte på alla andra platser.
Livet handlar ju om att prioritera och det jag prioriterar i Grekland är möjligheten att få uppleva verklig ö-känsla. Inget annat europeisk land ger så många möjligheter till det.

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
För oss är det perfekt, lägre priser, varmt i vattnet men inte så hett i luften och mindre turister.
Exakt detsamma gäller för mig, skulle inte på några villkor kunna tänka mig att åka till Grekland mellan midsommar och mitten av september. Men som sagt, på Skopelos kändes det att säsongen var slut och att många näringsidkare inte längre brydde sig om om det gick att tjäna några slantar på de turister som var kvar eller ej. Jag förstår dem, men för oss var det ju lite trist.

Tack ni som svarat, jag ser fram emot fler synpunkter!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-20, 10:16
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Öar i dvala

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
skulle inte på några villkor kunna tänka mig att åka till Grekland mellan midsommar och mitten av september.
Samma här! Fixar inte värmen helt enkelt Kreta och Karpathos har absolut inte kännts som öar i dvala i september/oktober, men där har du väl redan varit, eller hur?

Ivi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-20, 10:56
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Öar i dvala

vi har åkt till kos patmos leros kalymnos lipsi nissyross tilos rodos karpatoss kreta symi kasteloriso santorini samos sista veckan i sept. första veckan i okt.lite lugnare och vädret lite behagligare sista tjugo åren och inte upplevt några större problem. hälsn jan.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-20, 13:41
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Öar i dvala

Den 15 oktober stängde det mesta på Tilos år 2006!! Kan tänka att det är så varje år, att det tar slut efter andra veckan i oktober!!
Marie

Senast redigerad av Marie_W den 2007-01-20 klockan 14:03.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT