Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-24, 20:40
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Hjälp en journaliststudent!

Hej på er allihopa!

Tänkte höra om det är nån som har koll på nån tidning, teve- eller radiokanal som det är möjligt att få praktikplats på för en journaliststudent... Det gäller fyra veckor, i vår.
Det är svårt att hitta plats någonstans, så jag tänkte passa på att utnyttja forumet för att se om det finns nån som har nåt tips att ge.

Det ska helst vara i Stockholm, Mälardalen, Kalmar eller Luleå...

Kram/Janna (med lite panik över detta...)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-24, 21:46
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Hjälp en journaliststudent!

Hej,

Jag har ingen aning om något ställe som har praktikplatser, men vad jag föreslår är att:

- Ring inte. Skriv ett brev istället. En kort redogörelse behöver inte vara ett fullt CV direkt, utan mer några rader om dig själv.
Brevet skulle jag ställa till Personalansvarig på resp bolag. Ett telefonsamtal kan man avstyra ganska lätt, men ett brev tycker jag man ska få besvarat.

- Längden på praktikplatsen säger du ska vara 4 veckor.
Tänk på att det kan vara jobbigt att binda sig för fyra veckor på ett och samma ställe, föreslå kortare tid om du kan tänka dig det, och i så fall ha fler möjligheter att komma till ett annat ställe under resterande tid.

- Ett plus tycker jag är att du är ute i mycket god tid. Det är till våren du behöver ha din praktik. Det är inte fråga om att komma om en månad eller så ... Det tror jag är ganska avskräckande. Istället har man tid att verkligen fundera, både för din egen del som deras.

- Vissa arbetsplatser har "avtal" med vissa utbildningslinjer, försök få reda på vad just deras media-företag har för policy.

- Fördel är ju även åldern - att det inte är fråga om en 15 åring som behöver en prao-plats, utan en mer vuxen elev som har en journalistisk inriktning - måste vara ett pluss tycker jag.

Vet inte om ovanstående kan vara till någon hjälp men lycka till i alla fall! Ge inte upp!

Kram från Chris
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-24, 21:53
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hjälp en journaliststudent!

Har skickat lite till din box!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-24, 23:21
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Hjälp en journaliststudent!

Hej Janna!

Jag är journalist, jobbar på SVT. Har även jobbat fyra år på Sveriges Radio, samt Aftonbladet och några dagstidningar. Du får gärna skicka ett mejl till mig med frågor. Det är bra om du skriver villken utbildning du går, vilket år, vilka övriga arbetsplatser du jobbat på och vad du helst skulle vilja göra.

Kan inte lova någonting, det är som sagt tufft att få praktikplats i dag, var mycket lättare när jag pluggade. Men förhoppningsvis kanske jag kan slussa dig vidare eller bidra med kontaktuppgifter.

PS. Åker till Barcelona på lördag, så om du inte får svar på en gång så vet du varför.

- Cecilia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-25, 16:26
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Hjälp en journaliststudent!

Jag har hört att tidskriften 00TAL tar emot många praktikanter. Prova där!

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-25, 17:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp en journaliststudent!

Undrar om detta med att det är svårt att få praktikplats är ett storstadsfenomen? Jag törs garantera att om du ringer NSD eller Kuriren i Luleå så får du en plats så gott som med detsamma!

Numer är de ju så få på redaktionerna så de tar med glädje emot gratis arbetskraft, under förutsättning att man är någorlunda självgående förståss!
Och lediga arbetsplatser har kvar de sen den tid när det inte var så få.

Vill du ha nåt namn att ringa så hör av dig i inboxen. Och skulle det bli i Luleå du hamnar så kör vi (minst) en kväll på Kafelino tillvåren!!

Elisabet
- som har intagit grekisk lunch på Kafelino med delar av redaktionen på NSD
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT