![]() |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Vi åkte idag på fm från Göteborg, caféerna var stängda på Landvetter utom det stora. Det var jag o hustrun som tog en fika o tittade på 200 tomma stolar, eftersom vi o ett par till var de enda kunderna under den timma vi väntade.
Därefter flyg till Amsterdam, där var det som vanligt men mindre folk. Byte till Aten o 3 timmars flyg. Framme möttes vi av en ganska lugn flygplats, men inga restriktioner och ingen Corona information. Hämtade hyrbilen och efter 20 min rullade vi iväg. Framme i Loutraki efter en dryg timma, gick på supermarketen o handlade, fick en nummerlapp när vi kom som vi lämnade när vi betalade, antar att de håller koll på antalet kunder i butiken, eller så är det ett spel för myndigheterna. Nu håller vi oss i huset i staden några dagar, sen tänkte vi isolera oss i sommarstugan ca 1 vecka innan vi återvänder. Liksom berättat direkt ur hästens mun, och fakta. Men många rykten florerar på alla kanaler.. Men nu rustar vi o putsar hus o stuga i ett par veckor. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Spizeman: så skönt att allt gick bra! Du får hälsa Grekland så gott, vet ju inte när man kommer dit igen.....
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Det ryktas om nya regler redan imorgon, men vi kom hem i tid. O nu blir vi här i 2,5 månader, eller så länge snuset räcker.
Dag 1 innebär Ozou o stekt svensk falukorv, o då upplever vi känslan av att vara i paradiset. (I Sverige äter vi däremot aldrig falukorv) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Spizeman, fint att resan gick bra och ni är framme. Kom ihåg att hålla er friska!
Fint om du rapporterar lite till oss då och då! Undrar hur lååång denna tråd komer att bli. ![]() / Anne |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Härligt Spizeman, att resan gick fint! Tack för att du ger oss rapporter om läget
![]() /Netwolf |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() Ta hand om er!
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Idag säger de att det där med karantän för över 70-åringar inte är obligatorisk. Om man måste till butiken får man gå dit. Och visst får man gå ut, men man bör hålla distans till folk. Meningen är väl att folk skall förstå att om det bara är möjligt skall man hålla sig hemma. Om det är en mera obligatorisk karantän för t.ex Spizeman & co när de kommer till Grekland, det vet jag inte. Kanske Spizeman kan berätta sen? Men man måste ju få gå till butiken och handla om inte någon annan kan göra det. / Anne |
|
#8
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Allt är som vanligt i Sverige! ![]() ![]() /Netwolf[/QUOTE] |
|
#9
|
||||
|
||||
|
På SVT står det att sammankomster med fler än 10 personer förbjuds, vilket bland annat innebär att restaurangerna stängs.
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Över 70-åringar skall vara hemma i karantän. Min mamma som är 90 var till butiken igår även om min bror som bor nära har sagt att han handlar åt henne. Men det var bara så snabbt, sa mamma. Nu är det nog slut på även snabba besök. Sverige tycks fortfarande inte ha tagit till några strikta åtgärder? / Anne |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
"Från och med imorgon kommer alla Sveriges högskolor och gymnasieskolor rekommenderas att gå över till distansutbildning, säger statsminister Stefan Löfven (S) på en pressträff. Folkhälsomyndigheten rekommenderar alltså att undervisningen i gymnasie- och högskolan inte ska bedrivas i skolans lokaler. Motsvarande rekommendation gäller för yrkeshögskolan och komvux, säger generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson. – Gymnasieelever är inte i behov av omsorg i samma utsträckning som elever i grundskolan eller förskola, säger han. Samtidigt utesluts inte att samtliga skolor, inklusive grundskola och förskola, kan komma att stängas, säger utbildningsminister Anna Ekström (S)." |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
Citat:
har uoversiktlige konsekvenser. Bare siste uken er der 84 000 nye arbeidsledige her.Edit. Det gjør meg rasende/arg at politikere og helsetopper gir råd (og varsel om straff til befolkningen som ikke følger nye krav), som de ikke nødvendigvis føler seg forpliktet av selv. Etter at Helsedirektøren gjorde fritak for seg, havnet 39 mennesket i karantene. Justisministeren holdt pressekonferanse på sitt kontor, hadde hun vært en vanlig borger, underlagt samme råd og regler som andre, ville det vært skandaløst. Ikke veldig tillitsskapende. Senast redigerad av malou den 2020-03-17 klockan 20:26. |
|
#14
|
||||
|
||||
|
|
![]() |
|
|