Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-14, 13:39
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ...

Karin

Håller med dig Karin.

Ulla
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 21:46
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ...

Karin
Det där om att släppa ut ungdomar på stan, det är inte riktigt så det blir när man väl kommer till det. Här i Grekland när skolorna stängde, så blev det precis som du säger först, dagen efter beslutet så satt alla ungdomar på caféerna. Men i och med att skolan stängde så har det bildats en allmän opinion nu om att vi alla ska göra en team effort för att få bort det här viruset, så har det pratats väldigt mycket om att man ska försöka stanna hemma så mycket som möjligt. Så när ungdomarna samlades på caféerna så blev alla mycket upprörda och rent av arga, så nästa dag togs beslutet av staten att stänga alla caféer, restauranger och barer. Idag åkte vi med barnen till stranden för att det var så fint väder och det finns inget annat att göra med dom just nu (lekparker också stängda) och det var fullt med folk. Ja självklart blev alla andra som stannar hemma jätteupprörda, så upprörda att staten nu stänger alla organiserade stränder i Aten också. Folk försöker få alla att stanna hemma, även om det inte finns nån karantän lag än. Jag tyckte stängningen av stränderna var helt överdriven, hur hög smittorisk kan det vara där??? Men iallafall, det jag försöker säga är att när det väl kommer till stängning av skolor så börjar alla tänka väldigt annorlunda och säkerligen kommer andra saker stänga ner också. Scenariot att massa ungdomar skulle sitta på caféer istället lär inte finnas. Här höll det i en dag.

Själv funderar vi på att åka till byn med barnen. Där kommer de kunna vara ute mer. Inte så mycket människor och friare. Förstår inte hur mina energiska fyraåringar skulle klara av en eventuell karantän och vara hemma hela tiden. De skulle bli galna och vi också.
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

3. Italien, 9 172 fall, 463 döda

13. Sverige, 261 fall, 0 döda

15, Norge, 209 fall, 0 döda

Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....
De har ökat mycket sedan den 9 mars. Nu ser det ut så här:

Italien. Drygt 15 000 smittade och drygt 1000 döda.

Sverige: 814 smittade och två döda.

Norge: 996 smittade och en död.
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 21:16
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Jag är absolut inte medicinskt sakkunnig. Jag har stor respekt för epidemier och världsomfattande sjukdomar av diverse slag. Men ....... i all denna folkstorm, politikerstorm, mediastorm mm som just nu breder ut sig över världen så försöker jag att sätta mig ner och samla intryck och fakta som rapporteras och fundera och reflektera lite.

Här är lite siffror som jag funnit i mitt sökande på nätet.

20 länderna med flest antal smittade
Land/Antal fall/Antal döda

1. Kina, 80 739 fall, 3 120 döda

2. Sydkorea, 7 478 fall, 53 döda

3. Italien, 9 172 fall, 463 döda

4. Iran, 7 161 fall, 237 döda

5. Frankrike, 1 412 fall, 30 döda

6. Tyskland, 1 191 fall, 2 döda

7. Spanien, 1 102 fall, 28 döda

8. USA, 624 fall, 22 döda

9. Japan, 530 fall, 9 döda

10. Schweiz, 374 fall, 2 döda

11. Storbritannien, 321 fall, 5 döda

12. Nederländerna, 321 fall, 4 döda

13. Sverige, 261 fall, 0 döda

14. Belgien, 239 fall, 0 döda

15. Norge, 209 fall, 0 döda

16. Singapore, 160 fall, 0 döda

17. Österrike, 131 fall, 0 döda

18. Malaysia, 117 fall, 0 döda

Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....

Jag funderar en del kring hur mycket skada och hur många mänskliga tragedier och dödsfall som orsakas av alla mer eller mindre panikartade åtgärder som nu vidtas världen över. Mer eller mindre genomtänkta.

Vad kommer det att innebära i ett samhälle som håller på att falla samman pga massor av konkurser och ett näringsliv med stora problem. Massarbetslöshet med folk som mister sin försörjning. Hur många förstörda liv och hur många dödsfall orsakas av de panikåtgärder som nu vidtas.

Det är också fantastiskt vilket folkligt engagemang som uppstått för att försöka begränsa effekterna av virussjukdomen. Frågan är hur vi ska kunna begränsa och dämpa effekterna av alla panikartade åtgärder i samhället och agera på ett sansat sätt. Och hur väl lyckas vi avväga vilket som orsakar mest skada, virussjukdomen eller motåtgärderna?

När det t ex gäller dödsfall i trafiken så har vi i massor av år talat om en nollvision. Vi har kommit en bra bit på väg. 2019 omkom "bara" 223 personer i trafiken i Sverige. En rejäl förbättring jämfört med vad det har varit längre tillbaka. Men ändå .... ganska många. Och inte bara vid något enstaka år i form av någon tillfällig epidemi utan år efter år efter år. Men .... inga panikåtgärder där inte!

Under 2018 dog i Sverige 1268 personer genom självmord, varav 938 var i ålder 15 - 64 år. Det är inte osannolikt att många av dem orsakades av mental ohälsa, d v s en uppenbart mycket allvarlig sjukdom. Detta pågår också år efter år efter år. Inte heller det orsakar några större panikåtgärder, om ens stora åtgärder alls. Resurserna är ju som bekant begränsade.

Jag vill inte på något sätt förminska allvaret i den pågående pandemin i världen. Men kanske vore det på sin plats med lite mera vett och sans.

Hur mycket av skadorna (inklusive dödsfall och mänskligt lidande) som vi nu och framöver får uppleva orsakas av själva sjukdomen och hur mycket orsakar vi tillsammans genom många väldigt dåligt genomtänkta åtgärder och handlingar?

Masse
Ja "vett och sans" är ju det svenska mottot så att säga. Problemet med den här sjukdomen är ju att den är så aggressiv, den smittar mycket mycket lättare än en vanlig influensa. Det kan mycket väl vara så att dödsfallen inte är större än en vanlig influensa procentuellt sett, det där orkar jag inte ens spekulera i även om otaliga försöker, men då fler blir smittade så kommer ju fler dö i antal. Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt att förstå. Om man låter det här viruset härja fritt så kommer det leda till väldigt många dödsfall. Däremot de länder där allt stängt och man blivit ombedd att stanna hemma, där har man lyckats bromsa det. Att det inte är större antal smittade och döda i världen beror just på att många länder tagit åtgärder nu. Hur skulle situationen varit i Kina nu om de inte gjort nånting? Varför kan inte Sverige se hur utvecklingen varit i andra länder och lära sig av det?

Folk pratar om att det inte går att stänga skolor för att vårdpersonalen behövs. Vad är värst: att stänga skolor och förlora vårdpersonal när vården ännu inte är överbelastad av Coronafall, eller ha öppna skolor och inte ha tillräckligt med vårdpersonal och sängar på sjukhusen för alla de Coronafall som de kommer översvämmas med?
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 10:03
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Undrar..ni som bokat/ar av..är det charter eller egenbokade resor?
/ Kajja
För min del var det en charterresa som jag bokade av.
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 11:48
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Vi har en resa bokad till Madeira på tisdag. Vi är väldigt tveksamma till att genomför den. Vi har talat med flera vänner inom vården, vilka samtliga avrått oss från att resa. Vi hoppas att UD gör som Norge och avråder alla resor utomlands. Annars får vi noga räkna med att pengarna är bort, men förhoppningsvis till priset av en god hälsa.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 12:23
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Vi bor 3,5 mil fra grensa til Sverige. Nå er universitet, skoler og barnehager stengt. De som har muligheter har hjemmekontor. Frisørsalonger stengt, alle idrettsarrangement avlyst, alle konserter ol avlyst. Det går ikke charterturer fra Norge fram til 14. april, det kommer garantert til å forlenges. Vi anbefales å holde oss hjemme og ikke omgås andre enn de vi bor sammen med. Barn bør ikke leke med andre enn søsken eller fast lekekamerat.
Dette gjør at sentrum her vi bor (ca 20.000 innbyggere) er øde og stille.
Allikevel er det altså folk som reiser til Sverige og hamstrer mat. Tusenvis av nordmenn reiser til tross for sterke advarsler på hyttene sine, til små kommuner som ikke har apparat for å hjelpe smittede. Nå leser vi at det allerede er smittede.
Og dette gjør de jo kun ut fra egoisme. Mens vi andre prøver å innordne oss en ganske annerledes hverdag, gir noen blaffen.
Det er jo helt klart at det hjelper ikke å overlate dette til folk selv, det trengs strengere kontroll. Og det kommer nok. Og raskt.
Det virker jo mindre dramatisk i Sverige, men det er vel temmelig sikkert at dere også blir rammet som oss.
På snakk om reising, så kan vi ikke tenke oss at det blir noen Hellastur i juli som vi planla. Ikke sikkert det blir noen denne sesongen i det hele tatt, viruset er jo i alle land i Europa.
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 12:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 13:37
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse

Bra skrivet Masse
Ulla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.