Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-20, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022

Läste i grekisk media nu på morgonen att en ny variant av Omikron har hittats i Grekland, den heter Omicron BA.5 och är ännu mer smittsam, men inte farligare än tidigare varianter.
Svara med citat
Gammal 2022-04-14, 18:12
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Janne, skulle det funka för dig att ta upp den igen? Trenden i Grekland är att fallen minskar något men att se hur det är på de olika öarna har varit så bra!
Trenden är nedåtgående, idag rapporteras "bara" 9308 nya fall och 57 avlidna (totalt 28 4006).

På den här kartan kan du se vilka öar och platser som är mest drabbade, vilket är i stort sett hela Grekland. Kartan uppdaterades den 12 april.
Svara med citat
Gammal 2022-04-14, 23:43
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Tack Janne!
Då hoppas vi på mer orange färg vid nästa rapport🙏
Har faktisk lite ågren över att ta fyran. Blir så himla dålig efter varje vaccin.
Mina föräldrar har tagit fyran, influensasprutan och ett vaccin mot lunginflammation.
Endå blev båda jättesjuka nyligen!
Min far har legat inne nu i 4 dagar med dubbelsidig lunginflammation och fått syrgas och antibiotika mm. Min mor ska använda inhalator minst en månad till. Och detta var inte corona. Det är många andra otäcka baciller i omlott numera
/ Kajja 😥
Svara med citat
Gammal 2022-07-06, 09:47
Kalimeras avatar
Admin

Som i flera andra länder ökar antal Covid-19-fall i Grekland. I Grekland har ökningarna varit tämligen höga den senaste tiden. Igår rapporterades 30 588 nya fall, flest i Attica (Aten), men även på exempelvis Kreta. Antal dödsfall ökar också, precis som antal patienter på IVA. Av dagens 182 533 tester var 15,24 % positiva, och det är väldigt många.

Det har pratats om att återinföra vissa restriktioner,
som att bära mask på fler platser än idag. Idag ”måste” man ha mask inomhus på färjor, i lokaltrafik (ex buss och tunnelbana) i taxi, på apotek och på sjukhus.

Maskbilden är från Livadi Geranou på Patmos, som ni kan läsa om här.
Svara med citat
Gammal 2022-07-10, 12:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, då blev det till slut min tur. Under veckan insjuknade jag i en märklig förkylning och när febern kom (har ALDRIG feber), så togs ett Covid-test, som visade positivt.

Mår efter omständigheterna bra, men hostan är svår nattetid. Nu börjar febern släppa lite och man har medicinerat sig med tabletter. Min kära hustru säger dock att man ska ta TVÅ alvedon, men det tror jag hon har hittat på...

Det märkliga är lukt och smak. Ja, luktsinnet har jag tydligen haft dåligt sen innan, men inte ens om jag doppar näsan i en pelargon luktar det nåt. Mat, vin, kaffe etc, smakar eg bara kallt och varmt. Igår kväll brassade vi grillen med lambchops, svängde ihop en greksallad och en tzatziki med extra mycket vitlök.
Å det var väl gott, men smakade det nåt? Nja, det kan jag inte påstå. Smaken jag kände, måste ha funnits dolt i mitt undermedvetna om HUR det ska smaka.

Detta gjorde mig en smula nedstämd. Tänk om lukt & smak inte kommer tillbaks. Det är ju som att rycka undan mattan för en.

Dottern gav mig sedan en skål glass, med chokladströssel. Välgörande för halsen var det minsann. Hon sa "visst är det här chokladströsslet med apelsinsmak god?" Å ja ba. Choklad? Apelsin? Det smakade mest papper, tyckte jag.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2022-07-10, 12:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Fy så tråkigt Wolfen!!!!

Hur är din vaccinationsstatus? Är du covidsjuk trots fullvaccinering?

Jag är ingen doktor men, för vad det är värt, håller jag med din hustru beträffande alvedon. Ta två åt gången! Att ta en är "som att kyssa sin syster", dvs det händer ingenting! Tror i o f s inte heller att två alvedon kommer att påskynda tillfrisknandet, men kanske det gör resan dit en aning mindre plågsam.

Håller bägge tummarna för att du snart ska vara ok igen och ha återfått lukt- och smaksinnet!

Masse
Svara med citat
Gammal 2022-07-10, 13:01
Kajjas avatar

Det var ju en himla osis Netwolf.
Mitt lukt o smaksinne var borta väldigt länge.
Brukade lukta på parfym på morgonen men blev lika besiken varje gång. Kände nada!
Sen en dag i ren panik stoppade jag näsan i en flaska ättika. DÅ hände nåt!! En liiiten stickande känsla. Överlycklig! Tror jag väkte upp luktsinnet där. Sen luktade jag på allt möjligt tills jag började förnimma dofter igen. Vissa mindre trevliga hade jag kunnat va utan
Hoppas du tillfrisknar snabbt.
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2022-07-10, 15:49
Netwolfs avatar

Sprutad 3 ggr, men ändå. Men å andra sidan så ska ju vaccinet ge 95% skydd mot allvarlig sjukdom och inte själva smittan. Så man får hoppas att man får en mild sväng.

Låter scary med lukt/smak, Kajja. Hoppas det kommer tillbaka snabbt. Kanske man borde passa på att äta nåt man inte gillar, så slipper man känna smaken. Och doftljus (som jag normalt avskyr), får dotra tända hur många hon vill nu.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2022-07-10, 16:13
Kajjas avatar

Ja nu kanske till o med oblat smakar som mat Netwolf
Men testa det där med ättikan tycker jag.
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 06:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Så tråkigt Netwolf. Hoppas du kryar på dig snart och får tillbaka lukt och smak.

Pandemin är ju långt ifrån över och blir väl värre igen när det lider mot höst.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 07:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Du ska lita på din hustru, Wolfen!
Två alvedon är det som gäller!
Jag har alvedon ordinerat av min läkare på recept p.g.a. min värk i benen. Där står uttryckligen 2 tabletter upp till 4 gånger per dag.

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 09:05
Netwolfs avatar

Ja, jag har förstått att man ska ta två tabletter men är det inte lite många väl? För mig som ALDRIG tar värktabletter normalt sett, så känns det så.

Fru & dotter knaprar i sig på ett annat sätt. Jag kan få höra att jag ska köpa Ipren, när jag far å handlar och jag svarar att jag köpte ju häromdan, men då är de tydligen redan slut.

Sen det här med lukt & smak. Luktsinnet är dåligt sen tidigare och min fru har ju alltid tjatat om jag inte har nån smak, så det är väl ingen större skillnad

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 10:20
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Trist Netwolf...
Kan även förvarna om att sen när smak och lukt återkommer, ja då kan de vara förvrängda. Kollegan luktade på liljekonvaljer i våras, de luktade ladugård. Mjuk pepparkaka smakade rökt fisk. Hon var drabbad av Covid efter midsommar ifjol. Hon slutade snusa, bravo! Kaffe och vin är plötsligt jätteäckligt. Men en öl är ok (tackar tackar säger man som ölproducent!).

Krya på dig. Var lite ego och dela inte med t inte familjen

En alvedon och en ipren tillsammans är grejen, om magen tål ipren.

/Lena
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 15:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, då blev det till slut min tur. Under veckan insjuknade jag i en märklig förkylning och när febern kom (har ALDRIG feber), så togs ett Covid-test, som visade positivt.
Så himla trist att höra Wolfen! Vi har klarat oss än så länge. Smak och lukt vill jag mer än gärna ha kvar. Vet inte hur jag skulle klara mig utan.

Två i vår bekantskapskrets har trillat dig. En blev rejält sjuk medan en andra klarade sig lindrigare. Det börjar bli dags att hålla avstånd igen.
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 18:07
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

"Det har pratats om att återinföra vissa restriktioner,[/B] som att bära mask på fler platser än idag. Idag ”måste” man ha mask inomhus på färjor, i lokaltrafik (ex buss och tunnelbana) i taxi, på apotek och på sjukhus."

På Karpathos forrige uke: Ingen brukte munnbind i taxi eller på apotek. Kjørte ikke buss, så det vet jeg ikke.
Svara med citat
Gammal 2022-07-11, 23:32
Kajjas avatar

Nu vet jag inte om mina funderingar är relevanta o rediga..Men..så här tänker jag..Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tänker inte bara Covid utan alla andra virus, influensor och baciller.
Tänker att de vanliga förkylningarna blir till nåt jättejobbigt och sprids som en löpeld.

Vad vet jag...🤔 Kanske nån här som jobbar inom vården har lite info?
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2022-07-11 klockan 23:41.
Svara med citat
Gammal 2022-07-12, 00:27
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Kajja, jobbar inte inom vården men har tänkt samma tanke som du.
Att isolera sig som många nu gjort i drygt två år måste ju göra att immunförsvaret går ner. Det får inte jobba som vanligt med alla baciller och virus omkring oss. Det är ju som med överdriven renlighet hemma, kan enligt forskning skapa grund för olika typer av allergier. Bacillerna och virusen ändras/muterar också hela tiden så immunförsvaret måste lära sig att känna igen dem. När vi stöter på en ny form av gammalt virus blir vi lite sjuka men inte alls så som vi skulle bli av ett helt nytt.
Catlady, som haft en ovanligt förkylningsdrabbad vinter/vår.....
Svara med citat
Gammal 2022-07-12, 21:48
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Nu vet jag inte om mina funderingar är relevanta o rediga..Men..så här tänker jag..Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tänker inte bara Covid utan alla andra virus, influensor och baciller.
Tänker att de vanliga förkylningarna blir till nåt jättejobbigt och sprids som en löpeld.

Vad vet jag...🤔 Kanske nån här som jobbar inom vården har lite info?
/ Kajja
Jag tror som Du Kajja. En läkare på Akademiska barnsjukhuset här i Uppsala sa i radion här om dagen att barn som fötts precis före eller under pandemin har "otränat" immunförsvar och blir därför allvarligt sjuka i en vanlig förkylning. Detta sa han därför att barnsjukhuset här är tydligen överfullt med sjuka barn med infektioner som de antagligen skulle ha klarat av ganska lätt om de fått utsättas för lite baciller pö om pö......
Tänk så mycket en pandemi påverkar!!

//Faestis
Svara med citat
Gammal 2022-07-13, 08:27
Netwolfs avatar

Citat:
Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tanken är inte orelevant. Det hävdas ju att barn som växer upp på bondgård löper mindre risk för att få allergier & astma. Vet inte om det finns någon 100 % forskningsraport på att så är fallet, men jag vill gärna tro att det är så.

Sen kan jag citera Agnes Wold " Att städa för att få bort antibiotikaresistenta bakterier är mot bättre vetande. Efter 150 år av mikrobiologi vet vi numera i detalj hur bakterier och virus överförs, nämligen från människa till människa och från djur till människa. Eller via infekterad mat och vatten. Inte via dammtussar!"

Så visst smittar kramar (ibland positivt med ), men det spelar ingen roll om du dammsugit eller inte

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2022-07-13, 17:58
Kalimeras avatar
Admin

Camilla har varit förkyld i mer än en vecka, men covidtestet var negativt.

Själv har jag ramlat och slagit mig både blå och gul. Höger hand är ur funktion, men inget brutet. Dock kommer jag vara mindre aktiv här ett tag framöver.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.