Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-03, 10:16
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

https://apnews.com/afs:Content:8717250566

(falskt rykte, alltså)
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:01
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Faktum verkar kvarstå att 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört sedan Coronapandemin tog fart. Tidigare siffror har tydligen visat en kontinuerlig ÖKNING av antalet abonnemang senaste åren. Vad som dementeras är att alla 21 miljoner avslutade abonnemang skulle bero på corona relaterade dödsfall o att förklaringen tydligen skulle vara att multipla abonnemang avslutats.
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 14:17
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jovisst. Kan ju bero på utomjordingar också.
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Här har jag sammanställt en lista på vanliga frågor och svar om resor till Grekland angående coronaviruset. Detta gäller endast svenska medborgare. Jag har inte exakta svar på alla frågor, och svaren kommer säkert att ändras, för allt går så fort, och det är ibland svårt att veta vad som är förslag eller ett beslut. Men så här verkar det vara i skrivande stund, den 3 juni 2020.
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:36
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Tack Janne.

Den informationen övertygar i alla fall mig om att vi tog rätt beslut att inte boka någon ny resa i år.

Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till. Blir mer motiverad än någonsin att se fram mot en resa nästa år.

Ulla
Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 09:58
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till.
Känner samma sak, det är inte det som är mitt Grekland.
Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu

Reg.datum: jan 2008

Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.

https://www.theguardian.com/world/20...7cSl9h6XJAZhGM

Besvärligt är det.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 11:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.
Och samtliga passagerare sattes direkt i karantän! De tolv som testades positivt får sitta där i två veckor. Övriga passagerare testas på nytt efter en vecka, och släpps då "fria" om de fortfarande testas negativt.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 13:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, nu känns Greece 2020 definitivt körd...
Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 16:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle tro att om man ger sig katten riktigt ordentligt, på att se till att resa till Grekland och gör alla förberedelser, skaffar sig 1000% mer tålamod och räknar med att allt kommer att ta MASSOR av mer tid så visst går det väl att ta sig fram till sen destination.

MEN...…...om man inte kommer längre än att man blir "tillfångatagen" i en kontroll, för hög temperatur och blir stoppad i karantän som de där från Qatar-flighten så är ju ALLT FÖRLORAT för sin egen del.

Jag finner inte att det är värt att göra detta, jag har sen länge insett att det inte blir något resande till Grekland i år, finns bara inte på kartan även om jag kommer att SAKNA f*******t mycket.

Det är för stora risker även om det som sagt kommer att gå att resa.

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 15:32
Kalimeras avatar
Admin

Många undrar vad som ska hända när de utländska turisterna återvänder till Grekland. Blir det en större smittspridning då? Tyvärr kanske det räcker med den inhemska turismen.

I lördags var det fulle rulle på en populär beach bar på Mykonos. Det var öbor och tillresta greker från fastlandet som trängdes och bröt mot några av restriktionerna. Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb.

Läs mer här.
Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 16:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I lördags var det fulle rulle på en populär beach bar på Mykonos. Det var öbor och tillresta greker från fastlandet som trängdes och bröt mot några av restriktionerna. Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb.

Läs mer här.
Sicka idio...
Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 16:57
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Över hela världen finns människor som bara tänker på sig själva
Här i Göteborg var det tusentals som trängdes på gatorna i söndagens demonstration. Både unga och gamla som struntade i att det är många som kämpar för sina liv och många som kämpar för andras liv.

All sjukvårdspersonal som har sett fram emot en mer än välbehövlig semester måste kanske skjuta på den till efter sommaren för att ta hand om de som blir sjuka för att det finns de som inte bryr sig

Ulla
Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 09:36
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Här i Göteborg var det tusentals som trängdes på gatorna i söndagens demonstration.
Det var tyvärr likadant i stora delar av världen, även i Aten där tusentals demonstrerade som om det inte fanns någon morgondag.
Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 17:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb.

Läs mer här.
Det är således inte bara tomt snack med restriktionerna utan också åtgärder som ger ett tydligt budskap. Det blir helt enkelt direkt olönsamt att bryta mot reglerna och då är det kanske lite lättare att fatta vad som menas. Men synd om de anställda som drabbas. Dock verkar det ju vara en väldigt stor bar om det drabbar 280 anställda.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 00:04
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Har vært dels ganske ambivalent. Men har fulgt nasjonale råd, selvvalgt karantene alt for lang tid..10-12 uker. Ikke bra. Selv nyfødt barnebarn ga ikke rom for å åpne opp. Nå er jeg i tvil, hvor lojal skal man være? Samtidig, det føles så ‘feil’ at Hellas åpner opp, åpner døren på vid gap - inntrykket mitt er at øyboere knapt forstår hva dette/pandemien dreier seg om. Noen tror religionen beskytter, at en helgen er tilstrekkelig, andre tror ‘influensaen’ bare er fake...osv.

Et innlegg her på kalimera gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg; Hasse beskrev sin hverdag, dette store eksistensielle dilemmaet der man simpelthen ikke har valg - man bare gjør det man må. Fordi man må.- Det bringer meg til (unnskyld Sverige og Kalimeravenner) det at jeg for første gang tviler ordentlig på Tegnells strategi. Om den er helt feil eller rett....Alt kjennes så uforutsigbart nå.
Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 09:38
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Dock verkar det ju vara en väldigt stor bar om det drabbar 280 anställda.
Om jag har fattat det rätt är det även en restaurang och hotell. Baren hör till en de största och populäraste i Grekland. De har berömda Dj:s som spelar och folk från hela världen åker dit för att festa.
Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 09:39
Kalimeras avatar
Admin

Nu hotar regeringen med att stänga ner vissa regioner eller hela öar om reglerna inte följs:

”Greece’s health authorities have been set on alert and politicians threaten with “local lockdown” in islands and touristic areas, should crowding phenomena like the one at a Mykonos beach bar occur again.

Government spokesman, Stelios Petsas, said on Monday that there is a plan for a local lockdown in case of increased coronavirus cases in any structure, school or entire geographical areas, such as prefectures or islands.”

Läs mer här.
Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 10:03
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Det är klart att det skulle bli såhär!!
Det har jag trott så fort man släppte på restrektionerna. Att folk har så svårt att fatta!! Barer, restauranger, demonstrationer f-n o hans moster!! Och då menar jag naturligtvis inte bara i Grekland.
Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 14:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar
Samma här. Jag var i stan igår och där var allt precis som vanligt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:06.