![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Jovisst. Kan ju bero på utomjordingar också.
|
|
||||
|
||||
![]()
Här har jag sammanställt en lista på vanliga frågor och svar om resor till Grekland angående coronaviruset. Detta gäller endast svenska medborgare. Jag har inte exakta svar på alla frågor, och svaren kommer säkert att ändras, för allt går så fort, och det är ibland svårt att veta vad som är förslag eller ett beslut. Men så här verkar det vara i skrivande stund, den 3 juni 2020.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Janne.
Den informationen övertygar i alla fall mig om att vi tog rätt beslut att inte boka någon ny resa i år. Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till. Blir mer motiverad än någonsin att se fram mot en resa nästa år. Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Känner samma sak, det är inte det som är mitt Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.
https://www.theguardian.com/world/20...7cSl9h6XJAZhGM Besvärligt är det. / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nu känns Greece 2020 definitivt körd...
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle tro att om man ger sig katten riktigt ordentligt, på att se till att resa till Grekland och gör alla förberedelser, skaffar sig 1000% mer tålamod och räknar med att allt kommer att ta MASSOR av mer tid så visst går det väl att ta sig fram till sen destination.
MEN...…...om man inte kommer längre än att man blir "tillfångatagen" i en kontroll, för hög temperatur och blir stoppad i karantän som de där från Qatar-flighten så är ju ALLT FÖRLORAT för sin egen del. Jag finner inte att det är värt att göra detta, jag har sen länge insett att det inte blir något resande till Grekland i år, finns bara inte på kartan även om jag kommer att SAKNA f*******t mycket. Det är för stora risker även om det som sagt kommer att gå att resa. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Många undrar vad som ska hända när de utländska turisterna återvänder till Grekland. Blir det en större smittspridning då? Tyvärr kanske det räcker med den inhemska turismen.
I lördags var det fulle rulle på en populär beach bar på Mykonos. Det var öbor och tillresta greker från fastlandet som trängdes och bröt mot några av restriktionerna. Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb. Läs mer här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Över hela världen finns människor som bara tänker på sig själva
![]() Här i Göteborg var det tusentals som trängdes på gatorna i söndagens demonstration. Både unga och gamla som struntade i att det är många som kämpar för sina liv och många som kämpar för andras liv. All sjukvårdspersonal som har sett fram emot en mer än välbehövlig semester måste kanske skjuta på den till efter sommaren för att ta hand om de som blir sjuka för att det finns de som inte bryr sig ![]() Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Det var tyvärr likadant i stora delar av världen, även i Aten där tusentals demonstrerade som om det inte fanns någon morgondag.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Har vært dels ganske ambivalent. Men har fulgt nasjonale råd, selvvalgt karantene alt for lang tid..10-12 uker. Ikke bra. Selv nyfødt barnebarn ga ikke rom for å åpne opp. Nå er jeg i tvil, hvor lojal skal man være? Samtidig, det føles så ‘feil’ at Hellas åpner opp, åpner døren på vid gap - inntrykket mitt er at øyboere knapt forstår hva dette/pandemien dreier seg om. Noen tror religionen beskytter, at en helgen er tilstrekkelig, andre tror ‘influensaen’ bare er fake...osv.
Et innlegg her på kalimera gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg; Hasse beskrev sin hverdag, dette store eksistensielle dilemmaet der man simpelthen ikke har valg - man bare gjør det man må. Fordi man må.- Det bringer meg til (unnskyld Sverige og Kalimeravenner) det at jeg for første gang tviler ordentlig på Tegnells strategi. Om den er helt feil eller rett....Alt kjennes så uforutsigbart nå. |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag har fattat det rätt är det även en restaurang och hotell. Baren hör till en de största och populäraste i Grekland. De har berömda Dj:s som spelar och folk från hela världen åker dit för att festa.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu hotar regeringen med att stänga ner vissa regioner eller hela öar om reglerna inte följs:
”Greece’s health authorities have been set on alert and politicians threaten with “local lockdown” in islands and touristic areas, should crowding phenomena like the one at a Mykonos beach bar occur again. Government spokesman, Stelios Petsas, said on Monday that there is a plan for a local lockdown in case of increased coronavirus cases in any structure, school or entire geographical areas, such as prefectures or islands.” Läs mer här. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är klart att det skulle bli såhär!!
Det har jag trott så fort man släppte på restrektionerna. Att folk har så svårt att fatta!! Barer, restauranger, demonstrationer f-n o hans moster!! Och då menar jag naturligtvis inte bara i Grekland. Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|