Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-31, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, jag är böjd att hålla med dig Masse. Ingen vet eg alls, när vi är igenom detta. Kanske står smittvåg 2 runt hörnet, nu när allt öppnar upp?
Många länder har få dödsfall, medans andra har fler. Ingen vet vad det beror på, men en grej är statistiken. När har man dött av COVID-19? I Sverige tycks det vara så att alla som har dött smittade räknas med i statistiken, även om man hade en långt gången cancer och skulle ha dött i alla fall. Andra länder har bara räknat dem som dött på sjukhus. Där ser jag en skillnad, på t ex Sthlm, där endast en av tio äldre har dött på sjukhus.
Sen finns det även länder som stängt ned, men ändå har lika många dödsfall som Sverige. T ex Belgien.
Sen kan man ju undra vrf tättbefolkade Indien inte drabbats? Är det ngt med geneerna, eler är det inte samma virusstam som härjar där. Frågorna är många...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 08:19
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7485275

Senast redigerad av simetra den 2020-05-31 klockan 08:33.
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 09:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Många länder har få dödsfall, medans andra har fler. Ingen vet vad det beror på, men en grej är statistiken. När har man dött av COVID-19? I Sverige tycks det vara så att alla som har dött smittade räknas med i statistiken, även om man hade en långt gången cancer och skulle ha dött i alla fall. Andra länder har bara räknat dem som dött på sjukhus. Där ser jag en skillnad,

/Netwolf
Precis vad jag också tänkt mycket på. Hur och i vilken omfattning fastställs det vilka som har avlidit av Covid19, och hur väl rapporteras det och kommer med i statistiken? Det vore konstigt om det inte är något som skiljer mycket mellan olika länder och områden, och som därmed också bidrar till skillnader i statistiken.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 11:01
Netwolfs avatar

Ja, det är oklart hur dödsorsak definieras i olika länder uppenbarligen.
T ex min lilla mamma, som jag skulle firat idag, om inte cancern hade tagit henne.
Fast, gjorde den det? Hon hade långt gången KOL med, så jag vete fasen vad den svartklädde tjänaren levererade som dödsstöt.

Fast vi brukar säga att det var cancer hon gick bort i. Men ibland undrar man ju

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 11:24
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag har nyss haft min gamla mamma på sjukhuset
Hon hamnade på Corona avdelning i 2 dagar för dom
var inte nöjda med infektionsprovet,nu var det inte Corona
tack och lov utan ett sår på benet som inte vill läka,hon är
genomgådd hel å hållen och allt annat var bra.
Nu är hon hemma igen med mera hemtjänst och kämpar
för att komma tillbaka.
Ringde häromdagen och sa att hon orkat gå ett varv med
rullatorn i lägenheten,96 år å en kämpe👍

Pia
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 11:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Statistiken är lurig som den ganska ofta är. Ryssland har till exempel 405 843 konstaterade smittade, men bara 4 693 dödsfall. Just den statistiken känns inte så trovärdig.

Här hemma i Blekinge är det fortfarande väldigt få fall. Det har dött färre personer i år än andra år under samma tid. Man tror att det beror på vi håller social distans på ett bra sätt och i övrigt följer rekommendationerna. Det har gjort att färre har drabbats av den vanliga influensan. Över lag så är det stora regional skillnader i Sverige. Undrar varför?

Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Som så mycket annat kan detta komma att ändras senare.

Idag ska vi fira mamma 92 år med god mat och champagne. Utomhus i det vackra vädret.
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 12:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Hur var det nu de sa: Jo, vita lögner, jävla lögner och så statistik
Svenskar kan ju ändå inte resa förrän tidigast 15:e juli pga UD's bestämmelser.
Catlady, som väntar och ser......
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 12:50
Netwolfs avatar

Standard Re: Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Som så mycket annat kan detta komma att ändras senare.
Fast det är väl ingen som på fullaste allvar som tror att Grekland ska klara av den administrationen? Jag tror att det mest är en papperstiger.

/NW
Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 12:56
Masses avatar

Citat:
[B]

Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor.
Då blir det nog inte så lätt för charterbolagen att sälja några resor så länge det gäller. Enveckasresa blir väl inte så kul med hela vistelsen i karantän. Och om man har tur så kan man med en tvåveckorsresa vistas ute en vecka.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:50
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Apollos hemsida:
Alla våra resor från Danmark ställs in till och med den 31 augusti.
Danska Utrikesdepartementet gick fredagen den 29 maj kl 14.00 ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti. Det innebär att vi ställer in alla våra resor från Köpenhamn fram till dess.

Norge till 20 Augusti

Kanske får flyga från Landvetter i sommar fast jag bor i Stockholm? Tror vissa flygplatser läggs till eller dras ifrån. Bara avvakta
Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 14:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Apollos hemsida:
Alla våra resor från Danmark ställs in till och med den 31 augusti.
Danska Utrikesdepartementet gick fredagen den 29 maj kl 14.00 ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti. Det innebär att vi ställer in alla våra resor från Köpenhamn fram till dess.

Norge till 20 Augusti
Det finländska charterbolaget Aurinkomatkat skjuter upp alla resor till och med den 31 juli. Dessutom ställs alla resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos in för hela 2020.
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 08:35
elca elca är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Slutet på juli var tanken att åka till Karpathos från Arlanda. Om nu det blir tillåtet att åka,tror ni grekland fortfarande är lika noga med karantän då ? Vill som sagt inte åka då, men om UD avråder får man ju pengar tillbaka,men troligen inte om man ej vill åka pga greklands karantän
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 09:22
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av elca Visa inlägg
Slutet på juli var tanken att åka till Karpathos från Arlanda. Om nu det blir tillåtet att åka,tror ni grekland fortfarande är lika noga med karantän då ? Vill som sagt inte åka då, men om UD avråder får man ju pengar tillbaka,men troligen inte om man ej vill åka pga greklands karantän
Här har du några svar på dina frågor.
Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 18:54
Kalimeras avatar
Admin

Idag gick jag förbi stora stranden på vår lilla ö, och där var massor med folk, även på de stora gräsmattorna, och vid de fyra beachvolleybollplanerna. Nästan igen brydde sig om att hålla avstånd. Men så var det nästan bara ungdomar där, och de är ju odödliga. Jag skulle säker ha gjort likadant om jag hade varit ungdom idag.

Idag läste jag om några stränder i England där det var fullknökat med folk i lördags. Mycket ungdomar där också.

Jag undrar verkligen om den här smittspridningen någonsin ska avta när det är så många inte bryr sig. Så det blir till att hoppas på ett vaccin, och det fort.

Durdle Door beach i England i lördags.
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 09:04
Netwolfs avatar

Standard Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Men så var det nästan bara ungdomar där, och de är ju odödliga. Jag skulle säker ha gjort likadant om jag hade varit ungdom idag.
Men så var det ju. Man måste ha varit odödlig, med tanke på alla idiotiska aktiviteter som man roade sig i ungdomens dagar

/Netwolf - The Survivor
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 15:03
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Man undrar ju onekligen hur tillförlitlig olika länders statistik är?? Kina har väl rapporterat runt 4000 dödsfall i Covid-19, men under samma period har 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört i Kina... Enligt kinesiska bekanta går det nästan inte att fungera i det kinesiska samhället utan mobil, så hur kan det komma sig att så många miljoner abonnemang försvunnit under våren?
Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 23:25
Masses avatar

Vid en första anblick så låter ju 21 miljoner abonnemang jättemycket. Men .....

..... Kina har såvitt jag har kunnat utröna 1393 miljoner invånare (2018). Av dem så utgör 21 miljoner c:a 1,5%. Förvisso är en del av invånarna spädbarn eller åldringar som är för unga/gamla för att ha något mobilabonnemang, och många är för fattiga, så ..... då är den verkliga siffran förmodligen några procent högre. Men även om det är så att det rör sig om några procent mera så låter det för mig inte osannolikt att några procent av befolkningen avslutar befintligt abonnemang för att skaffa ett nytt hos någon annan operatör. Misstänker att det kan vara så i Sverige också. Men kanske finns det i Kina bara en enda statlig operatör, och då är det ju lite svårare att byta. Men om det är så eller ej??? ...... jag har ingen aning!

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 07:56
Netwolfs avatar

21 miljoner låter ju ofantligt mycket. Bara att få fram kistor till alla, låter ju inte ens hanterbart. Massgravar?
Ja, jag vet inte. Precis som Masse skriver kanske de har liknande som i Sverige, med abonnemang som upphör efter tid. Men jag vet ju inte heller. Vad som vore intressant, är ju att jämföra med tidigare år. Hur många mobilabonnemang brukar upphöra vid denna period och sen jämföra.

Var kommer uppgifterna ifrån, Giottoni?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 16:53
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

[QUOTE

Var kommer uppgifterna ifrån, Giottoni?

/Netwolf[/QUOTE]
Borde naturligtvis ha angivit källa! Det var på ledarsidan i en av våra större morgontidningar som chefredaktören spekulerade kring kinesiska rapporter. Fram till december hade tydligen antalet mobilabonnemang i Kina oavbrutet ökat, men under första månaderna 2020 hade plötsligt istället antalet abonnemang MINSKAT med 21 miljoner. Inget explicit påstående att det var dödsfall som låg bakom den stora nedgången utan bara ledarskribentens spekulationer om 100000 insjuknade o 4000 dödsfall kunde förklara 21 miljoner avslutade abonnemang.
Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 10:11
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Man undrar ju onekligen hur tillförlitlig olika länders statistik är?? Kina har väl rapporterat runt 4000 dödsfall i Covid-19, men under samma period har 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört i Kina... Enligt kinesiska bekanta går det nästan inte att fungera i det kinesiska samhället utan mobil, så hur kan det komma sig att så många miljoner abonnemang försvunnit under våren?
Det där skulle jag vilja se en säker källa på. Det finns som många rykten och konspirationsteorier.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.