![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag förstår att du är orolig. Och ja, svårt att komma undan att bli smittad av nån som man sitter bredvid på ett flygplan i fyra timmar...men du kanske kan ta på dig en sån där coronadräkt? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det var kul Louisa, men vet du vad, jag tror jag lämnar kvar "coronadräkten" på jobbet när jag går på semester...
|
|
|||
|
|||
![]()
Jobbar du på IVA?
|
|
||||
|
||||
![]()
"Om jag fick veta, om jag fick en test
Ja jag vill veta, har jag denna pest? Eller har jag haft den, det vore bäst. Då blir jag lugn, då får jag ro".. Äh, där tog versen slut..Skulle inte börjat. Nå väl😉 / Kajja ![]() Senast redigerad av Kajja den 2020-05-17 klockan 01:26. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Inte bara du, Kajja. Vi andra är oxå skraja! /NW |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan lätt vara "folkets röst" i frågan
![]() ![]() Alla som går omkring och mår dåligt av oro och ångest skulle sälert må bättre av en test. Och då menar ja om testen visar att man har antikroppar mot corona. Det finns ju inga garantier men risken att bli smittad igen är inte lika stor. Nu väntar jag med spänning på om det blir några effekter av öppnade gränser, stränder och offentliga verksamheter. Viruset är ju fortfarande högst aktivt så jag undrar verkligen hur det ska gå. En strimma hopp har börjat gro om en septemberresa men allt hänger på läget i europa...och man vågar ta risken! ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, testa sig vill nog många göra. Även jag. MEN. Tänk om man får svaret "Du har inte haft corona". Det är ju inte DET svaret man vill ha ju. Då får man ju bara fortsatt ångest att man ska bli smittad. Så jag vet inte...
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för ditt långa och läsvärda inlägg, Louisa. Alltid kul med en betraktelse från nån på plats.
Citat:
Ett problem med flygen är som jag förstått det, att flygplatser saknar plats. Dvs, den globala situationen som nu uppstått har inneburit att alla plan som inte är i luften parkeras på flygplatser runt om i världen. Många flygplatser har tvingats stänga flera landningsbanor, då rader av parkerade plan står där i stället. Så de kanske inte har p-plats för ytterligare plan som landar. Tänker på en sak med detta hemska virus. Se på UK, som har mer än 30.000 döda. Ca 25 % av dem hade diabetes. Inte så konstigt, då UK har Europas fetaste befolkning. Ni vet vilka som är näst fetast va? Jo, Grekland. Så jag bävar för att det blir ett stort utbrott där, då det kan få ödesdigra konsekvenser. Hur länge ska sen detta pågå? Ingen vet, men om man jämför med spanska sjukan, som härjade 1918-20, så tog det inte slut 1920 direkt. Det grasserade mer eller mindre ända fram till 50-talet. När sen svininfluensan slog till 2009, så klarade sig förvånansvärt många äldre. Det skulle kunna förklaras med att spanskan och svininfluensan var nästan samma virus och de som var äldre var redan immuna. COVID-19 är ju ett nytt virus och då har ju ingen immunitet, vilket förklarar det höga dödstalet bland äldre. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Om man jämför med resurser och annat mellan 1918 och 2020 så ser det oxå lite annorlunda ut, eller hur.
Man jobbar alltså, sedan flera månader, i många laboratorier runt om i världen, med att få fram ett vaccin. Så var inte fallet 1918. Nästa år så bör det väl vara framme. Ja, jag vet att produktionen kommer att ta tid om hela jordens befolkning ska vaccineras, men det kommer ju att komma fram till slut. //Conny |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hoppas verkligen att Grekland kan få igång turistsäsongen på något sätt. Att man kan rädda det som räddas kan. Här i Finland t.ex. så kommer många att satsa på semester i hemlandet i stället. Det är ju bra för oss, men dåligt för länder som Grekland. Så med tanke på det så hoppas jag att folk skulle komma iväg härifrån åtminstone i slutet av sommaren, kanske redan i juli. Situation här är rätt så bra, men vi vet ju inte hur det kommer att se ut i fortsättningen. Kan förstå att det finns många greker som inte har råd med semester så kanske hemmaturisten inte är till så stor hjälp där.
Överhuvudtaget är det svårt att veta hur folk kommer att reagera. Vill de resa genast när det är möjligt även om det skulle betyda vissa restriktioner (som tester före resandet) eller väntar man hellre på mera normala förhållanden. Själv vill jag nog ha det mera normalt, men jag har ju ingen annan anknytning till Grekland än att jag gillar landet. Inga släktingar, inga vänner osv. Det finns ju väldigt många greker som har flyttat till andra länder så det är säkert en grupp som har stort behov av att resa. Men det beror ju sen mycket på i vilket land de bor i. / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland lättar nu alltmer på sina restriktioner. Kyrkorna har öppnat, färjorna ska börja gå på måndag, stränderna är öppna och tavernor restauranger, kaféer och barer ska troligen öppna den 25 maj. Men det är fortfarande restriktioner kvar, som att hålla avstånd och bära munskydd. Premiärministern har sagt att landet är redo att ta emot utländska turister igen från och med den 1 juli.
Jag såg en video från en strand i Thessaloniki där många greker tar ett efterlängtat dopp. De organiserade stränderna är öppna igen, och det är tur nu när det är värmebölja i Grekland. Kolla videon här. (Den är kort.) |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland kommer troligen öppna sina gränser den 1 juli, eventuellt ännu tidigare. Det gäller länder inom EU, Schengen samt Israel. Det skriver Kathimerini nu. Man ska inte behöva sitta i karantän eller göra några covid-19-tester innan.
Läs mer här. |
|
|||
|
|||
![]()
Fra Norge innstiller Ving, Apollo og Tui alle reiser fram til etter 20. august.Det var som forventet. Nå gjenstår tilbakebetalinger til kundene - og penger har de ikke.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
At det skulle gå så ille med reiselivsnæringen og charterselskapene, det ville få ha trodd. Det var som hele bunnen falt ut på en gang, også av storaktørene i markedet. Men fortsatt kan man kjøpe reiser... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|