|
|||
|
|||
Kefalonia i augusti
I år är det äntligen dags att återse Kefalonia. Senast jag var där var 1993. Då var jag där med småbarn i år är vi bara vuxna
Då det var ett tag sen så har minnet sviktat lite. Hur är det med bussar mellan Lassi och Argostoli? Är det 2-3 km mellan orterna? Jag brukar ju vara i Grekland runt 3 ggr per år men i år blir det bara denna så ni kan tro att jag längtar, reser den 24/8. |
|
||||
|
||||
Sv: Kefalonia i augusti
Citat:
Det går buss. Du kan se vilka rutter som finns på ön på denna bild. Här är en länk till KTEL på Kefalonia. |
|
|||
|
|||
Tack för hjälpen!
|
|
|||
|
|||
Kul att du ska besöka Kefallonia!
Ja, det tar 20-30 minuter att gå, beroende på var ni ska bo i Lassi. Vägen är väldigt trafikerad nu eftersom det är högsäsong men jag gillar ändå att gå, inte minst för den fantastiska vyn mot havet när man går backen upp (eller ner!). Bussarna håller tidtabellen och det kostar 1,80 euro att åka per person (mellan Lassi och Argostoli). Det går även bussar från Lassi (Argostoli) till flygplatsen och flera fina badstränder där. Kan varmt rekommendera Ammes där Tropicana har ett antal stolar längst till vänster. Deras snackbar erbjuder en otrolig vy ut över havet och Melina som jobbar där har svart humor. Säger hon. En kväll med solnedgången och lite pitabröd med hummus är inte dumt. Hoppas ni får en fantastiskt fin vistelse! |
|
||||
|
||||
Vi ska också till Kefalonia i slutet av sept. Vi har varit på östra sidan många gånger men i år planerar vi att segla runt ön, med många stopp under en dryg vecka.
|
|
||||
|
||||
Hej,
Jag har bott många ggr på norra sidan av Lassi, och det tar MAX 20 minuter att gå in till Argostoli. Bor man i södra delen kan det ta en halvtimme. Men det beror även det på hur man räknar. Är det torget man mäter till...? (Vi har iaf gått med barnvagn ända från hotell Dionysos på höjden i södra Lassi och in till torget på 30 min). Hurusom så bör man passa på att ta sig upp mot berget i Lassi och gå in mot Argostoli via den lilla vägen. Den vyn är som att gå rakt in i ett vykort. Där ser man alltså "andra sidan" av Lassi mm...Fantastika vyer! . OM ni ej hittar rätt väg upp, fråga på någon av de supermarkets som ligger söderut i byn. Vi brukar alltid gå in till stan, och sen ta en billig taxi tillbaka på natten. //Conny |
|
||||
|
||||
Citat:
Tjena, Missa inte att gå in vid Mounda bay i söder. Stranden är 3 km lång och hela området är mycket rofyllt. På västra sidan är ju Assos värt ett besök, alla dagar i veckan! //Conny |
|
||||
|
||||
Missa inte att gå in vid Mounda bay i söder. Stranden är 3 km lång och hela området är mycket rofyllt. På västra sidan är ju Assos värt ett besök, alla dagar i veckan!
Kollade upp Mounda, o där finns 2 mindre platser för nattankring. Men vi ska testa. Vi seglar säkert in i Assos, osäkert om vi stannar över natt. Vi gillar mest mindre byar och att ankra i små vikar där vattnet är klart |
|
||||
|
||||
Hej,
Assos är i sanning en riktig pärla. Det är bara en liten by och det var inte speciellt många turister där vi vi var på besök mitt i juli för 2 år sen. //Conny |
|
||||
|
||||
Citat:
Bra tips, tack Conny |
|
||||
|
||||
Citat:
Berätta gärna lite om intrycken oxå! God tur! Conny |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har seglat i Joniska området i många år, men aldrig gått "utsidan" av Kefalonia så det ska bli intressant |
|
||||
|
||||
Citat:
Kefalonia är min/vår favoritö. Joniska området likaså . Dock har vi iofs ej sett hela "utsidan" av Kefalonia ännu. //Conny |
|
|||
|
|||
Om ni är på östra sidan av Paliki-delen (där staden Lixouri ligger), så besök Platia Ammos (söder om Petani - som ju är fantastiskt vackert men så här års väldigt packat med besökare) som man bara kommer till via båt.
Även Porto Atheras, norr om Petani är vackert omslutet av höga kullar och fint (går att ta sig dit via bil). Hoppas ni får en härlig seglats! |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Hej! Jag vill komplettera med att vill man inte gå eller åka taxi så går det en stadsbuss från Argostoli till Lassi t.o.r. I övrigt är inte busstrafiken på ön något att rekommendera. Väldigt få turer som går.
Panakakis som varit på Kefalonia sedan 1992 och därefter 26 gånger. |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad jag kan se på bussturlistan går det buss till ganska många platser, okej inte flera ggr om dan men visst kan man se sig om en del på ön genom att ta bussen. Missade det när jag var där för några år sedan men får ta igen det någon annan gång. Därför är det bra att vi som tar buss istället för eget fordon är med och bidrar med diverse tips vi också. |
|
|||
|
|||
Busstidtabeller hittar man här:
https://www.ktelkefalonias.gr/en/2-5-20-5-2018 De gäller för 2019 trots länknamnet! Vi brukar hyra bil under kanske två veckor och åker resten av sommaren buss och det fungerar bra. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag kan svara så här. Kefalonia är en stor ö och vist går det bussar över ön men själv har jag haft bil alla gånger jag besökt Kefalonia och har kört på ön mer än 2500 mil och det är mycket sällan man möter en buss i linje trafik. Däremot har många resebolag rundturer på ön och det är lättare att följa en sådan tur. Det enklaste är ju att hyra en bil några dagar för det är mycket att se. PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag håller med Panakakis. Trots alla resor vi har gjort till ön så är det inte ofta man har sett linjebussar. //Conny |
|
|