![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Igår lämnade vi Iraklia för färd med Scopelitis till Naxos.
Jag vill passa på att berätta om lilla Iraklia. Ön har cirka 85 invånare, den minsta invånarmässigt i Cykladerna. Man har skola upp till högstadiet. Men man får inte lära sig engelska eller om datorer, så det är inte mycket bevänt med utbildningen. Nikos fru och son bor i Aten under skoltid till exempel. Man har en läkare och en sjuksköterska samt en helikopterplatta för bland annat brådskande sjuktillbud. Befolkningen lever på turism, fiske och get/fårproduktion. Eftersom ön är så karg finns ingen grönsaksodling här, ej heller oliv- eller apelsinträd. En del har dock sin egen grönsakstäppa. Man gillar absolut inte Airbnb. Numera står det tomma hus här större delen av året. Så till vår situation. Vi åker hemåt imorgon, en vecka för tidigt. Arne har inte blivit bättre från sin halsfluss och behöver hjälp från vårt Universitetssjukhuset i Umeå. Halsen är blodig och "full med taggtråd". Kan inte ta sin medicin utan kan bara dricka vatten. I Iraklia fick han i sig lite soppa i alla fall. Så jag har trasslat och donat. Imorgon tar vi Seajet till Rafina och installerar oss på hotel Coroni. På tisdag har jag fixat flyg till Arlanda och samma afton åker vi hem till Umeå. Det har kostat, men hälsan är viktigast! Nu hoppas jag bara att både Arne och jag har nog ork med resan! Igår kväll missade Arne den nära fullmånen över hotel Agios Prokopis då han bara sover. På tisdag är den helt full. Birgitta, direkt från hotel Agios Prokopios. Som kan berätta en hemlighet: Effie är nu i tillståndet. Vggelis inväntar en flicka om 4 månader!!!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Självklart ska ni åka hem. Varför inte med hjälp från SOS i Köpenhamn?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vondt å høre om Arne’s sykdomstilstand og din/deres situasjon, Birgitta😢
Forstår at det både er nødvendig og best å komme hjem til Umeå! Men.., har du bestilt hotell og billetter selv? Du er tøff og ordner, men det blir jo veldig stor belastning på deg! Inngår ikke SOS i København i reiseforsikringen deres? Vi fikk suveren hjelp av dem da vi var uheldige i Chania. Både ang oppholdet og operasjonen på Klinikken, og billettene hjem. Uansett, et stort LYKKE TIL til dere fra oss❤️ |
|
|||
|
|||
![]()
Önskar allt det bästa för Arne och dig både under hemfärden och med Arnes sjukdom.
/ Jannis och Ylva |
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta, jag känner inte Arne och dig, har bara stött på er som hastigast en gång i Pythagorion. Däremot så läser jag alltid med glädje era krönikor från Grekland.
Nu känner jag stor sympati för er bägge och stor beundran för dig som fixar och donar med er avbrutna resa och ser till att ni kommer hem. Hoppas att ni skall orka med resan hem till Umeå och att Arne skall tillfriskna snart. Lycka till! Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Tråkigt att höra att Arne fortfarande inte är bättre. Så himla bra att ni avbryter resan och åker hem så att Arne får den vård han behöver. Ta väl hand om er och hoppas att resan går smidigt. Skriv gärna mer när du kan.
Förresten är det tur att ni åker redan i morgon för på onsdag kommer värsta stormen till Kykladerna. Alla båtar lär ställas in om prognosen stämmer. Hur tråkigt det än är att höra om Arnes hälsa blev jag glad av ditt inlägg Birgitta: att Vaggelis och Effie ska ha barn. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så tråkigt att höra att Arne inte blivit bättre och att ni måste avbryta er vistelse här på Naxos! Men det är nog det bästa att åka hem och få vård där istället. Lycka till med hemresan, hoppas det går bra för er hela vägen hem till Umeå.
/ Maria och Lage |
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta och Arne! Ni är ena riktiga tuffingar båda två! Med ganska frekventa resor och i "fullvuxen" ålder så är det inte utan att man har med i tankarna att det förr eller senare kan inträffa sjukdomsläge under resan. Det har vi också både tänkt och upplevt.
Mitt intryck av er från allt ni bjudit på i läsning från era resor är att ni är trygga och stabila personer. Det visar ni ju också prov på när ni nu lugnt och i god ordning plockar ner bollarna en efter en och tar er hem när det behövs. Är med er i tankarna också på hemresan och hoppas att allt fungerar bra och att Arne snart får den vård han behöver för att återhämta sig. Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Vi tänker också på er och hoppas att hemresan går bra. Tråkigt att behöva avbryta resan men hälsan är ändå viktigast.
Marilene och Torgny som alltid njuter av era reseberättelser. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag träffade och prata med effie för en vecka sen, inte såg jag att hon väntade barn, men kul ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hoppas allt går med hemfärden, att Arne får bra behandling och snart blir frisk och att ni kan vända söderut igen så småningom.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi håller alla tummar för att ni ska få en smidig hemresa.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det var tråkiga nyheter att Arne inte har blivit bättre. Hoppas ni kommer hem utan problem så att Arne kan få den vård han behöver. Ingen trevlig resa för er denna gång. Men så kan det gå. Sköt om er!
/ Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Det känns lite konstigt att gå ut och äta ensam under tiden Arne ligger på vårt rum. Men störtsköna sängar och kuddar har vi hos Effie och Vaggelis. Tror dom är bättre än dom vi har hemma.
Nu tänkte jag frossa, eftersom jag har omedvetet haft sympati med maken och inte ätit mycket. Gick då upp till Vaggelis andra hotell, Naxos Island. En köttfile med svamp/baconsås och stompad potatismos. Och tillsammans med den vidunderliga utsikten över havet och Paros smakade det! Vaggelis Portara på sin taverna. Poolen uppe på tavernan. Hans nya hotell är ämnat förmänniskor med stinna plånböcker. Ingenting för oss. Men maten och drycken håller samma priser somövriga tavernor i AgiosProkopios. Nu är fullmånen snart full. Vaggelis och pappans åsna Birbillo är lika vacker somtidigare. Imorse hade vi avbrott i dataöverföringen på ön. Det var planerat. Men precis klockan 10 kom den igång. Så jag travade ner och köpte färjebiljetter för aftonens färd till Rafina. Vid 9-tiden tar vi taxi från hamnen till hotel Corali. Imorgon bitti blir det färd till flygplatsen. Jag hoppas vi kan få lite hjälp både på Atens flygplats och på Arlanda när vi ska vidare till Umeå. Jag har haft kontakt med SOS International, men ska också kontakta SAS. Enligt termometern på Supermarket är det 43 grader nu! Det var allt för denna gång. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Hoppas resan hemåt går så bra den kan och att Ni får den hjälp Ni behöver. Kran.
Senast redigerad av Athanasia den 2018-09-24 klockan 11:58. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta: om du får möjlighet att skriva några rader är vi många som skulle bli jätteglada. Hälsa Arne! |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Birgitta.
Sååå tråkigt att höra att Arne är dålig och så dålig att ni måste Avbryta er resa😢 Är inte inne på nätet nästan något när jag har semester men såg nu ditt inlägg och vill bara önska er en bra hemresa och att Arne tillfrisknar fort!!!! Själva är vi på Plaka och har det skönt🌞 inväntar stormen som ska komma på onsdag och hoppas att det är lugnt på lördag igen när vi ska ta oss till Athen. Många kryapådighälsningar till Arne och hoppas att ni får den hjälp ni behöver på flygplatsen och på planet. Lena och Anders |
|
|||
|
|||
![]()
Vi håller tummarna att hemresan går bra.
Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Hej, kära Arne och Birgitta,
Ni känns som vänner fast vi aldrig har träffats! Har med stort nöje följt era resor genom åren. Jag hoppas och ber till alla goda gudar att ni får all hjälp ni behöver på resan hem och att allt går både fort och bra. Nu när man blivit "årsrik" poppar ibland tanken upp, vad gör vi om någon av oss blir sjuk?? Nå, den tanken får man bortse ifrån och ta det som det kommer eftersom man så gärna vill resa ändå. Ett år utan Grekland vore ett förlorat år! Hoppas ni snart får resa igen! Om du orkar, Birgitta, vore det skönt att få höra hur det går. Varma kramar och tankar! God och snar bättring till Arne! Catlady |
|
|||
|
|||
![]()
Tror att det blir bäst och känns tryggast för både Dig och Arne. Kran.
|
![]() |
|
|