![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Kanske inte så udda men i alla fall en upplevelse eller rättare sagt två. Det första är på Tilos, på natten när strömmen gått, vilket händer då och då. Är det då stjärnklart är det en upplevelse svår att beskriva. Stjärnorna känns så nära ... som ett gnistrande stjärntäcke som lagt sig över ön. En magisk upplevelse! ✨✨✨✨
Det andra är ett riktig häftigt åskväder ... ⚡️⚡️⚡️ Senast redigerad av sjöborren den 2016-08-23 klockan 22:06. |
|
||||
|
||||
![]()
Honungsraki istället för Ouzo ??
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Rakomelo er godt, men som alternativ til ouzo foretrekker jeg "the real thing", altså hjemmelaget raki som ikke er så utvannet som den ofte er på turiststedene. I Ierapetra på Kreta kjøpte vi i vår en meget god raki, direkte fra fat til flaske, til den kostelige sum av 4 € pr. liter. Jeg har spart på den og brukt mine minste glass, men nå når det er en uke til neste reise, skal vi tømme resten på lørdag.
Senast redigerad av JohnS den 2016-09-01 klockan 22:45. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/ Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
I den butiken vill jag inte inventera!!
![]() /Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Janne för underbara cafebilder!
Och Lissie; En dylik,fantastisk butik finns i Katapola på Amorgos.Jag älskar att gå in där. Ett tips är att köpa de där små vassa knivarna som bara verkar finnas i Grekland.De är mycket användbara. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är en aning intresserad av kyrkogårdar... Familjen har väl inte alltid varit helt förtjust när jag glatt utropat "kyrkogård!" och stampat på bromsen... Då jag, äntligen enligt dem, kommit tillbaka till bilen har jag dock haft nya kunskaper om och perspektiv på orten där vi befunnit oss. Självklart har familjen fått ta del av dem...
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Pnyx: Det var udda! Men intressant!
När jag var på Kreta i år så upplevde jag lite av det där du beskriver under våra bilfärder runt ön, då jag är intresserad av de vackra kyrkorna. Och så fort en vackert belägen sådan dök upp, skulle det bromsas, vilket maken vid ratten och resten av familjen inte alltid uppskattade. Men när för många greker i kö bakom honom i trafiken dök upp, Då gick det så klart an att köra in till vägkanten för att stanna och släppa fram dem som har galet bråttom. Så istället för att ropa - Stanna, vacker utsikt, så ropade jag -Stanna, för många bilar bakom oss. Och voilà, då kunde jag gå ut och undersöka den vackra kyrkan, ibland med kyrkogård där gravarna tog mycket stor plats, vilket mycket riktigt ger upphov till eftertanke. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Håller helt med, Aten, med omgivningar, har fina kyrkogårdar. I alla fall de jag har besökt och det är nog en hel del...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
På Amorgos finns en förtjusande kyrkogård i Xilokeratidi/Katapola med utsikt över havet!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
En av de vackraste finns i Pirgos på Tinos där alla gravstenar är otroligt fina arbeten i marmor. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Samma här, och jag tycker inte alls det är konstigt.
![]() Jag kan spendera ganska lång tid på kyrkogårdar, inte bara i Grekland, det gör jag gärna i andra länder också. Det intressantaste jag har sett var en stor kyrkogård i Prag som naturen hade tagit över. ![]() Denna finns vid kastrot ovanför Koroni på Peloponessos. |
|
||||
|
||||
![]()
For meg er det absoloutt viktigste møter med mennesker.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Kalimera;390411]Samma här, och jag tycker inte alls det är konstigt.
![]() Jag kan spendera ganska lång tid på kyrkogårdar, inte bara i Grekland, det gör jag gärna i andra länder också. Det intressantaste jag har sett var en stor kyrkogård i Prag som naturen hade tagit över. En lättnad att höra att det finns fler som är kyrkogårdsspanare. ![]() Du tänker nog på den fantastiska nya judiska kyrkogården i Prag, som nästan helt tagits över av murgröna. Tar man spårvagnen dit ska man ta god tid på sig och noga läsa inskriptionerna på gravstenar och minnesplaketter (och också de tomma ytor som aldrig kom att fyllas med namn). Den som går därifrån utan att ha fällt en tår, har ett hjärta av sten. Senast redigerad av Pnyx den 2016-08-25 klockan 13:51. |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med kyrkogårdar är intressant!
Många här är inte alls religiösa, eller liksom jag ateister. Men att sitta vid en kyrkogård, vandra in i den, läsa på gravstenarna, titta på den blomstrande utsmyckningen är en njutning som jag i alla fall tycker om. Arne har inte förståelse. Jag njuter ganska ofta av att gå in i en kyrka för att titta på den skönhet som finns där. Men jag har bara tänt ett ljus vid 2 tillfällen. Det var i min ungdom i Storkyrkan i Stockholm samt vid första besöket i St Peterskyrkan i Rom. Kanske är det för stillheten, oändligheten och den stilla ro man får. Jag vet inte. Samtidigt är det väldigt roligt att läsa på gravstenarna! På lilla Hörnefors kyrkogård finns en gravsten: Här ligger,,,,, och hans mara,,,,. Ristaren av gravstenen hade missat på ett r och ett k. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Fint att ni skriver så mycket om kyrkogårdar,fast nu tycker jag att det är dags för något nytt.
Jag känner mig upprymd och har en smula resfeber eftersom vi reser till Cykladerna på lördag.Som vanligt *Santorini,Amorgos och så Sikinos,som är en ny ö för oss. Ska bli så spännande. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med dig! Blir förvånad att så många är så intresserade av KYRKÅGÅRDAR
![]() Näe...där har jag inget att tillägga. INTE min grej! Håller mig till andra upplevelser som är mer levande. Tidsnog hamnar vi där nere men jag har lite annat att göra innan ![]() |
![]() |
|
|