Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-29, 14:50
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Utflykter från Nafplion

Jag har bokat en resa till Nafplion i maj, och kommer under två dagar ha tillgång till hyrbil. Har sett riktigt många fina bilder från Peloponnesos och skulle gärna resa runt massor men det finns det tyvärr inte tid till. Så jag tänkte höra om ni har några tips på bra utflykter? Jag gillar små byar där man kan äta god mat och uppleva grekiskt vardagsliv, men också fina stränder. Det bör vara på rimligt avstånd från Nafplion (högst 1-2 h enkel resa). Har ni hittat några riktiga pärlor ni vill dela med er av?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-29, 15:11
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Utflykter från Nafplion

Nemea med vinodlingarna.Ermioni en idyllisk liten by därifrån går båten till Poros. Methana vulkanhalvön med sina svavelbad. Vytina,bergsbyn.
Det finns en del på 1-2timmars avstånd

Senast redigerad av anneli56 den 2016-01-29 klockan 15:19.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-29, 15:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Utflykter från Nafplion

Min anbefaling for kjempefin info om Nafplio/Argolida er å gå inn på

http://visitnafplio.com/

Laget av "vår egen Admirala" som bor i Nafplio
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-29, 20:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Utflykter från Nafplion

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Min anbefaling for kjempefin info om Nafplio/Argolida er å gå inn på

http://visitnafplio.com/

Laget av "vår egen Admirala" som bor i Nafplio
Tusen takk, Kari Det finnes norsk versjon på www.visitnafplio.net

Og jeg støtter Annelis forslag

Her er noen flere tips, du finner mer info om alle stedene på visitnafplio.

- Besøk en typisk fjellandsby, f.eks Karya, vest for Argos. Nafplioterne drar gjerne hit for å spise svinekoteletter, eller annet grillet kjøtt. Kjøreturen opp dit er fin, med flott utsikt mot Nafplio og omland når dere er nesten fremme. Kjør gjerne videre over fjellet til Nestani, en annen typisk fjellandsby med et gammelt akropolis.

Kanskje enda finere er turen opp til Agionori, en by med et frankisk slott. Da er dere virkelig utenfor enhver turistløype. Jeg har aldri spist der, men regn med grillet kjøtt, geitegryte eller retter av lam. http://www.visitnafplio.net/visitnaf..._Agionori.html

Spis fisk i Vivari, en liten kjøretur øst for Nafplio. En bitteliten, søt fiskerlandsby, hvor vi drar ofte og spiser på To Delfini, men først med et bad på den vesle stranden, om det er varmt nok.

Strender, de største nær Nafplio ser du her: http://www.visitnafplio.net/visitnaf.../Strender.html
Ingen av dem er mye besøkt i mai, jeg ville kanskje valgt Kiveri, hvor det også er noen gode tavernaer.

En av de aller fineste turene, synes jeg, er å dra sørover på Argolida"tommelen": dette er en fin kjøretur i seg selv, med masse severdigheter langs veien. Dere nevner ikke antikke steder, så jeg hopper over de, men både Didima-grotten og Franchti-grotten er unike. Spis fisk i Kilada, en søt liten fiskerlandsby, og det fins mange strender i området: http://www.visitnafplio.net/visitnaf...Epidavros.html

Du må mer enn gjerne ta kontakt om du har spørsmål!

Til slutt: pga "datatrøbbel" har jeg måtte redesigne nettstedet mitt, og foreløpig er bare det engelske oppdatert. Så for den nyeste infoen om Nafplio by (hoteller, spisesteder, barer, etc), se linken Kari sendte: www.visitnafplio.com

Senast redigerad av Admirala den 2016-01-29 klockan 20:31.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-10, 16:28
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Utflykter från Nafplion

Tack alla för superbra tips! Nu är frågan hur jag ska få tiden att räcka till, men det är ett angenämt problem
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-10, 19:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Utflykter från Nafplion

Jag vill också slå ett litet extraslag för den lilla fina byn "Ancient Village Of Epidaurus". Alltså den gamla byn (inte att förväxla med den nya). Jättevacker med en alldeles egen liten romersk teater någon km uppför en liten jordväg.
Buss går hela vägen från Nafplion. Bilder därifrån finns i mitt resebrev "Bland ruiner och grammatik under citrusträden".
Jag gillade Karatona Beach väldigt mycket men även den lilla stadsstranden är super!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-13, 00:27
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Utflykter från Nafplion

Åh ser väldigt mysigt ut. Vad mycket jag har att se fram emot att utforska
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT