Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-09, 11:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Lite lustigt förresten det här att när vänsterdebattörer släpps fram i våra stora tidningar så är det på kultursidorna, sällan på ekonomisidorna där Greklands-krisen i övrigt behandlas.
Nja, det är enkelt. När debattörer skriver gör de det just inom opinionsjournalistiken, oavsett partibok. Och dit hör kultursidorna, det gör däremot inte ekonomisidorna.

Lars Henrikssons text är heller ingen artikel, den är en krönika men har dessvärre inte fått den vinjetten när man klickar upp länken. Och som krönikör på en opinionssida ska han ju skriva åsikter.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-09 klockan 11:59.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:33
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nja, det är enkelt. När debattörer skriver gör de det just inom opinionsjournalistiken, oavett partibok. Och dit hör kultursidorna, det gör däremot inte ekonomisidorna.
Lars Henrikssons text är heller ingen artikel, den är en krönika men har dessvärre inte fått den vinjetten när man klickar upp länken. Och som krönikör på en opinionssida ska han ju skriva åsikter.
Ja, dessutom skulle åtminstone jag höja en del på ögonbrynen om en s.k. oberoende liberal (fast numera egentligen klart konservativ) tidning som GP skulle låta en massa vänsterekonomer komma till tals på tidningens ekonomisidor.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ja, dessutom skulle åtminstone jag höja en del på ögonbrynen om en s.k. oberoende liberal (fast numera egentligen klart konservativ) tidning som GP skulle låta en massa vänsterekonomer komma till tals på tidningens ekonomisidor.
Det där "oberoende" är faktiskt borta sedan länge, officiellt är ledarsidan liberal. Och där har ju Grekland fått duktigt med stryk, så det är väl bara bra med ett annat perspektiv från en kulturdebattör.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 09:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

... mens de andre store tv-stasjonene er Pasok/ND-vennlige så det holder.

Denne kom i twitterfeeden min i dag, og viser stasjonenes dekning av demonstrasjonene Nei-siden og Ja-siden hadde på Syntagma på henholdsvis 29. juni og 30. juni. (Nei-siden til venstre):

F.eks kan dere se at SKAÏ ikke dekket Nei-demonstrasjonen i det hele tatt, men ga Ja-siden 7,15 minutter. ERT1 var den eneste som brukte samme mengde tid på begge.

Så om man skal kritisere greske medier, og det kan man godt, er det nok ikke ERT1 som er verst i klassen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 09:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Att ERT inte rapporterar negativt är jag inte förvånad över, var ju Syriza som återöppnade ERT o gav de anställda jobben åter, den är nog ganska politiskt styrt den kanalen nu kan jag tänka, läste även att flera ankare på komersiela kanalerna blivit kallade till en disciplin panel nu efter valet http://www.ekathimerini.com/199197/a...r-union-action
ESEIA är journalisternas fackförbund för "Daily News In Athens".
De har ett disciplinärt råd som ingriper när det finns anledning att tro att en journalist har brutit mot någon av dessa regler (länken går till den svenska BING-översättningen på ESIAS hemsida om etiska regler för journalister som man åtar sig att följa). Det är alltså journalisternas eget förbund som kallat dem för att de förmodligen har överträtt någon av de artiklar "paragrafer" om journalistisk Etik då de rapporterat. Det finns inget som tyder på att kallandet skulle ha något med Syriza att göra.

Ber om ursäkt för den dåliga BING-översättningen.
http://www.microsofttranslator.com/b...eontologias%2F

I artikel 8 står...
"Skyldigheterna som journalister, som härrör från denna kod, utgör en inskränkning av yttrandefriheten. Brott mot dessa skyldigheter styrs av två disciplinära råden, möte i gemensamma session, tills ändrad i stadgan, som kommer att lösa frågan om institutionella tillsynsmyndigheten för koden."
Ber återigen om ursäkt för den dåliga översättningen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 11:31
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gurra_C Visa inlägg
Jag såg också debatten i parlamentet. Efter att suttit och läst tidningar på nätet så blev jag nyfiken på hur grekiska medier rapporterart från debatten.
Jag blir nästan lite chockad över att man i princip plockar bort allt negativt som sades till Tsipras. Att media kan agera fritt, förhåller sig neutralt och redovisar hela bilden är livsviktigt i en rättstat. Duperar inhemsk media medborgarna?
tex ERT Inte ett ord om den massiva kritiken enbart Tsipras ord.
http://www.ert.gr/o-prothipourgos-sto-evrokinovoulio-prosopo-prosopo-tous-ekprosopous-ton-evropaikon-laon/

Även svenska moderata riksdagsmannen Sotiris Delis är inne på samma spår enl inlägg på facebook
Enligt Reportrar utan gränser är Grekland och Bulgarien sämst i Europa på pressfrihet. Men då vet jag inte vilka kriterier de tillämpar - det är inte bara sådant som maktkoncentration och ägarstyrning det handlar om, utan även våld och hot mot journalister (där Gyllene Gryning inte direkt förbättrar för Grekland i rankingen).

Men Greklands medier är mycket mer politiserade än vad vi är vana vid. Som Mahava säger, ERT stödjer sannolikt Syriza eftersom det var de som öppnade kanalen igen. Men då ska man ju också komma ihåg att det var Samaras regering som stängde dem, vilket var en helt sanslös åtgärd. Att lägga ner public service-tv i ett medielandskap med politiserade reklamkanaler ...

Men om ERT kan sägas vara regeringsstyrt snarare än regeringstroget vet jag inte.
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 23:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Jag undrar vad Torbjörn Fälldin skulle ha kallat detta "drama"

Långbänk ?
Faelldin minnes jeg - en mann med integritet. Men hva 'långbenk' er har jeg ingen aning om
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 23:56
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Faelldin minnes jeg - en mann med integritet. Men hva 'långbenk' er har jeg ingen aning om
"Man drar det i långbänk" brukar vi säga bland annat när man håller möte på möte men aldrig. kommer fram till något beslut eller någon lösning :-D

Senast redigerad av Maggy den 2015-07-09 klockan 00:09.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.