![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hm ... Möjligen är det ett orosmoln att Greklands ekonomiminister är mycket mer översvallande i sin bedömning än eurogruppens representanter efter mötet. Medan de har beskrivit Greklands förslag som ett underlag för fortsatt arbete inför torsdagens möte säger ekonomiministern att Grekland är räddat. Och han säger också att Tsipras inte gått med på t ex att sänka pensionerna, vilket låter lite farligt att låsa fast sig vid just nu. http://www.bbc.com/news/business-33223879
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Inget problem på Fourni!
Däremot har vi noterat ett nytt fenomen; icke-fungerande apparaturer för kortbetalning. Alla har hänvisat till att det påföljande dag ska komma reparatör från Thessaloniki (!!!) men denne har vi inte sett röken av. Givetvis begriper vi att det under nuvarande omständigheter är bättre att få kontant betalning, men det kräver också att vi har kontanter. Vi försäkrade oss omedelbart om att ha kontanter för betalningar under resterande del av resan. Fler som upplevt kraschade apparaturer för kortbetalning? |
|
||||
|
||||
![]()
Det där måste ju inte betyda något så tidigt en måndagmorgon, de kanske fylls på under dagen.
|
|
|||
|
|||
![]()
Euronet har de gånger jag tagit ut frågat, men lurigt, typ liten gråad ruta för utan conversion och sen får man igen bekräfta att man verkligen vill ha no conversion
|
|
||||
|
||||
![]()
Ok, tack!
|
|
||||
|
||||
![]()
Enl P1 så bör man ha ett beslut klart till lunch. Dvs, klarar Grekland betalningen den sista? Det är ju klart att det kommer att lösa sig. Det finns ju inga alternativ.
Nu talades det om att minska pensionerna i nån form, då enl uppgift, de grekiska pensionerna är bland de högsta i Europa. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Det jag har sett har handlat om att sänka pensionsåldern, samt att sänka en viss tilläggspension som dock bara berör 80 000 personer. Vet dock inte om det jag sett är det slutliga innehållet i förslaget som Tsipras lämnade igår.
|
|
|||
|
|||
![]()
Du har fattat helt rätt Inkfish.
Jag fick inte någon möjlighet att välja conversion eller ej. Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan bli en historisk ny Ochi-dag på söndag.
|
|
||||
|
||||
![]()
Kan meddela att bankomaten i Egiali nu är tömd
|
|
|||
|
|||
![]()
På Lipsi var den tom redan på förmiddagen. Tur att man tog ut igår
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() En amerikansk sajt som tipsar amerikaner inför Europaresor skriver: Citat:
Senast redigerad av inkfish den 2015-06-20 klockan 08:12. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Detta är enligt mitt förmenande ett sådant exempel. "Inga bankomater inom EU som inte låter kunden själv välja om uttaget ska konverteras eller ej!" Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker till och med att det är illa att möjligheten finns. Även om alla som läser här vid det här laget vet att man inte ska välja conversion, så tror jag att det är lätt att bli osäker när man väl står där. Tonen i meddelandet på skärmen är ju ungefär Om du inte väljer conversion kommer strax ett slukhål att öppnas under dina fötter där du och ditt livs besparingar försvinner.
Och de enda som tjänar på det är bankerna. Vilket i och för sig grekiska banker verkar behöva just nu. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om vi tar ut valuta i Danmark eller England (utanför EMU) så kan banken lägga på avgift, oftast 30-35:- per uttag.
Inom euro-zonen är den avgiften förbjuden vid uttag av euro. Att det då skulle vara ok att ta ut en smygavgift genom att bankomat-företaget kan sätta en ockerkurs verkar knepigt. Om jag hade fått en kurs på över 10:-, och vetat säkert att jag inte valt conversion till SEK, då skulle jag ta upp det med min bank hemma. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Eurobank är en bank, Euronet är fristående bankomater. De hänger inte ihop.
|
|
||||
|
||||
![]()
Om vi för ett ögonblick bortser från alla invändningar som kan finnas:
I går demonstrerade tusentals på Syntagmatorget till stöd för den grekiska regeringen. Har en regering i Grekland, under senaste tjugo/trettio åren, mer eller mindre, haft det stöd som visades upp i Aten går? Berätta för mig! |
![]() |
|
|