Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-28, 20:16
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Hej!
Om två veckor drygt flyger vi ( jag, sambon och två tonårsdöttrar) till Aten och tar båten till Naxos. Tanken har sedan varit att vara de sista dagarna på Santorini och sedan flyga hem därifrån. Men efter att ha läst och hört av andra är jag nu inte så sugen på Santorini längre, för turistigt och kommersiellt. Funderar därför på att tillbringa de sista tre dagarna på en mindre ö, har fastnat för Koufonissi.


Nu till min fråga; händer det att det är dåligt väder i juni så att färjorna ställs in? Vill helst utnyttja alla sista dagarna på Koufonissi och ta båten till Santorini sista dagen för att flyga hem på natten vid kl 03.


Undrar också om jag måste förboka båten och i så fall var bokar jag? (Färjebiljetterna till Naxos har jag redan köpt.)


Mvh


Sussie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-29, 08:20
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Ingen som vet?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-29, 10:08
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Hej!
Jag tycker som många andra att Santorini betalat ett högt pris för alla turister men tycker trots detta att en eller två dagars rundtur vore synd att missa. Det är en spektakulär ö. Sedan är det som du nämner bra att vara på hem-flygar-ön i tid.
Vi har besökt Koufonissi, Schinoussa och Donoussa av de små Kykladerna. Koufonissi var favoriten förr då barnen var mindre, baden där är oerhört fina men det senaste besöket var ledsamt då lilla Koufonissi kändes nedlusad av turister.. Nu är Donoussa favoriten men även Schinoussa är oerhört mysig. Fast för tonåringar kan de kanske vara lite öde?
Har aldrig förbokat båtbiljetter, men det ska fungera fint via hemsidan.
Längtar som en tok själv då vi inte ska åka till Grekland före i slutet av augusti..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-29, 11:16
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Nu ska jag inte måla fan på väggen, men visst finns risken för inställda färjor.

Vår rutt ifjol var Naxos (dit vi flög från Aten), Koufonissi, Amorgos och Santorini, varifrån vi flög hem.
Mellan Koufonissi och Amorgos tog vi Superjet. Samma (lsnabba men lilla) båt skulle sedan ta oss från Katapola till Santorini, där vi enligt plan skulle bo två nätter på Honeymoon Beach före hemfärd.
Men när vi kommit fram till Katapola från Egiali, där vi bodde, på den tänkta avresekvällen fick vi efter en stund beskedet att färjan från Amorgos till Santorini var inställd.
Då var det gott att ha marginaler, till skillnad från de stackars fransmän som bommade flyget hem.
Tillbaka till Egiali (Askas Pension: rekommenderas!) för att nästa morgon ta Blue Star Paros till Naxos, för byte till Blue Star Delos.

Generellt vågar jag påstå:
Det blåser inte sällan i slutet av juni.
Biljetter kan med fördel köpas på plats.
Ha lite marginaler vid hemfärd - eller mycket is i magen och koll på reseförsäkringen.
Välj gärna en stor färja för transport till avreseön. På Delos kändes inte de kraftiga bränningarna överhuvudtaget och det ska mycket, obegripligt mycket, till om de stora färjorna ställs in.
Santorini är inte så dumt. Det är gott att vara på plats på t.ex. Honeymoon, bada på den fina stranden och koppla av före hemfärd. Julia och Paris fixar skjuts från hamn och till flyg.
På Koufonissi hade vi inte varit på tio år, men det var mindre exploaterat och trängt än befarat.
Trevlig resa,
/Magnus - som återvänder till Skiathos vid midsommar

PS. Om ni vill så kolla under Hälsningar direkt från Grekland, där vi gjorde löpande noteringar under rubriken "Kladd och klotter från Kykladerna" DS.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-30, 15:36
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Tack för svar!


Det lutar åt att vi är lite wild and crazy och ändå åker till Santorini sista dagen men kollar väderleksrapporten. Skulle det förutspås sämre väder så bestämmer vi där och då om vi ska åka en dag tidigare till Santorini.


Lemon: läste din reseberättelse, ska ta tillvara på några av restaurantipsen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-31, 16:47
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Skmj Visa inlägg
Hej!
Om två veckor drygt flyger vi ( jag, sambon och två tonårsdöttrar) till Aten och tar båten till Naxos. Tanken har sedan varit att vara de sista dagarna på Santorini och sedan flyga hem därifrån. Men efter att ha läst och hört av andra är jag nu inte så sugen på Santorini längre, för turistigt och kommersiellt. Funderar därför på att tillbringa de sista tre dagarna på en mindre ö, har fastnat för Koufonissi.

Nu till min fråga; händer det att det är dåligt väder i juni så att färjorna ställs in? Vill helst utnyttja alla sista dagarna på Koufonissi och ta båten till Santorini sista dagen för att flyga hem på natten vid kl 03.

Undrar också om jag måste förboka båten och i så fall var bokar jag? (Färjebiljetterna till Naxos har jag redan köpt.)
Mvh
Sussie
Koufonissi är absolut en liten ö, men numera också väldigt turistig fast kanske inte i samma genre som Santorini. Vänta er inte lugn och ro, tiden då ni är där kommer ön vara full av skandinaviska barnfamiljer. Schinoussa och Iraklia är mer stillsamma öar, om ni föredrar detta.

Jag skulle göra precis som ni planerar om väderprognosen var väldigt bra. I juni kan vädret slå om snabbt och det kan blåsa upp rejält på kort tid. Här kan ni hålla koll på vindprognosen: http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=grDet bästa är om ni har mer än en båtrutt att välja på, t ex har möjlighet att åka från Koufonissi via Naxos till Santorini om direktbåten inte går.

Köp båtbiljetterna till Santorini direkt när ni kommer till Koufonissi, om ni ändrar er kan ni byta biljetterna på biljettkontoret mot en liten avgift.
Lycka till!
Våga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-01, 21:39
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Båtresa mellan Koufonissi och Santorini

Tack för svar Våga och tack för tipset om väderprognos, ska titta på den när det blir dags.
Precis som du skriver om fler båtalternativ har jag tittat på det. Tror att vi tar båten tillbaka till Naxos och sedan vidare till Santorini, det verkar vara större båtar än båten som går direkt från Koufissini till Santorini, dessutom är direktbåten svindyr!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT