Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-01-06, 18:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här kan du läsa om Grexit i en alldeles färsk text.
Ja, jag följer den bloggen - hyfsad faktisk.

I senaste inlägget där upprepas något som jag funderade över i mitt första inlägg: " Igår kväll rapporterade Sveriges Radio att EU-kommissionen lämnat beskedet att inget medlemsland kommer att tillåtas lämna eurosamarbetet."

Tillåtas? Vilka metoder kan tänkas användas? Kommer en EU-styrka ockupera Grekland. Internationella domstolen i Haag? Ska Grekland bli en lydstat till Bryssel?Här är något jag inte begriper.
Jag lämnar frågan om bra eller dåligt, rätt eller fel, av ett Grexit därhän.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-01-06, 19:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Grexit

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ja, jag följer den bloggen - hyfsad faktisk.
Tror knappast att du kan hitta en bättre på svenska.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-01-06, 19:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

Det stämmer säkert!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-01-06, 21:42
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Grexit

Ibland är det rätt uppfriskande med dig Xenos,iband irriterande.Tyskland är ju ledande inom EU och har väl rätt-skulle jag tro att ställa vissa krav bl.a med tanke på de enorma lånen man gett Grekland.
Nu verkar det som om det går LITE framåt med ekonomin och vi får hoppas att det fortsätter.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-01-07, 00:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Grexit

Intressant artikel! Vi har ju dryftat det här problemets tidigare faser i annan tråd. Avser inte att dra igång den debatten på nytt, men min uppfattning är oförändrad och bekräftas ju delvis med detta.

En "Grexit" löser inte Greklands problem på kort sikt. Sannolikt skickar det Grekland ekonomiskt 50-100 år bakåt i tiden, vilket blir en smärtsam lösning. Men det stora felet har redan begåtts, nämligen "Grentrance". Man skulle aldrig gått med i vansinnet! Inte Grekland och inget annat land heller.

"Ett euromedlemskap är oåterkalleligt", har EU-kommissionens talesperson Annika Breidthardt meddelat.

Det finns anledning att begrunda det för de stollar som fortfarande argumenterar för ett svenskt medlemskap.

Jodå, tro det eller ej, men det finns sådana! Dock inser som väl är allt flera att ekonomisk och politisk potens måste följas åt. Varje politiskt självständig nation måste ha kontroll över en egen valuta för att fungera på lång sikt. Allt annat krackelerar förr eller senare. En lång och smärtsam resa för alla euromedlemmar.

Masse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-01-07, 06:58
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

"Ibland är det rätt uppfriskande med dig Xenos, ibland irriterande."
Nu är jag inte ute efter en recension men jag blir oerhört glad för dessa ord. Särskilt "irriterande" - jag tänker inrte ge mig, jag vill veta.
Mer beröm kan man bara drömma om. Tack!


"Tyskland är ju ledande inom EU och har väl rätt-skulle jag tro att ställa vissa krav bl.a med tanke på de enorma lånen man gett Grekland."

Trots berömmet jag fick måste jag, irriterande" återvända till min utgångspunkt: Vem vad och hur bestämmer Greklands eventuella utträde?
Det är det jag är nyfiken på. Inte vad som är bra eller dåligt - jag har ingen åsikt ännu. Och varför då, kan man undra. Jo, därför det kommer att säga något om Europa, EU-projektet och troligen Tyskland.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-01-07, 07:14
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

"Men det stora felet har redan begåtts, nämligen "Grentrance". Man skulle aldrig gått med i vansinnet! Inte Grekland och inget annat land heller."

Instämmer, och inte heller skulle de andra eu-nationerna släppt in Grekland.


"Ett euromedlemskap är oåterkalleligt", har EU-kommissionens talesperson Annika Breidthardt meddelat."

Detta är ju bara snack. Vem är hon, Gud? Inget imperium är för evigt.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-01-07, 07:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Grexit

Jag har uppfattat det som att man sedan Breidthardt uttalande, mjukat upp det något från EU-kommissionens sida (delar av den). En del hävdar att man kan tänka sig att diskutera ett utträde för Greklands räkning men att man får ta ställning till det då valet hållits och inte kan spekulera i detta nu. Kanske är det så att de faktiskt inte vet ännu hur detta ska hanteras?

Jag tycker att oavsett hur man vänder och vrider på det så måste ett land ha rätt att lämna eurosamarbetet, detta riskerar naturligtvis konsekvenser för euron i stort och frågan är, har EU-kommissionen varit tydliga med svårigheterna/omöjligheten att lämna ett påbörjat samarbete då landet gick in i det?!

Åtstramningarna är alldeles för tuffa. Ett tag kan man nog leva med dem men i längden så orkar inte människor och många lever redan i fattigdom. Det är nästintill omänskligt att ställa dessa krav.

EU-kraven på Grekland måste lättas annars kommer detta att krackelera fullständigt förr eller senare, oavsett vilket parti som har regeringsmakten i Grekland.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-01-07, 08:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grexit

Cynism och ironi är inte min grej riktigt, men vad betyder det i detta spel att vi har gas och olja i havet runt om Grekland?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-01-07, 09:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grexit

Xenos, både lemon och jag försökte svara på dina inledande frågor, men eftersom du fortsätter att ställa dem så antar jag att de var retoriska, alltså inte frågor som du vill ha svar på. Du kanske mest ville uttrycka ditt missnöje med Tyskland.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-01-07, 09:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grexit

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag har uppfattat det som att man sedan Breidthardt uttalande, mjukat upp det något från EU-kommissionens sida (delar av den). En del hävdar att man kan tänka sig att diskutera ett utträde för Greklands räkning men att man får ta ställning till det då valet hållits och inte kan spekulera i detta nu. Kanske är det så att de faktiskt inte vet ännu hur detta ska hanteras?
Jag tror att Merkels uttalande mest var till för att skrämma grekiska väljare till att rösta "rätt". Det var nog omsorgsfullt planterat i intervjun med Der Spiegel. De vill nog fortfarande hålla kvar Grekland.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-01-07, 10:55
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Grexit

En svensk kommentar om de för Grekland positiva konsekvenserna av Grexit finns här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6060660
/lemon

Senast redigerad av lemon den 2015-01-07 klockan 11:03.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-01-07, 13:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Xenos, både lemon och jag försökte svara på dina inledande frågor, men eftersom du fortsätter att ställa dem så antar jag att de var retoriska, alltså inte frågor som du vill ha svar på. Du kanske mest ville uttrycka ditt missnöje med Tyskland.
Neej. De är inte retoriska. De är mycket konkret. Jag förstår faktisk inte hur minfrågeställning kan missuppfattas.
Jag försöker igen: Finns det något slags "regelverk" för uträde ur eurosamarbetet eller ur EU? Det är kring detta jag söker svar.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-01-07, 13:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
En svensk kommentar om de för Grekland positiva konsekvenserna av Grexit finns här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6060660
/lemon
Också jag hörde ekonomen intervjuas.
Och jag blev förvånad. Det var nya tongångar som jag inte hört tidigare.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-01-07, 16:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Grexit

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag försöker igen: Finns det något slags "regelverk" för uträde ur eurosamarbetet eller ur EU? Det är kring detta jag söker svar.
Jag instämmer Xenos! Det är en intressant fråga som jag gärna också skulle vilja ha svar på. Inte vad Tyskland, EU-kommissionen eller någon annan "tycker" utan: Vilka strikt formella regler gäller för ett utträde, om det nu finns några?

Jag har ingen aning. Såvitt jag kan minnas har jag aldrig hört ett ord om det någonsin. Definitivt inte i debatten om svenskt medlemskap. Det var ju som bekant svårt nog ändå att övertyga oss att gå med (tack och lov). Det hade väl varit som att svära i kyrkan att då tala om regler för utträde.

Masse
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-01-07, 17:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grexit

Tack Masse!
Nu är frågan på banan igen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT