Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-09-30, 15:36
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Och jag skall genast sluta gnälla för satt jag fick en oväntad övernattning på Rhodos förra året
Särskilt som jag tillbringade tiden med gulliga Anna som jag inte hade träffat annars
Ylva
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-09-30, 16:07
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 363
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Vi gjorde samma resa som Titti. Det var ganska så påfrestande. Men dessförinnan hade vi två underbara veckor tillsammans med nya vänner. Tack alla.

Marilene
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-09-30, 20:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Men Tilosvistelsen var helt underbar!
Citat:
Ursprungligen postat av marilene Visa inlägg
Men dessförinnan hade vi två underbara veckor tillsammans med nya vänner.
Vilken otroligt knasig hemresa ni fick. Har aldrig hört något liknande. Skönt att ni är så nöjda med Tilos i alla fall.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-09-30, 20:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Finland - och Turkiet. Det låter ju inte klokt!

Jag undrar om det nästan inte skulle kännas säkrare att åka på egen hand. Då får man ju själv hålla koll på hur båtarna går och gå på säkerhet i ett sånt här läge - alltså lämna Tilos på fredagen. För blåsten i söndags syntes troligen på Poseidon några dagar innan.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-09-30, 22:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 292
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Inte nog med att vi måste åka till Rhodos redan på fredag ( hemresa söndag.) Nu har vi fått veta att flygledarna på Rhodos planerar strejka på lördag/söndag.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-10-01, 01:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Inte nog med att vi måste åka till Rhodos redan på fredag ( hemresa söndag.) Nu har vi fått veta att flygledarna på Rhodos planerar strejka på lördag/söndag.
Kan ju bli knöligt. Men att få lämna Tilos på fredagen förmodar jag fanns med i planen. Hoppas det löser sig med strejken. I värsta fall får ni väl nyttja tipset om nya rutten via Marmaris för hemresan. För turkarna strejkar väl aldrig??

Hoppas att ni har haft och fortsatt har det fint där på Tilos. Förstår att vädret är lite svajigt så här sent på säsongen. Är det fortfarande drägligt för sådana som mig och Birgit, dvs "solpressare" som Arne säger?

Ha det fortsatt gott, och god tur med hemresan när det blir dags önskar
Masse
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-10-01, 07:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 292
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Hej Masse! Hade Sea Star gått hade vi kunnat åka söndag morgon. På de snart, tre veckor vi varit här, har vi haft en dag regn/några riktigt blåsiga men soliga dagar. Idag är det näst intill vindstilla och sol från klarblå himmel - riktigt sol-pressar-väder.

Turkiet ... nej, då föredrar vi turen till Finland.

Ha det gott!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-10-01, 21:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Sjöborren - det har kommit upp en ny tur med BS Diagoras fr o m söndag. Kl 9.10 från Tilos, framme på Rhodos 11.10. Men ni kanske har flyg mitt på dagen och då skiter det sig väl ändå ...
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-10-02, 08:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 292
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Vårt plan går 11.50, så det blir lite körigt ... Hotell på Rhodos är bokat / båtbiljetter fixade.

Men tack! Inkfish för upplysningen.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-10-02, 09:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Ha en fin hemresa. Rhodos stad är fint denna tid på året som ni ju vet. En dag där ut och en hem är liksom vant nu. Hör till Tilosresan.

Lissi - på väg till Paleochora straxt.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-10-02, 10:48
turkos turkos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 43
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Vilken resa några av Er varit tvungna att göra till/från härliga Tilos !!! Hoppas vid gud att Sea Star kommer att lagas igen !!!

Vad tragiskt med alla flyktingar!! Var på Tilos kommer de iland? Vart tar de vägen när de kommer till Tilos? Blir de inkvarterade tillfälligt eller får de åka vidare med båt genast?
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-10-02, 12:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Ja Sjöborren, det låter ju onekligen lite snävt. Synd!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-10-02, 12:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av turkos Visa inlägg
Vilken resa några av Er varit tvungna att göra till/från härliga Tilos !!! Hoppas vid gud att Sea Star kommer att lagas igen !!!

Vad tragiskt med alla flyktingar!! Var på Tilos kommer de iland? Vart tar de vägen när de kommer till Tilos? Blir de inkvarterade tillfälligt eller får de åka vidare med båt genast?
De kommer med båtar som jag tror landar på lite olika ställen. Till Skafi tror jag de kommit åtminstone en gång.

De tas om hand av frivilliga krafter på Tilos. I somras inkvarterades de i skolan men när höstterminen började gick ju det inte det längre. Då fick de istället sova på gården vid klostret Panagia Politissa, där de inte hade tak över huvudet vid regnet häromdagen t ex. Det är verkligen ur hand i mun-lösningar.

De stannar några dagar och tas sedan vidare till Aten för mer formell flyktingmottagning. De på Tilos som försöker hjälpa dem sliter arslet av sig, så vitt jag förstått.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-10-02, 17:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
De på Tilos som försöker hjälpa dem sliter arslet av sig, så vitt jag förstått.
Jag såg hur det slet arslet av sig för att hjälpa flyktingarna ett år då det kom över 300 flyktingar på samma gång. Öborna gjorde en beundransvärd insats. När vi lämnade Tilos den gången åkte alla flyktingar med samma färja som oss, de hade "nya" kläder på sig, många hade t-shirts där det stod olika lokala firmanamn, och det stod Tilos på flera dem. Det var mycket rörande, och sorgligt eftersom vi visste att efter Tilos skulle de troligen inte möta samma förståelse längre.

Som väl var greps några av människosmugglarna och deras båtar beslagtogs. När polisen från Rhodos hämtade dem, med dragna pistoler, kunder vi inget annat göra än att applådera.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-10-02, 22:57
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av turkos Visa inlägg
Vad tragiskt med alla flyktingar!! Var på Tilos kommer de iland?
Det kom drygt 100 flyktingar, som kördes på lastbilsflak i fyra omgångar ner till polishuset i Livadia. Jag hörde att de kommit iland vid Eristos den här gången. Det var en dag med alldeles lugnt väder innan stormen i helgen. Vi satt och åt på taverna Trata i backen ner mot hamnen. Flyktingarna vinkade åt oss, och jag vinkade tillbaka. En man ropade "I love you" till mig. Det kändes så sorgligt och gripande.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-10-03, 12:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var mycket rörande, och sorgligt eftersom vi visste att efter Tilos skulle de troligen inte möta samma förståelse längre.
Precis så har jag tänkt också. Tilos blir deras första kontakt med Europa och sedan kommer resten ... De riskerar helt klart en rad kallduschar på vägen.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-10-03, 14:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Precis så har jag tänkt också. Tilos blir deras första kontakt med Europa och sedan kommer resten ... De riskerar helt klart en rad kallduschar på vägen.
Precis. Vi var på stranden när några av barnen badade för första gången i sina liv (i alla fall tolkade vi det så) och de var hur lyckliga som helst. Samma ungar mötte vi på färjan många gånger, och de såg fortfarande saliga ut. Men sen...
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-10-06, 10:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 292
Standard Sv: Hälsning från Tilos.

Samtidigt som Titti satt på Trata, satt vi på torget och såg flyktingarna komma. De första jublade och vinkade även till oss.

En stund senare då vi promenerade längs hamnen kom båtpolisen med fler. Det var tre äldre, en kvinna och två män. I motsats till tidigare anlända, kom de i ett skick jag inte kan (vill) beskriva. Det var en mycket stark upplevelse, och som jag aldrig kommer glömma.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT