Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-09-27, 18:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Det kan gälla i alla möjliga sammanhang, t ex i affären också. Eller lite varstans. Fast aldrig på båtkontoren, tror jag
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-09-27, 19:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast aldrig på båtkontoren, tror jag
..nej då är väl chansen extremt liten att de ska få några pengar dagen efter.. då är man väl redan på väg..
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-09-27, 21:01
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Detta har hänt oss ett par gånger.Senast på Amorgos,i Chora på "terassrestaurangen"(har ingen aning om vad den heter).Nåja,iallafall kom vi dit och var riktigt hungriga.Började beställa - DÅ kom jag på att de kanske inte tog kort.Frågade och mycket riktigt - nej inga kort.Innehavaren såg ju att vi hade etablerat oss och att vi verkligen ville äta.Då sa han "OK,you come pay tomorrow"!

Kvällen efter var vi ju bjudna till Theos(To Xyma) minnesceremoni,så det passade utmärkt att först gå till restaurangen och betala. Ägaren blev glad och nästan imponerad av att vi kom tillbaks.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-09-27, 23:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Malin var det kanske I thea? En taverna med utsikt från terrassen och ett gäng lätt förvirrade alt smågalna killar?

Där åt jag lunch ett par gånger nu. Den galnaste killen - liten och smal, cendré hår - ville bjuda på raki till notan. Jag avböjde bestämt, han gick in i köket igen och kom tillbaka med en bricka med en stor karaff med nån liter raki och två glas!

Han blev jättebesviken när jag avböjde ännu mer bestämt, han hade nog tänkt sig att vi skulle tillbringa eftermiddagen med att supa ner oss tillsammans
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-09-28, 10:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Härlig läsning Sunny! Vi njuter också, just nu från Kupos i Chania stadspark där alla greker och vi dricker kyrkkaffe...

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-09-28, 11:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi njuter också, just nu från Kupos i Chania stadspark där alla greker och vi dricker kyrkkaffe...

Lissi
Härligt att höra att också ni har det bra!
Sitter just nu på Machos taverna igen i Langada.. måste ju hit och betala notan från igår!..
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-09-28, 15:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Det är ju jättebra med lite mindre ställen så att man blir igenkänd. Ett antal gånger har jag missat att ta med pengar och tankat moppen ...kanena provlima...och på den ganska lilla mataffären där man känner igen mig och hälsar, samma sak, kanena provlima..
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-09-28, 17:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Ja, Monica..de är verkligen fantastiska grekerna..inga sura miner här inte...de bara skrattar och säger.. pay tomorrow... underbart!!..
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-09-28, 17:21
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Låter som en underbar resa , den grekiska gästfriheten och ärliga tilltro till människor är oslagbar , vem skulle kunna låta bli att komma tillbaka och betala efter ett sådant bemötande undrar jag... Grekland är inte bara sol och värme , är ju helt fantastiskt på hösten när vädret skiftar , älskar att bli inregnad på nåt ställe med en god bok kanske lite byvin - inga måsten - bara rofyllt!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-09-28, 17:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 420
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Nu ska jag sätta mig med en varm pläd i sängen med en god bok och ett glas vin... havet stormar utanför och det regnar samtidigt, denna bild tog jag nyligen!....

Det låter hur mysigt som helst! Jag älskar den typen av väder, speciellt när jag är på Amorgos.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-09-28, 17:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
vem skulle kunna låta bli att komma tillbaka och betala efter ett sådant bemötande undrar jag... Grekland är inte bara sol och värme , är ju helt fantastiskt på hösten när vädret skiftar , älskar att bli inregnad på nåt ställe med en god bok kanske lite byvin - inga måsten - bara rofyllt!
Ja, det hoppas jag och tror att ALLA kommer tillbaka och betalar... skam till den som inte gör det!
Ja, tänk att det gör mig inte ett dugg att det just nu stormar och är lite kyligt, njuter av att ha en anledning att ta det lugnt och läsa en bok och bara vara!..

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det låter hur mysigt som helst! Jag älskar den typen av väder, speciellt när jag är på Amorgos.
Ja, det är mysigt verkligen!..
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-09-28, 18:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Söndag 28 september

Åter en stormig och lite kylig dag... fiskebåtarna guppar utanför mitt fönster när jag tittar ut över hamnen på morgonen.

Idag är det payback time....jag äter en god frukost med grekisk youghart och frukt... mmmm..vad jag har saknat den när jag varit hemma i Sverige... ..

Sen travar jag åter upp till min älsklingsby Langada, idag fick jag ta på mig en extra varm tröja och en regnjacka utifall att himmelens portar åter igen skulle öppna sig...

När jag kommer upp till tavernan i Langada, sitter ett par greker där och faktiskt en turist.. inte så folktomt som igår alltså...
Tavernaägaren har fullt upp med att tillreda mat och jag går in och beställer en frappe.. I'm back säger jag!
Hon möter mig med ett brett leende bara...
Senare berättar hon att idag är sista dagen hon har öppet, nästa vecka åker hon till Aten för att umgås med sin familj och ser verkligen framemot det efter flera månaders hårt arbete och inte en ledig dag.. menade på att nu ska det bli skönt att få sova ut imorgon... det kan jag verkligen förstå!
Men hon var nöjd med denna säsong och ser framemot nästa...hon önskade mig en fortsatt fin semester och jag svarade att vi ses nog till våren igen!

Sen traskade jag över bergen till Tholaria igen, trots blåsvädret men jag älskar denna vandringen som är så vacker och inte särskilt jobbig.

Tur iaf att jag inte hade hatt eller peruk de hade definitivt blåst av.. ...

Väl framme i Tholaria igen, slog jag mig ner på tavernan Santouraki vid den fina kyrkan i byn, beställde in lite smårätter och vin, nu var jag vrålhungrig..det går åt mycket energi att traska runt överallt!
Här var jag helt ensam, men jag är väl konstig jag bara njuuuuter av tystnaden, att bara sitta i sina egna tankar och fundera på allt och ingenting, som om tiden stog stilla!


Det är klart något avslaget nu när man hör att en del tavernor stänger igen för säsongen, just nu är jag den enda gästen på mitt hotell!
Men det är möjligt att det kommer fler nästa vecka (kanske imorgon med Blue Star) har inte frågat Theodoros om det.. det visar sig väl!

Kan informera om att bankomaten i Egiali har flyttats till det lilla torget bredvid matbutiken.. jag vart alldeles förskräckt när jag igår gick förbi där den tidigare varit placerad, alltså nedanför Mikes hotell... då hängde det bara ett plastskynke över där den tidigare varit placerad... min första tanke var att den var trasig och att jag måste åka till Chora för att hämta ut pengar.
Men frågade Theo.. fick ju då ett lugnande svar att den numera finns på torget... vilken lättnad.. något bökigt att behöva åka till Chora för att hämta ut pengar.

Imorgon ska jag nog till Chora iaf..har tänkt att hyra bil och se mig omkring även på den södra delen av Amorgos... känner att jag behöver lite miljöombyte nu. men det beror på vädret.. hoppas på att det blir fint imorgon.. med svagare vindar!

Det kommer mera....

Sunny (direkt från ett blåsigt Amorgos)..
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-09-28, 20:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Nea Chora har väldig blåst men inget regn nu ikväll och 20 grader.Ett par dagar till så kommer solen!

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-09-28, 20:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nea Chora har väldig blåst men inget regn nu ikväll och 20 grader.Ett par dagar till så kommer solen!

Lissi
Inget regn här idag heller, men kraftig blåst som sagt... men enligt öborna ska det bli bättre redan imorgon.. håller tummarna på det!..
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-09-29, 18:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Måndag 29 september

Ännu en blåsig och småkylig morgon att vakna upp till, solen visar sig men värmer inte särskilt mycket!

Idag var ju planen att hyra en bil och dra söder över, MEN dom planerna hoppade jag.. vill ha något mindre vind och skönare värme..eftersom jag även tänkte slänga mig i det STORA blå vid AGIA ANNA då jag ju ändå ska ta den vägen... So tomorrow is the day for it!!.. ..

Nu börjar det bli lite tradigt att traska runt i alla byarna varje dag.. men idag var jag upp till den närmaste byn POTAMOS och strosade planlöst omkring där ett tag.. tog några fina bilder därifrån här kommer de.....





När jag fick syn på denna åsna utan bundna framben, blev jag mycket GLAD....



Dessa tre sötnosarna gjorde mig än mer GLAD..




Dessa trevliga möten uppe i den vackra byn Potamos gjorde min DAG trots blåsväder.

Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!...

NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.

Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos.

Sunny(direkt från Egiali)..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-09-29 klockan 18:24.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-09-29, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 420
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.
Den kan kännas lite sorgligt i slutet av säsongen när man ser att allt färre turister kommer, och tavernor och annat stänger ner. Inte minst när vädret som det är.

Citat:
Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos.
Hoppas att vädret blir bättre så att du får njuta ordentligt.

Tack för fina bilder.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-09-29, 18:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den kan kännas lite sorgligt i slutet av säsongen när man ser att allt färre turister kommer, och tavernor och annat stänger ner. Inte minst när vädret som det är.

Hoppas att vädret blir bättre så att du får njuta ordentligt.

Tack för fina bilder.
Ja, jag har känt mig... lite nedstämd... in a bad mood...kan man göra det på Amorgos... ..
får skylla på vädret... sen klart att det inverkar att se att vissa nu stänger ner för säsongen.. nästan som om ett lock snart läggs över hela Amorgos... i maj var det en helt annan känsla att vara här när allt skulle startas upp för säsongen och alla blommor och grönskan.. men,men det kan kännas bättre nu när jag ska ut och köra lite.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-09-29, 18:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 420
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, jag har känt mig... lite nedstämd... in a bad mood...kan man göra det på Amorgos...
Det kan man gör överallt.

Citat:
i maj var det en helt annan känsla att vara här när allt skulle startas upp för säsongen och alla blommor och grönskan..
Vädret spelar stor roll, men även att det Amorgos som etsat sig fast i din hjärna, det från maj och juni, inte finns längre. Men bara vädret blir bättre kommer du att tycka annorlunda, det tror i alla fall jag.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-09-29, 19:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Vädret spelar stor roll, men även att det Amorgos som etsat sig fast i din hjärna, det från maj och juni, inte finns längre. Men bara vädret blir bättre kommer du att tycka annorlunda, det tror i alla fall jag.
Nej, maj - juni kan ju inte ALLS jämföras med september månad, men ändå en nyttig erfarenhet att ha fått uppleva både vår och höst...håller tummarna på att NU kommer det snart bli bättre!!..
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-09-29, 19:26
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 889
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

[




När jag fick syn på denna åsna utan bundna framben, blev jag mycket GLAD....



Dessa tre sötnosarna gjorde mig än mer GLAD..





Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!...

Tack för fina bilder!

Jag håller absolut med dej om Asteria. Där har jag och maken tillbringat många kvällar med supergod mat och som du säger personalen är jättetrevlig.

Ha en fortsatt bra semester Sunny! Tycker inte du verkar ha det så värst trist

//maji
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT