Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-27, 18:36
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag avskyr Forex sedan de ljög om bankomatproblem i Grekland bara för att tjäna pengar. Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla. Och att bojkotta Forex genom att gå till X-change istället är det ingen nytta med, för X-change ägs av ... Just det, Forex
denna sidan kan du till höger välja "Uttag euro" och sedan hitta närmaste bankomat för detta, det finns många i Göteborg...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 05:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tack Kimmen!
Birgitta, som ser att vi har 2 stycken i Umeå.
Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 10:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ser man på. Jag har två stycken på gångavstånd. Den ena kommer jag att passera om en stund när jag tar min promenad. Jag kanske skulle ta ut några euro för att få drömma lite

Tack kimmen, mycket bra!
Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 10:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ser man på. Jag har två stycken på gångavstånd
Ja, tänk vad lite man vet om sin egna stad ibland.. ..jag blev själv tipsad av en Kalimera-vän att det finns en bankomat i Västerås för euro-uttag på Handelsbanken.
Vilket jag aldrig tänkt på, men det beror också mycket på att jag sällan tar ut pengar från bankomat här i Sverige,.

Tja, KALIMERA är bra till mycket!!..
Svara med citat
Gammal 2014-12-03, 12:18
telefonplan telefonplan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Du ska absolut växla på plats och i Euro. Se till att bankomaten tillhör en riktig bank och inte något växlingskontor, det skiljer åtskilligt i växelkurs. Alpha Bank, Piraeus Bank och National Bank of Greece är de största. Har du ett ICA-bankkort slipper du uttagsavgiften.
Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 18:34
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Jag har växlat några gånger på Forex i år och inte uppmärksammat att när jag gjort det och betalat med mitt Mastercard från Icabanken så får jag betala 35 kr till Ica. Alltså, om man nödvändigtvis ska växla på Forex så betala inte med Icakortet, ta ut pengarna i bankomat först.
Gunilla -som tänker köra Lissis metod i fortsättningen
Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 05:35
yanniss avatar

Vi kör alltid med "Lissi-metoden"
Just nu har vi 224 Euro hemma för resan på måndag. Tryggt.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 12:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi kör alltid med "Lissi-metoden"
Just nu har vi 224 Euro hemma för resan på måndag. Tryggt.
Birgitta.

..
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 15:42
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
FOREX kommer jag aldrig att handla valuta hos, någonsin.
Deras bankomat-hets här om året om att det inte fanns Euros nog i Grekland för att förse oss med pengar avgjorde det hela. Bondfångeri..................
Instämmer HELT!!!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 12:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Det går även att tjäna betydande summor pengar redan innan Greklandsresan. Det finns nämligen förmånlig växlingskurs i bankomater som ger Euro i Sverige. Man måste dock vara noga med att ta reda på vilket kort som verkligen gäller eftersom alla kortföretag inte har avtal med bankomat.se som äger i stort sett alla bankomater i Sverige.

Exempelsvis kan jag inte använda mitt ICA MasterCard för eurouttag inom Sverige då ICA inte har tecknat avtal med bankomat.se

Däremot gav mitt Eurocard växlingskursen 9.29 när Forex dito var 9.45 den dagen. Varför Eurocards kundtjänst upplyste mig om 9.06 var någonting jag borde ha konfronterat dem med en självklar upplysning om felaktighet. Det läggs hur som helst på någon enstaka procent i avgift för varje uttag så det må vara hänt.

Jag hakade inte på den förra tråden i samma ämne, jag har dock valt att vända Forex ryggen denna gång. På sidan bankomat.se får man svar via sökning på karta var någonstans det finns bankomater som ger Euro.

Tilläggas ska kanske att den enda valören eurosedlar man får ut i Sverige (ur bankomaterna) är 20 (detta fick jag som svar via telefonsamtal med bankomat.se´s kundtjänst).

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 12:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Tilläggas ska kanske att den enda valören eurosedlar man får ut i Sverige (ur bankomaterna) är 20 (detta fick jag som svar via telefonsamtal med bankomat.se´s kundtjänst).
Det måste vara nytt. Jag har alltid fått ut 50-eurosedlar ur bankomaten vid Swedbank här hemma.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 12:50
yanniss avatar

Vi gör aldrig om vårt misstag. Växlade till 1000 Euro på Forex innan vi åkte iväg i april. Vi förlorade 500 Skr på den affären.

Hur kan man vara så dum?
Birgitta, som nu tar bussen in till chora i Naxos för att uppsöka bankomat.
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 14:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Vi har så gott som alltid euro kvar när vi kommer hem från en resa. Då behöver vi inte leta upp en bankomat det allra första vi gör.
Men om man ändå måste det, finns det ju nästan alltid en sådan på ankomstflygplatsen.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 15:10
Stenkowich Stenkowich är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2013

Vi åkte till Kreta i månadsskiftet april/maj. Innan tog jag ut lite €uro i svensk bankomat till kursen 9,37. Väl nere i Paleochora tog vi ut i bankomaten och det till väldigt dålig kurs (9,86; 9,92; 9,84). Däremot, när vi betalade direkt med kortet, blev kursen mellan 9,19 och 9,24.
Vi har haft den uppfattningen att det skall vara billigare att ta ut på plats, men nu blir man osäker.
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 15:42
thomas thomas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

I Spanien får man först en högre kurs som korrigeras när man kollar kontot. Är det inte så i Grekland. Det kan ha betydelse vilket kort man har.
Svara med citat
Gammal 2014-05-29, 09:20
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Stenkowich. När du betalade med kortet la din bank på 2% i växlingspåslag. Växlingspåslag lägger de flesta svenska banker på uttag utomlands. Kursen du har fått i bankomaten tyder på att du antingen valt att få uttaget avräknat i svenska kronor och inte i Euro eller att din svenska bank tar ut en avgift för uttag utomlands. Växlingspåslag på 9% har jag aldrig sett.Det finns kreditkort på svenska banker där man inte tar ut växlingspåslag utan du får betala ränta på uttaget från uttagsdagen. Har du din internetbank med dig kan du ju alltid fylla på kreditkortet så du slipper betala mer än en dags ränta.
När det gäller sedelstorleken i bankomater försöker allt fler banker att få kunden att välja till exempel €180 istället för €200 eller att betala ut minst €200 i 20-lappar. €50 är mycket pengar i Grekland idag. Många arbetar för €5 i timmen så det tar mer än en dag att få ihop €50.
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 15:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Vi har så gott som alltid euro kvar när vi kommer hem från en resa. Då behöver vi inte leta upp en bankomat det allra första vi gör.
Men om man ändå måste det, finns det ju nästan alltid en sådan på ankomstflygplatsen.

/kimmen
Gick till byrålådan för att räkna mina €urosar, skramlade ihop 64€ och 30 cent. Alltid lika trevlig överraskning när man ska iväg...
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 21:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Det måste vara nytt. Jag har alltid fått ut 50-eurosedlar ur bankomaten vid Swedbank här hemma.

Karin

Ring bankomat.se´s kundtjänst och använd den information jag fick gentemot det du faktiskt har fått ut ur bankomaterna på ditt håll.

Personligen tycker jag dock att sedlar i valör 20 är mer användbara särskilt i livsmedelsaffärer då vi sällan kommer upp i totalsummor i exempelvis 25-30 euro för vårat självhushåll när vi handlar för frukostar osv.

MEN......är man vaksam och kikar ner i affärernas växelkassor så dräller det faktiskt ofta av både sedlar och mynt så varför gnäller de i utgångskassan över sedlar större än 20 undrar jag då???

50 Euro-sedlar använder vi med fördel på tavernor, då får vi mer växelpengar tillbaka och tavernor anser vi vara verkliga "växlingsställen".

/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2014-05-24 klockan 21:16.
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 22:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ring bankomat.se´s kundtjänst och använd den information jag fick gentemot det du faktiskt har fått ut ur bankomaterna på ditt håll.
Finns ingen anledning. Jag gillar femtiolappar och hoppas att jag kommer att kunna ta ut dylika även i fortsättningen.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 23:35
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:

Personligen tycker jag dock att sedlar i valör 20 är mer användbara särskilt i livsmedelsaffärer då vi sällan kommer upp i totalsummor i exempelvis 25-30 euro för vårat självhushåll när vi handlar för frukostar osv.

MEN......är man vaksam och kikar ner i affärernas växelkassor så dräller det faktiskt ofta av både sedlar och mynt så varför gnäller de i utgångskassan över sedlar större än 20 undrar jag då???

50 Euro-sedlar använder vi med fördel på tavernor, då får vi mer växelpengar tillbaka och tavernor anser vi vara verkliga "växlingsställen".

/ Hasse
Ja, det är märkligt att växeln är så viktig trots att det ligger buntar med sedlar och myntfacken har råge så önskas det jämna pengar eller mindre sedlar. Det kan till och med stå plastpåsar med mynt. Detta har jag undrat över många gånger.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.