Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-04, 23:50
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Revolutionen går framåt i det här området

Tack för att medlemmar ur muslimska brödraskapet arresteras i Egypten. Det känns väldigt lugnande, även om det krävdes en militärkupp, och jag är säker på att militären nu agerar på folkets vägnar, och kommer att snart överlämna makten när det blir nyval, därför att muslimska brödraskapet är något mycket skumt, som söker makten i första hand, och genom att på tvinga folket en viss religion. Det som nu har hänt är något väldigt bra, med tanke på vad som annars skulle hända , nämligen precis det som hände i Iran, efter revolutionen där, då mullan snabbt kom tillbaka och tog över makten, fast det var en kommunistiskt revolution av ungdomar som ville ha demokrati, men dom sitter där än i dag och stillatigande godtager att deras revolution gick fel, och ledde till den religiösa tyrannin och förtrycket av folket , men i dag ser vi att man agerade snabbt och stoppade utvecklingen mot islamism i Egypten, även om det behövdes med militärens hjälp. Den egyptiska militären representerar den Egyptiska staten, men det sk. Egyptiska brödraskapet är något helt annat skumt, som ödelägger ungdomarnas demokratiska förhoppningar och utbreder sig som ett fasansfullt helvete över världen. . Man säger att det var ur det Egyptiska brödraskapet som al-Qaida uppstod.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-05, 09:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Revolutionen går framåt i det här området

Allt tvång är av ondo, oavsett religion, statsskick eller dyl. Att få välja själv är en mänsklig rättighet.

Som någon skrev "Av tvång dog människan. När det inte längre fanns någon kvar att tvinga, dog hela släktet"

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-05, 09:42
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Revolutionen går framåt i det här området

Nu är väl inte det här ett forum för politisk diskussion kanske men det var länge sedan jag läste ett så enkelspårigt inlägg som ditt, Lugnagatan.

Man kan tycka vad man vill om Mursi men han var den förste demokratiskt valde presidenten i ett land som styrts av diktatorer. Att han då avsätts med en militärkupp kan inte bara ses som något "bra". Sedan när du gör kopplingar mellan Iran och Egypten så måste jag säga att den kopplingen känns svag. Det finns mängder med revolutioner som pågått i den arabiska och persiska världen och i hela denna värld så dominerar olika former av Islam. Varför det sunnimuslimska Egypten skulle följa det shiamuslimska Iran just framstår som svårbegripligt.

Låt oss hoppas att egyptierna hittar en väg framåt för att dess befolkning ska kunna hitta arbete och höjd levnadsstandard, oavsett vilken religion de väljer att utöva. Att som västerlänning sitta med något slags islamrädsla och döma hit eller dit i denna fråga doftar mest unket, iaf i min näsa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-05, 19:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Revolutionen går framåt i det här området

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Nu är väl inte det här ett forum för politisk diskussion kanske men det var länge sedan jag läste ett så enkelspårigt inlägg som ditt, Lugnagatan.

Man kan tycka vad man vill om Mursi men han var den förste demokratiskt valde presidenten i ett land som styrts av diktatorer. Att han då avsätts med en militärkupp kan inte bara ses som något "bra". Sedan när du gör kopplingar mellan Iran och Egypten så måste jag säga att den kopplingen känns svag. Det finns mängder med revolutioner som pågått i den arabiska och persiska världen och i hela denna värld så dominerar olika former av Islam. Varför det sunnimuslimska Egypten skulle följa det shiamuslimska Iran just framstår som svårbegripligt.

Låt oss hoppas att egyptierna hittar en väg framåt för att dess befolkning ska kunna hitta arbete och höjd levnadsstandard, oavsett vilken religion de väljer att utöva. Att som västerlänning sitta med något slags islamrädsla och döma hit eller dit i denna fråga doftar mest unket, iaf i min näsa.
Tack för ett sansat och klokt inlägg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-09, 10:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Revolutionen går framåt i det här området

Jag tackar dej också, Rojo72, för ett mycket bra inlägg. Islamofobi har vi nog av ändå.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT