Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-12-25, 22:13
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Dokumentären om Olof Palme

Många bra dokumentärer på SVT nu.
Sixten Jernberg och så första delen i dokumentären om Olof Palme ikväll.
Vi fyrtiotalister har alla, oavsett politisk hemvist, en stark relation
till Palme.
Själv skulle jag fira tioårig bröllopsdag i Fredrikshamn 1986. När vi skall
iväg till färjan på morgonen möts jag av beskedet att Palme är mördad.
Ett svenskt trauma som ännu inte gått över. Palme var aldrig rädd att
ta debatten. Lysande inslag från kårhusockupationen i Stockholm på
60-talet.
Undrar hur det sett i Sverige idag om en politiker av Palmes kaliber tagit debatten med SD.

/pawik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-12-26, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Dokumentären om Olof Palme

Jag ska se serien i datorn när jag får tid. Filmen om Palme fick mycket bra kritik. Har inte sett den.

När Palme sköts 1986 läste jag om det i DN på morgonen. Jag var uppe tidigt för jag skulle ta ett morgontåg till Åre. Efter en vecka i Åre åkte jag till Aten en vecka, och därefter till Ios (där jag stannade till hösten). På den tiden fanns inget internet, inga mobiler, och några utländska tidningar gick inte att få tag på. Jag fick all post skickad till postkontoret på Ios. Dit gick jag varje dag. Ibland fick jag brev med nyheter om Palmemordet. Många rykten cirkulerade. I ett brev stod det att det var Ted Gärdestad som hade skjutit Palme. Det var en konstig känsla att sitta i Grekland och inte få veta något alls om mordet. Ännu värre blev det efter Tjernobylolyckan. Även då kom nyheterna med posten. Så sakta allt gick på den tiden.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-12-27, 09:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Dokumentären om Olof Palme

Har det inspelat och ska se den senare. Ska bli intressant!

När Palme mördades, gjorde jag repmånad. På morgonen ca 0500, vaknade vi i tältet. Några gick iväg, för att äta frukost, men var snart tillbaka.
"Grabbar, vet ni vad som hänt? Dom har skjutit Palme!"
Förvirringen var total. Flera av oss trodde inte på det och avfärdade kuriren som en lögnare. En liten stund senare, kikar löjtnanten in i tältet och meddelar om att vi ska vara marschfärdiga om 30 min. Vi frågar honom vad som hänt och han meddelar helt krasst att Palme är skjuten.
"Men, lever han?" frågade vi och fick svaret att han var död.
Vad händer, tänkte vi. Detta var på den tiden, när tillgång till medier inte var det självklaraste. Inga tidningar, ingen radio ens, hade vi.

Ngt senare sökte jag upp Major Oskarsson, batterichefen. I egenskap av ansvarigt gruppbefäl (furir), ifrågasatte jag att vi lekte krig ute i busken, när Sveriges statschef var mördad i något sorts attentat. Statskupp, vad visste vi? Majoren blev helt perplex och vrålade att det minsann inte var någon lek. Jag trodde han skulle skjuta mig på fläcken, banne mig.
Han var nog något nervig. Vem vet vilken information han hade fått från högsta militärledningen?

Först framåt em, fick vi tag på en radio och kunde höra nyheterna. Det var först då som det sjönk in och man började förstå vidden av vad som hänt. Senare på kvällen, höll regementsprästen en minnesstund i full snöstorm. Det var helt absurt!

Dagarna efter var fyllda av spekulationer och varje omgruppering av kompaniet närde nya rykten. Och visst diskuterade vi ryssen. Det var förresten alla befäls standardfras "Hotet kommer från öster..."

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-12-27, 14:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 781
Standard Sv: Dokumentären om Olof Palme

Vi har nyss tittat på dokumentären på SVT play här i Paleochora. Bra gjord film då man får följa en världshistorisk utveckling också, som man minns i vår ålder. Väntar på fortsättningen.

Vi vill inte vara partipolitiska men vi tycker att O.P. var en drivande person, som inte värjde sig för sig för att propagera för vad han tyckte.

Jag minns ett uttryck som jag skrattade gott åt i en riksdagsdebatt och som också kännetecknar hur diskussionen gick på den tiden på den nivån.

Yngve Holmbergs inlägg (Högern): "Med denna politik kommer alla begåvningar i Sverige att lämna landet"

Svar från Palme: "Då känns det tryggt att Yngve Holmberg stannar!

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-12-27, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Dokumentären om Olof Palme

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
]Yngve Holmbergs inlägg (Högern): "Med denna politik kommer alla begåvningar i Sverige att lämna landet".

Svar från Palme: "Då känns det tryggt att Yngve Holmberg stannar!


Jag såg del ett igår och det var helt fantastiskt bra på alla sätt och vis. Det var mycket jag inte kände till, och det var intressant att se hur samhället har förändrats.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT