Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-30, 11:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Lifta i Grekland

Nån som har erfarenhet av det? Dvs är det "lätt" att få lift (om man är två pers med tillhörande resväskor modell mindre) eller är det omöjligt?
Det gäller mer specifikt sträckan Karystos-Kymi på Evia. Utifall det nu inte skulle gå några bussar som passar. Vi kommer antagligen att ha en hel dag på oss för den transporten (en hotellnatt bokad i Kymi Paralia, för vidare färd mot Skyros dagen efter), så det borde kanske funka med buss. Men bara utifall, det kunde vara kul att veta ändå.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-30, 12:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lifta i Grekland

Jag skulle inte chansa på lift från just Karystos till Kimi, men det går ju bussar varje morgon /fm.
Lepora är ju bytesknutpunkt för bussar och man byter buss till Kimi och kliver på buss från Chalkida så jag skulle nog hellre chansa på en taxi till Lepora om inte bussen till Kimi från Karystos går er tid.
När kommer ni till Karystos el rättare sagt Marmari? Det är ju i Marmari båten lägger till från Rafina..Där väntar alltid taxibilar för transport.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-30, 12:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Lifta i Grekland

Vi kommer med kvällsbåten till Marmari och övernattar sen i Karystos. Sen alltså vidare transport upp till Kymi dagen därpå. Det är just den första biten upp till Lepora som jag är lite osäker på (därifrån till Kymi verkar det ju gå hyfsat tät busstrafik). Vad jag kan se här http://www.eviaportal.gr/ktel.asp så verkar det gå en okristligt tidig buss på morgonen och en runt halv två på dagen. Den senare skulle ju passa rätt bra, om den nu går (min grekiska räcker inte för att tolka det finstilta som står där i tabellen). Vad jag förstår så är det väl en bit upp till Lepora (dvs hög taxikostnad), det var därför jag undrade angående möjlighet att lifta. Men givetvis tänker vi inte ta för givet att det funkar, utan då får det bli taxi (om nu inte bussen går).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-30, 18:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lifta i Grekland

Vi åkte ju omvänt 2006 från Kimi till Karystos och då fick vi sitta i 4 tim i Lepora och vänta på bussen så kolla vid busstationen i Karystos så fort ni kommer. Ska ni bo hos Bill på Sathouri str ??? Vi har bott 3 ggr där , men nu är det tre år sen.

Jag gillar Karystos jättemycket!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-31, 09:50
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Lifta i Grekland

Vi har aldrig varit i Karystos tidigare. Och det blir nu alltså bara en blixtvisit över natten. Karystos Mare Apartments heter stället där vi ska bo. Vi lär väl ta en snabbrek och se om vi tycker det kan vara ett ställe att återkomma till ett annat år.
OM det sen går nån buss uppåt under dagen, så tror jag inte vi ska behöva sitta flera timmar i Lepora och vänta (det är ju betydligt fler bussar som trafikerar Chalkida-Kymi än Chalkida-Karystos, så åt det hållet blir det ju en annan sak).

Men, alltså, för att återgå till ämnet: är det nån som vet hur det funkar att lifta i Grekland (i det här fallet, mer specifikt, på Evia)?

Senast redigerad av Charleston den 2012-07-31 klockan 09:56.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-31, 16:16
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Lifta i Grekland

Jag har ofta liftat kortare sträckor på Naxos, just när det har varit långt mellan bussturerna, och jag har alltid fått lift lätt och snabbt av trevliga människor som vill hjälpa till. Då har jag i och för sig mest varit ensam och utan stor väska, vilket gör det lättare för folk att stanna och plocka upp mig utan att det påverkar deras egen resa särskilt mycket. Min erfarenhet är att på öar är människorna generellt hjälpsamma med alla praktiska saker, som transporter, kanske för att man är mer beroende av varandra än på fastlandet. Om ingen buss passar tycker jag att ni ska testa att lifta i stället för att ta taxi!
Våga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-31, 17:02
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Lifta i Grekland

Låter lovande. Då tror jag vi lägger upp strategin sålunda:
Om det går nån buss uppåt under dagen tar vi den. Om det inte gör det så testar vi att lifta nån timme eller två. Och funkar inte det heller, så får det bli taxi. Känns f.ö. skönt att vi inte behöver stressa upp till nån kvällsbåt från Kymi.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-31, 18:53
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Lifta i Grekland

Jag har också liftat en hel del i Grekland,både utan och med bagage. Det har aldrig varit svårt att få lift även om det ibland bara blir en kort delsträcka.

Det som är spännande med att lifta är att du kommer i kontakt med människor du normalt sett aldrig skulle pratat med. Har haft många roliga samtal i bilar. Tycker att ni ska chansa på lift. Både billigare och roligare!
Anki
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-01, 09:58
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Lifta i Grekland

Ja, här blir man ju bara mer och mer sporrat att testa tummen även i Grekland. Tack för det!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-01, 10:04
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Lifta i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg

... mer och mer sporrat att testa tummen även i Grekland.
Det er mit indtryk at grækerne tillægger "tummen" en ganske anden betydning. Så bliv ikke overrasket, om du ikke får en lift.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-01, 11:40
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Lifta i Grekland

Jag ska försöka att vara tydlig med vad jag vill, så att det inte kommer att missförstås...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-11-23, 14:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Lifta i Grekland

Som framgår av mitt resebrev så behövde vi aldrig tillgripa tummen. Det gick en buss från Karystos (13:45, vill jag minnas, från en "busstation" det inte var helt lätt att hitta till) till Aleveri. Där fick vi sen vänta en dryg timme innan bussen till Kymi Port. Tror det var den som går ända från Aten. Den körde i alla fall ut på kajen i Kymi Port och stannade c:a fem meter från färjan, som avgick mot Skyros bara någon halvtimme senare. Nu tog vi ju iåförsej inte den färjan, då vi inte ville komma fram sent på kvällen utan bokat boende, utan stannade en natt i Kymi Port. Men det hade alltså funkat att komma till Skyros samma dag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT