|
|||
|
|||
Sv: Kontanter och Forex
Var inga problem alls o ta ut pengar på Kalymnos i Massouri - tog ut all valuta där i bankomaten vid torget. Hade lite Euro kvar sedan tidigare så vi klarade oss den första dagen.
/Anna-lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Men, borde han inte tycka att Forex ska sträva efter att anses seriösa istället för att bara skylla från sig...? Den frågan hade jag ställt. Tillägg: det var inga problem att ta ut pengar på Leros. Där var de förvånade över snacket om att det inte skulle finnas pengar... Jag förklarade för dem vad Forex sagt och att vi på Kalimera-forumet bråkat med Forex om sanningshalten. |
|
|||
|
|||
Vågar man sticka ut hakan? Jag har faktiskt ett Forex Visa-bankkort. Betalar ingen avgift då jag tar ut pengar i Europa på bankomater. Deras kurs finns under Oanda. Hade jag gjort ett uttag på ngn ATM idag hade € kostat mig 8:32. Jag använder detta kort alltid då jag reser i Europa.
Ann |
|
||||
|
||||
Citat:
Ingen bank eller dylikt har helt kostnadsfria tjänster. // Malin |
|
|||
|
|||
Ja det stämmer, i lördags t ex kostade den 8,29 via Forexkortet
/Ann |
|
||||
|
||||
Citat:
Fast Forex hävdade ju att man skulle köpa kontanter hemma i Sverige, och då kostar Euron betydligt mer (just nu 8.70)... |
|
|||
|
|||
Sv: Valutaväxling
Citat:
Ha en bra dag! mvh Sunny12 |
|
||||
|
||||
Citat:
Detsamma! |
|
|||
|
|||
Klart jag menade ta euro i automat, ibland blir det fel, tack för påpekningen!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vid kontantuttag utanför EU har man dessutom en uttagsavgift på 2% eller minst 30 kr per uttag. /kimmen |
|
|||
|
|||
Er det mange her som har et kort uten valutapåslag ved uttak av kontanter? Hvilket/hvilke kort?
|
|
||||
|
||||
Re: Kontanter och Forex
Har hämtat ut pengar tre gånger de senaste 10 dagarna på Leros och Kalymnos. Inga som helst problem! Snittkursen har legat på trevliga 8.32
|
|
||||
|
||||
Sv: Re: Kontanter och Forex
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Nordea har ett växlingspåslag på 1.55 % för bankomatuttag inom europa, utanför europa en avgift på 40.- per uttag. Bra att veta!
|
|
||||
|
||||
Inte Europa om man ska vara petig utan euroländerna. I ex.vis Danmark och England tillkommer avgiften på 30-40:- beroende på bank. (enligt uppgift tidigare i tråden finns dock inte denna avgift hos vissa nischbanker)
|
|
|||
|
|||
Ja förstås jag menade euroländerna, bra att du uppmärksammade felet!
|
|
||||
|
||||
Hur ska de veta att vi protesterar om vi inte visar det på något sätt? Om vi kommer in och hämtar 20 Euro så kostar vi dem i tid för att ta hand om oss som kund, deras medelförsäljning per kund dras ner vilket är bland det värsta som kan hända då man säljer varor (typ pengar).
Tyvärr så är det dessutom så att på många orter har inte Forex så många konkurrenter. Här i Umeå finns Forex och en Swedbank-automat som ger ut Euro (vad jag vet om). Ska vi ha Euro så är vi hänvisade till de båda ställena, tyvärr hade dessutom Forex något öre bättre kurs än Swedbank den dag jag tog ut pengar. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi tar aldrig ut euro i Sverige överhuvudtaget utan tar ut startkassan till nästa resa i Grekland redan då vi åker hem från resan innan så för oss är det inte aktuellt att gynna dem alls...och det tycker jag är bättre än att växla ens 20€ till pissdålig kurs hos dem Lissi |
|
|