Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-21, 22:27
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

För två år sen var min dotter och jag på Naxos, och jag käkade kyckling på Sicorro (jättegod mat och trevlig personal)
men, jag fick en kycklingbakterie och blev sketadålig samma dag som jag kom hem, sen bodde jag typ på toa i en vecka.

Nu kom min sambo och jag hem från Naxos igår och, jag åt ingen kyckling alls denna gången, men sambon tog en chicken a la cream på Sicorro, och nu har han blivit dålig som jag blev(

Jag har alltid tyckt att en rest med mycket folk (som Sicorro har hela tiden, det är ett populärt ställe) har bra omsättning på maten, och det är ju bra, men,

nu undrar jag om det är så att när det är mycket folk så blir kockarna stressade och gästerna vill ha sin mat fort, och då blir tex kycklingen inte färdig. Någon som råkat ut för dålig mat?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-21, 22:38
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Det du beskriver är väl standard.
Håller mig borta från slarvigt grillade kycklingsouvlakis och olika sallader och okokta grönsaker. Ändå åker man på montesumas hämnd. Tur att det finns tabletter som fixar det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-21, 22:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

15 resor till Grekland, c:a 20 olika öar som vi antingen bott på eller besökt över en dag.

De flesta resorna har varit 2 veckor, några få bara 1, har aldrig ens varit i närheten av magsjuka. Jag personligen tycker om att beställa kyckling på tavernor, gör det åtminstone en gång per resa. Jag har en mycket väl fungerande mage, äter gärna av de råa grönsakerna som ofta kommer in tillsammans med en huvudrätt, på samma tallrik dessutom.


/Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-21, 23:25
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det du beskriver är väl standard.
Håller mig borta från slarvigt grillade kycklingsouvlakis och olika sallader och okokta grönsaker. Ändå åker man på montesumas hämnd. Tur att det finns tabletter som fixar det.
Har faktiskt inte tänkt att ta med såna tabletter. Min stackars sambo satt som på nålar hela vägen med båten från Naxos till Santorini. Vi bänkade oss precis brevid "gubbtoan" med medhavd toarulle
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-21, 23:32
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
15 resor till Grekland, c:a 20 olika öar som vi antingen bott på eller besökt över en dag.

De flesta resorna har varit 2 veckor, några få bara 1, har aldrig ens varit i närheten av magsjuka. Jag personligen tycker om att beställa kyckling på tavernor, gör det åtminstone en gång per resa. Jag har en mycket väl fungerande mage, äter gärna av de råa grönsakerna som ofta kommer in tillsammans med en huvudrätt, på samma tallrik dessutom.


/Hasse
Du har haft tur, eller så har du en stålmage Jag älskar oxå kyckling och äter det ofta, men dom senaste gångerna har jag avstått, och tagit annat ist. Jag är inte heller feg med maten egentligen, blandar oxå hej vilt, men just kyckling håller jag mej ifrån på rest.
Jag hade tur som blev sjuk samma dag jag kom hem sist, men sambon blev sjuk igår natt, och vi skulle bli hämtade kl 0500, sen båt, tre timmar, låååång väntan, sen flyg i ca 4 tim. Inte alls kul med urflippad mage
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-22, 00:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Vi har heller ikke hatt mageproblemer på n o e n av alle våre Hellasferier , heldigvis - vi har aldri vært redd for å spise hverken kylling, rå grønnsaker eller hva det ellers måtte være
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-22, 01:27
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Har faktiskt inte tänkt att ta med såna tabletter. Min stackars sambo satt som på nålar hela vägen med båten från Naxos till Santorini. Vi bänkade oss precis brevid "gubbtoan" med medhavd toarulle
Finns att köpa på apoteken, Instant Imodium €2,50 för ett sexpack. Ta en sån så är det lugnt sen efter ca en halvtimme. Be dom gärna visa hur man öppnar blisterförpackningen för det är en folie på baksidan som man ska pilla bort och så är tabletten mjuk för att smälta på tungan. Att pressa ut dom ut blistern funkar inte, jag har provat
Har dom inte den så heter det ämnet "Loperamid" i andra varumärken som tablett men då tar effekten först efter några timmar.
Man ska nog inte äta dom i flera dar i sträck och ofta räcker det med en för att komma i ordning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-22, 06:44
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Finns att köpa på apoteken, Instant Imodium €2,50 för ett sexpack. Ta en sån så är det lugnt sen efter ca en halvtimme. Be dom gärna visa hur man öppnar blisterförpackningen för det är en folie på baksidan som man ska pilla bort och så är tabletten mjuk för att smälta på tungan. Att pressa ut dom ut blistern funkar inte, jag har provat
Har dom inte den så heter det ämnet "Loperamid" i andra varumärken som tablett men då tar effekten först efter några timmar.
Man ska nog inte äta dom i flera dar i sträck och ofta räcker det med en för att komma i ordning.
Tack för tips och info. Ut i handla innan nästa resa om 6 veckor.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-22, 08:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Den vanligaste risken med bristfälligt tillagad eller hanterad kyckling är att få campylobacter. Jag har ätit kyckling många gånger i Grekland mest på små tavernor där den tilllagats länge i ugnen. Souvlaki äter jag inte så det har jag ingen erfarenhet av. Har aldrig blivit sjuk av kycklingen men fick salmonella för många år sen på Karpathos det året de hade en epidemi och många norrmän och svenskar insjuknade. Tror inte att Imodium hade hjälpt vid en campolybacter infektion om det är det du och din man drabbades av.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-22, 09:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Har faktiskt tänkt på att nu när det har varit så väldigt varmt i Grekland en längre tid, så är det nog svårare att hantera maten också, så att inte bakterierna får fart

Någon gång har jag ju har en "turistmage" någon dag, men inte något allvarligare! Kyckling äter jag ofta.

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-22, 09:46
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Siste året har jeg varit rundt på Kreta i totalt fire måneder og spist "alt" og "over alt", men ikke blitt syk en gang. Siden jeg nesten forventet å bli det så har jeg alltid med meg Imodium sånn "just in case".

Sørger alltid for å få i meg to glass raki til hvert eneste måltid og det er sikkert forklaringen?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-22, 10:14
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Den vanligaste risken med bristfälligt tillagad eller hanterad kyckling är att få campylobacter. Jag har ätit kyckling många gånger i Grekland mest på små tavernor där den tilllagats länge i ugnen. Souvlaki äter jag inte så det har jag ingen erfarenhet av. Har aldrig blivit sjuk av kycklingen men fick salmonella för många år sen på Karpathos det året de hade en epidemi och många norrmän och svenskar insjuknade. Tror inte att Imodium hade hjälpt vid en campolybacter infektion om det är det du och din man drabbades av.

Eva
A precis, det var campylobacter jag fick. Vad sambon har vet vi inte än. Är han fortf kass imon får han väl ta sig till vårdcentralen. Fast får man campylobakter så visar ju inte det sig förrän efter ca tre dagar, så det här med Imodium, när tar man det? Efter man ätit kyckling, ifall man blivit smittad? Intressant diskussion har vi iaf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-22, 10:22
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

För att komplicera det hela lite ytterligare, kräktes sambon och hade även feber. Och diarre då. Får inte riktigt ihop det med febern....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-22, 10:39
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Läste lite om Imodium. Det hjälper inte mot campylobacter. Sen får man inte ta det om man har Ulcelerös Colit, som min sambo har. Finns förhoppningsvis något annat för honom att ta. Gäller ju bara att apotekspersonalen vet.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-22, 11:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
För att komplicera det hela lite ytterligare, kräktes sambon och hade även feber. Och diarre då. Får inte riktigt ihop det med febern....
Feber är ett av symptomen vid campylobacterinfektion. Vätskeersättning bör han ta och kontakta sjukvårdsrådgivningen eller vård/hälsocentralen när ni kommer hem.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-22, 12:44
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Verkar som om en tänkbar diagnos hittats.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-22, 12:58
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Feber är ett av symptomen vid campylobacterinfektion. Vätskeersättning bör han ta och kontakta sjukvårdsrådgivningen eller vård/hälsocentralen när ni kommer hem.

Eva
Vi är hemma, kom igår. Jag fick ingen feber och jag kräktes inte. Det enda sambon och jag hade gemensamt är att vi fick diarré. Men det kanske är olika från person till person. Han ska ringa vårdcentralen imon
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-22, 21:48
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Hej, vi åker 1-2 ggr per år till olika öar och äter nästan uteslutande grillad kyckling som huvudrätt (souvlaki eller file). Vi har inte råkat ut för några som helst problem med magen så antingen har vi haft tur eller lyckats välja "bra" matställen.
/Göran
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-23, 00:35
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Jag tror att man kan bli sjuk av mycket, både hemma och i Grekland om man har otur. Det är rätt intressant att diskutera med andra vad de brukar undvika och vad de gör för att hålla sig friska! Kulglass går inte att äta pga att skeden står i vattenbad. Färska grönsaker sköljs i det där hemska förorenade vattnet . Kyckling blir man alltid dålig av. Och skaldjur, den värsta boven av de alla!! För att inte tala om alla tarmbakterier i maten som kommer dit eftersom ingen tvättar händerna efter toabesök... "Ta en whiskey på kvällen så dödar de alla bakterier". Nä skämt osido ! Ät, lev och njut av er semester! Är oturen framme kan alla bli dåliga oavsett i vilket land man befinner sig i! God bättring till din man Ponika. Hoppas att det inte är något allvarligt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-07-23, 10:30
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag tror att man kan bli sjuk av mycket, både hemma och i Grekland om man har otur. Det är rätt intressant att diskutera med andra vad de brukar undvika och vad de gör för att hålla sig friska! Kulglass går inte att äta pga att skeden står i vattenbad. Färska grönsaker sköljs i det där hemska förorenade vattnet . Kyckling blir man alltid dålig av. Och skaldjur, den värsta boven av de alla!! För att inte tala om alla tarmbakterier i maten som kommer dit eftersom ingen tvättar händerna efter toabesök... "Ta en whiskey på kvällen så dödar de alla bakterier". Nä skämt osido ! Ät, lev och njut av er semester! Är oturen framme kan alla bli dåliga oavsett i vilket land man befinner sig i! God bättring till din man Ponika. Hoppas att det inte är något allvarligt.
Så sant som det blev skrivet Eva 64
Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT