Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-02, 19:00
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Första gången på Kreta

Tack Kikh!
Aidonissos ska få besök av oss! Jag googlade på den och du var inte ensam om att tycka om den restaurangen! Den skulle ligga precis bredvid bageriet (finns kanske flera bagerier där?).
När vi ska ha gyros så får vi börja med stället som har mest folk :-)
Vi ska bo på Lito Beach, jag hoppas att dom har bra mat på restaurangen så vi kan ta det lugnt där någon kväll också.
2 veckor kvar
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-05-05, 19:53
10581nilsson 10581nilsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Första gången på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack! Kalimera har nog bättre koll än google. 1-2h borde väl då bli strax över 1h eftersom det är lågsäsong (avd. för önsketänkande kanske ).
Frapé ska drickas lååångsamt, enligt Kostas som övertygade mig om att det var gott, så ska man dricka i ungefär samma takt som isen smälter. Men det klarar jag aldrig, alltid massor av is kvar när jag är färdig. Och glöm inte att den smakar olika beroende på vem som gör den, alltid ett (angenämt) problem när jag kommer till ett nytt ställe.
Nu kom jag på en till fråga(undrar om det behövs en ny tråd, men jag provar här):
Tips på bästa Gyros-haket i Gerani? Med betoning på hak Ni vet dom där små ställena som bara har ett par bord. Vi kommer att bo på Lito Beach i Gerani, men ställen i Platanias mottages även det med tacksamhet.
Vi har bott på Lito Beach åtskilliga gånger, detta har kommit att bli "vårt" lilla paradis! Kan bara gratulera till ett bra val! bra mat och trevlig personal som gör vistelsen till en höjdpunkt! Ha en bra vistelse! 10581nilssson
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-05-05, 21:49
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Första gången på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Tack Kikh!
Aidonissos ska få besök av oss! Jag googlade på den och du var inte ensam om att tycka om den restaurangen! Den skulle ligga precis bredvid bageriet (finns kanske flera bagerier där?).
När vi ska ha gyros så får vi börja med stället som har mest folk :-)
Vi ska bo på Lito Beach, jag hoppas att dom har bra mat på restaurangen så vi kan ta det lugnt där någon kväll också.
2 veckor kvar
För goda och billiga Gyros rekommenderar jag Giaourtiplymmira, precis vid torget i Platanias. Där kan ni få en gyros med rågbröd om ni tänker nyttigt Min favorit är just med rågbröd, kycklinggyros, tzatziki och allt annat på. En sån kostar ca 2.60 och är värd varenda cent.

//Kikh
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-05-18, 08:35
kim_1138 kim_1138 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Åkarp
Inlägg: 4
Standard Sv: Första gången på Kreta

Hej

Ni som varit på Lito Beach, kan ni säga något om stranden samt vad det fanns för utrustning i köksvrån?

Vet någon om det finns tillgång till trådlöst nät på eller i närheten av hotellet?

Väl mött!

/Kim
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-18, 11:41
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Första gången på Kreta

Vi nom igår och hotellet är fint bra utrustning i köket inklusive kaffebryggare. Inget wifi, finns datorer med myntinkast i repan. Stranden är klappersten. Hittills så är jag mycket nöjd, förutom med vädret.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-18, 13:26
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Första gången på Kreta

Är förresten nu inne i Chania, ute på piren nästan ute vid fyren. Är uppkopplad på wifi-nätet Chania city net med full mottagning :-) gratis uppkoppling är fin service tycker jag,
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-18, 22:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Första gången på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Vi nom igår och hotellet är fint bra utrustning i köket inklusive kaffebryggare. Inget wifi, finns datorer med myntinkast i repan. Stranden är klappersten. Hittills så är jag mycket nöjd, förutom med vädret.

Vädret blir bättre, njut av utflykter och god mat tills dess!
Om jag, erkänt Pingu, kan sitta ute med en Ouzo just nu, så bör det vara hanterbart för den som kommit direkt från Sverige

//Kikh
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-05-30, 13:37
kim_1138 kim_1138 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Åkarp
Inlägg: 4
Standard Sv: Första gången på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Vi nom igår och hotellet är fint bra utrustning i köket inklusive kaffebryggare. Inget wifi, finns datorer med myntinkast i repan. Stranden är klappersten. Hittills så är jag mycket nöjd, förutom med vädret.
Om du orkar kan du kanske skriva några rader om omgivningar, stranden hotellet etc. Vi åker dit den 24;e juni, 2 familjer.

Tack på förhand

Joakim
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-06-03, 10:28
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Första gången på Kreta

Jodå, men det finns dom som är så mycket mer bevandrade i detta område än mig. Hotellet får som sagt ett högt betyg, trevligt bemötande, trevlig bar/restaurang, även om menyn kanske var lite tråkig, så var maten ok, ingen höjdare, men heller inget bottennapp.
När man tittar på kartan på google så ser hotellet ut att vara ganska ensamt men det är inte långt till nästa hotell som är Fritidsresors "flaggskepp" blue village och nåt till. Det hörs musik och annat stojande från scenen på det hotellet, barnaktiviteter, after-beach och diverse kvällsunderhållning. Det kan säkert vara trevligt för dom som gillar det, men personligen så var jag glad att vi bodde på Lito varje gång jag hörde musik från scenen (Blue Village hotellet ser förövrigt ut som om någon grävt upp det i Sharm el shejk och ställt det i Gerano).
Ok, back on track, nere vid poolen så är det inte trångt men det är nog dom som har barn som får ta stolarna närmast poolen, det stojjas friskt med en härlig barnfamilstämning där. Annars så är det gräsmattan, som vi kan tacka för att det inte är trångt vid poolen, som gäller, med svalkande träd. Det går även bra att ta med solsängarna ner på stranden om man också bär tillbaka densamma. Stranden är ingen höjdare, ganska skräpig och stenig, men funkar, badskor rekomenderas.
Vi åt ingen frukost på hotellet utan handlade våran på Coop Supermarket, som låg precis i korsningen där vägen till hotellet började. Där ligger även busshållplatsen (fast ute på huvudgatan)om man vill åka buss till Platanjas eller Chania, 2€/pp, våran 6åring åkte fritt. Missa inte att säja hej till fågeln vid utgången från affären. Brödet handlade jag sen på närmaste affären från hotelllet, tog inte mer än några minuter att gå, det landade i butiken vid 07.30.
Kikh här på forumet rekomenderade en restaurang som jag aldrig hittade, Aidonissos, jag misstänker att den låg åt andra hållet, västerut och inte mot Platanjas. Annars kan jag rekommendera Stavlos som ligger strax efter Lidl på havssidan av huvudvägen om ni går mot Platanjas. Restaurangloggan har V-et i Stavlos i form av två stekpannor, borde inte gå att missa. Mycket trevlig och bra mat, vi satt inne och åt pga av halv storm ute. Det kändes nästan som en trendig grek-restaurang i Sverige, vilket man kanske inte är ute efter men i jämförelse med den vanliga turist restaurangen i Platanjas så var det mer än välkommet. Stavlos betyder (om jag förstog rätt) uthus/stall och detta har en gång varit ett sådant och renoverades till restaurang för 3 år sen. Om ni går hit så överväg att sitta inne, om inte så titta iallafall in och se restaurangen från insidan.

Hoppas att det var till någon hjälp! Som vanligt så är detta mina personliga åsikter och andra kan säkert tycka precis motsatt

Ni kommer att få en underbar vistelse, det är jag övertygad om!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-06-05, 10:26
kim_1138 kim_1138 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Åkarp
Inlägg: 4
Standard Sv: Första gången på Kreta

Tack för svar!

Barnen undrar om det fanns tv och i så fall vilka kanaler (tecknat?)? Hyrde ni bil?

Mvh

Joakim
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-06-05, 12:40
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Första gången på Kreta

Det fanns TV, den vi hade var en liiiten ca 15" tjock tv. Det fanns säkert över 30 kanaler, varav några var barnkanaler, våran 6-åring tyckte det var underhållande en stund iallfall. Det var Grekisk och Tysk tv.
Vi hyrde ingen bil, det finns biluthyrning på det närmaste Fritidsresor hotellet, men går du ett par hundra meter till så finns det en på höger sida som heter Greco. Den är lätt att missa pga att dom delar byggnad med en fisk massage, du vet en sån där man ska stoppa ner fötterna i ett akvarium och fiskarna rensar fötterna.. Det gör att man stirrar in där och totalt missar biluthyrningen. Läste någon som rekommenderade den här på Kalimera innan vi åkte, det tror jag är en lokal Kreta-kedja som finns på flera ställen runt Kreta. Sen verkar även hotellet ha sin egen samarbetspartner som det finns info om i repan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT