Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-24, 23:29
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: På plats i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vi åt meze, Lokal korv (smakade bränd men var röd i mitten), vitlöksbröd var bränt, Pommes var gott, Tsatziki var gott och house red wine var pest och pina, lite annat småplock också som var godkänt men inte mera.
Emma åt pasta som gick åt som smör i solsken, hann inte fråga om det var gott.

Mvh Janérik
Korven brukar vara jättegod...hoppas att ni bara hade otur och att det inte blivit sämre. Det borde vara som vanligt för det är samma personal och ägare...jag pratade med honom innan de öppnade i april. Det röda vinet dricker jag aldrig där eftersom de har fixöl i tappen

// Malin
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-05-26, 00:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: På plats i Platanias

Så är vi då hemma igen, nedräknaren står väl på 51 till nästa nu.
Denna dag blev inte mycket gjort, vi packade väskorna på förmiddagen efter att ha tagit lite extra sovmorgon. Fick vänta en halvtimme på bussen in till Chania, konstigt varför det alltid blir så då de går en gång i halvtimmen.
I Chania åt vi lunch på busstationen, kan verkligen rekommenderas en gång till.
Sedan blev det flygbussen ut till flygplatsen, ingen kö vid incheckningen så det gick snabbt och smidigt. Efter att vi hade checkat in ropade de på svenska efter några återstående passagerare som fortfarande saknades.
Väl genom säkerhetskontrollen blev det en lugn tur genom butiken för att köpa ett par flaskor Ouzu, lite vin och godis samt några leksaker.
Sedan fick vi vänta en liten stund innan det var dags att gå ombord. I vanlig ordning fick vi sitta 4 i bredd, alltså en på andra sidan mittgången. Jag tycker det är smidigare om en får sitta framför de andra tre, då kan man ha full koll vad som händer med ungarna hela tiden om det behövs. Nu var problemet snabbt löst då de två som satt bredvid mej fick flytta till en ledig bänkrad eftersom de hade blivit delade i sitt sällskap. Vi fick alltså en skön flygning hem med 6 sittplatser för 4 personer.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-05-26, 01:05
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: På plats i Platanias

Åh,jag kom också precis hem men åkte via Sthlm så vi lämnade Kato Stalos vid 10 och planet gick i tid vid 13.Men en enormt lång väntan på flygplatsen,först till incheckning, sedan att lämna väskorna Efter fyra timmar på Arlanda blev det Norwegian hem till Ume. Vi bodde i Kato Stalos och där tyckte jag verkligen man kände av krisen.Många hotell var tomma och hade ej blivit uppbokade av charterbolagen och det var knappt nån människa ute på kvällen,vägen var liksom tom och de restauranger som var öppna var nästan tomma.Stor skillnad motför -04, -06 och -08 då vi var på ungefär samma ställe...Vi promenerade ett par gånger till Platanias och där var det ju lite mera fart men inte i Agia Marina och Kato Stalos.Vi var förresten också på Drosia och blev också besvikna,åt kycklingsouvlaki och det var högst ordinärt.Men vi promenerade upp till Leventis ett par kvällar och åt GOTT Prövade också efter tips från Kikh To Xenia inne i gamla stan och det var också hur gott som helst,åt stifado..Annars är det inte så mycket att förtälja för det var en riktig viloresa som tillbringades mest i solstolen.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-05-26, 04:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 781
Standard Sv: På plats i Platanias

Välkomna hem till Umeå, Maria, Jan-Erik och dotrarna!

Nu på morgonen är det 10 grader varmt. Igår hade nog varmare än på Kreta, åtminstone 24 plus. Nu är det dags att sköta eran trädgård (om ni inte redan gjort det).

Jag har fixat och donat på bägge altanerna, både med plant, fröer och utemöbler. De 5 rabarberstånden på gräsmattan gror så in i norden och jag har redan plockat in många stjälkar och frysit. samt även gjort Linda Skugges pnapriga raberpaj. Vansinnigt god och mättande tillsammans med gräddglass. och kalorier behöver jag för konvalecensen. Ni får gärna komma och plocka, om ni inte har egna på tomten. Nu är det bara skäret som måste fixas, men det tar nog några dagar innan jag orkar åka ut tillsammans med Arne, som redan varit där och "somrat upp".

Ni verkar ha haft det bra (även utan bil) och avkopplande trots den korta tiden. Vissa gånger är det faktiskt suveränt att det går direktflyg från Umeå till Kreta, men det är bara en begränsad tid, tyvärr.

Så, VÄLKOMNA HEM TILL UMEÅ igen!
Birgitta. (mitt 400:e inlägg. Jag ligger visst långt från maken)
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-26, 09:59
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: På plats i Platanias

Tack för uppdateringarna!
Vi själva åker till Grekland med start i Platanias på Onsdagmorgon (tidigt som faen)

//h
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-26, 21:18
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: På plats i Platanias

nyss hemkomna - nöjda!
Vi promenerade genom gamla stan upp till restauranerna som låg högst upp med jättefina utsikter - men den kvällen blåste det som bara den så vi valde att gå ner i byn igen. På väg ner blev vi "inlockade" på restaurant Thirami (tror jag den hette) hungriga som vi var traskade vi in - blev förvånade över den spartanska inredningen mm mm förfas perade vi oss över att vi hamnade där - snacka om att vi blev förvånade!!!!!! Maten var kanon såväl som personalen så man ska inte döma!Symphosium var också trevligt!

Har tidigare bott i Kalives - maten vi åt där kan man inte jämföra med Platanias
både billigare och godare och framförallt mysigare!
Med det sagt så ogillade jag inte Platanias!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-27, 18:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: På plats i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag ska försöka återkomma med en liten sammanfattning då jag sitter hemma också, det finns en del saker jag blivit förvånad över på vår första lågsäsongsresa.
Mvh Janérik
Gott att höra att det blivit så fint på busstationen i Chania med god och rimlig mat dessutom!
Drosia i Platanias besökte vi också för något år sedan då vi läst så mycket om den tavernan, kanske bara fel tid på dagen, men vi blev besvikna, mycket beroende på att det användes till välkomstmöte för en större grupp nyankomna gäster, inte den mysigaste stämning precis.
Janérik, berätta gärna vad som förvånade dig på er första lågsäsongresa, intressant, då vi ofta reser just lågsäsong.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-06-01, 23:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: På plats i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Ajdå, blev lite osäker nu om vi betalade 30 eller 50 Euro för 2 vuxna och 2 barn,
Mvh Janérik
Hupps, har glömt denna fråga
För vuxna kostar det 10 € och för barn kostar det 5 €, vi betalade alltså 30 €, vi tyckte helt klart att det var värt det även om vi inte fick se så mycket i vattnet.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-06-03, 11:52
rfo rfo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: På plats i Platanias

Hvordan er det med bankautomatene i Platanias/Chania. Bør ma ta med seg ekstra euro med tanke på urolighetene i Hellas ?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-06-03, 15:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: På plats i Platanias

Jag märkte inte av några problem med att ta ut pengar i bankomaterna i Platanias, jag märkte inte heller av några andra oroligheter under den vecka vi var där. Som jag förstått på andra som varit i Grekland har inte de heller märkt av något.
Ska kanske tilläggas att grekerna inte har det lätt men de låter det inte gå ut över turismen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-06-04, 08:26
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: På plats i Platanias

Jeg har vært her, Kreta/Plaka siden midten av april og har enda ikke hatt noen problemer på noen måte med streiker, mangel på penger i automater osv, men hjemme i Norge er det nå store problemer på grunn av streik!

Og nå til frokost 09.30 er det 26 grader og strålende sol med svak bris. Egg og bacon, nypresset appelsinjuice, honning på youghurten, nydelige tomater, agurk osv så det er bare å komme seg nedover!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-06-04, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: På plats i Platanias

Janérik jag känner några som åker till Platanias och de vill ha tips på bra tavernor med god traditionell mat. Inte främst grillat utan de är som jag och gillar långkoken och grönsaksrätterna. De är lite äldre och oroar sig lite för att de valt fel plats att åka till. Har visat ditt inlägg där du skriver ett du är i paradiset och det gjorde dem lite lugnare.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT