Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-05, 19:01
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Paleros, tuppar och hårda sängar?

Hej!
I år vill vi åka till något genuint, men också barnvänligt. Vi har nästan bestämt oss för Paleros och Cliff Bay (som en Ving-resenär klagade på;tuppar och hårda sängar).
Jag har sökt här men inte hittat så mycket fakta.
Mina frågor är:
Mataffärer, utbud och priser?
Lokalt bageri?
Finns fast food-gyros?
Alla restauranttips mottages tacksamt.
Paleros vs Parga?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-06, 20:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Jag har aldrig varit i Paleros så några tips har jag inte.

Det finns lite info här på Kalimera. Du hittar den här.

Texten är skriven av Lena Tsombos som är i Paleoros varje år. Du kan kontakta henne och fråga, om hon inte ser ditt inlägg. Du hittar hennes profil här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-07, 12:21
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 450
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Vi var på Paleros og Cliff Bay for noen år siden og trivdes veldig bra. Sengene var som ellers i Hellas, litt harde, men jeg kan ikke minnes det var noe spesielt. Ingen "tuppar" hørte vi. Ellers er det jo vanlig at man hører "dyr", og om noen har anskaffet seg disse siden, vet jeg ikke. Det er vakkert rundt Paleros, og prisnivået er lavt. Det er mange spisesteder, og lokalt bakeri, men det er et stykke å gå fra Cliff Bay til "bykjernen". Jeg vil nok ikke kalle området rundt Cliff Bay spesielt barnevenlig, hva man nå legger i det. Det er et basseng, og selv om hotellet ligger ved sjøen, så er det ingen strand. Da må man gå et stykke. Det var ingen barnefamilier når vi var der, helst et "voksent" publikum når vi var der i september. . Det er fint å kjøre moped, eller leie bil og reise rundt i området eller til Parga eller Lefkas. Paleros kan ikke sammenliknes med Parga. Parga er flott, men masse turister. Paleros er en oase, men kanskje litt stille for noen. Jeg så ingen "fast- fodd. Stedet er nok for lite til at det kan gå.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-08, 09:45
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Kalimera, tack för svar. Läste den informationen, men var osäker på hur uppdaterad den var.
Coanma. I barnvänlig lägger jag nog ribban vid att det finns barnpool och att det inte är för långt att ta sig till restauranter, samt inte ett party-ställe. Och då verkar det ju ändå stämma ganska bra.
Intressant att det är så stor skillnad på Paleiros och Parga i stort.
Men, som sagt, vi är ute efter ett "oförstört" ställe och det du skriver bådar ju gott.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-05, 22:23
ullabulla ullabulla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 1
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Älskar Paleros! Lugnt och charmigt. Billigt och genuint grekiskt. Lantligt och billigt. Precis som en semester ska vara i Grekland. Och... visst finns det ett Gyrosgatukök! En blandning av sköldpaddor, getter, tuppar, får, kattungar och bonden som visslar på sina djur uppe i bergen bakom byn. Bageriet är helt underbart... och den fina lilla kyrkan i byn... suck. Längtar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-06, 17:01
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Jag tycker Paleros är otroligt vackert och grekiskt.litet och genuint.Mäktig o stor sandstrand som ligger i en stor och vacker bukt.Höga bärg,grönska och en utav dom största långgrundaste stränder som vi har varit på i grekland,Palerosbay heter stranden och är mycket barnvänlig.Jag och min familj brukar åka till Paleros som dagsutflykt flera gånger när vi är på semester på Lefkas som har broförbindelse med fastlandet.Parga har vi varit i och tycker det känns instängt,ogrekiskt och på tok för mycket folk på liten yta.Hyrde bil på en gång vi kom dit för att kunna åka tillbaka till Lefkas där vi tillbringade vår 1a semester vecka för att få tillbaka grekstämningen som vi inte hittade i Parga.
MVH Frank
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-07, 23:20
skallstorp skallstorp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Skurup
Inlägg: 10
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Citat:
Ursprungligen postat av frank Visa inlägg
Jag tycker Paleros är otroligt vackert och grekiskt.litet och genuint.Mäktig o stor sandstrand som ligger i en stor och vacker bukt.Höga bärg,grönska och en utav dom största långgrundaste stränder som vi har varit på i grekland,Palerosbay heter stranden och är mycket barnvänlig.Jag och min familj brukar åka till Paleros som dagsutflykt flera gånger när vi är på semester på Lefkas som har broförbindelse med fastlandet.Parga har vi varit i och tycker det känns instängt,ogrekiskt och på tok för mycket folk på liten yta.Hyrde bil på en gång vi kom dit för att kunna åka tillbaka till Lefkas där vi tillbringade vår 1a semester vecka för att få tillbaka grekstämningen som vi inte hittade i Parga.
MVH Frank
Vi tyckte precis som du, Parga var hemsk. Vi har varit regelbundet på Lefkas sedan 1991 och hade bara varit i Parga en eftermiddag. Tillfället ville så att vi fick välja Parga då vi skulle till kalas i Sivota. Vi har totalt ändrat os, Parga är fantastisk. Vi har varit många ställen i Grekland, men aldrig upplevt en så stor vänlighet som i Parga.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-24, 18:06
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Paleros, tuppar och hårda sängar?

Tack för alla nya svar som ramlat in.
Det låter ju mycket lovande, gyros-gatukök, bageri och fin strand.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT